خبرگزاری کار ایران

در یک گفت‌وگوی رادیویی مطرح شد؛

شورای فنی ارکستر ملی در زمان صفی‌پور اصلا تشکیل نشد/بنیاد رودکی مرتکب اشتباهات تاکتیکی بزرگی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۳۷۵

مهدوی گفت:‌ شورای فنی ارکستر ملی در دوره آقای صفی‌پور هیچ وقت تشکیل نشد و کسانی که به عنوان شورای فنی نام‌شان مطرح بوده از انتخاب رهبر میهمان جدید این ارکستر اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند؛ مدیرعامل بنیاد رودکی دچار اشتباهات تاکتیکی بزرگی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به دنبال انتشار خبر انتخاب مهدی وجدانی (مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به عنوان رهبر میهمان ارکستر ملی، واکنش‌های مختلفی در میان اهالی موسیقی به وجود آمده است. رادیو ایران نیز برنامه‌ای را به این موضوع اختصاص داد که طی آن فردین خلعتبری (موسیقیدان و آهنگساز)، رضا مهدوی (نوازنده و منتقد موسیقی)، فریدون شهبازیان (رهبر ارکستر ملی) و علی‌اکبر صفی پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) پیرامون این انتخاب سخن گفتند.

رضا مهدوی در بخشی از این برنامه رادیویی که با عنوان "کافه هنر" روی آنتن رادیو ایران رفت، گفت: شخص آقای وجدانی جوان است و اینکه آیا این صلاحیت را دارد که در یکی از این دو ارکستر معتبر و حاکمیتی بتواند یک قطعه را رهبری کند؛ آنهم یک قطعه بسیار مهم که از ساخته‌های استاد حسین علیزاده است و بخش مهمی از تاریخ موسیقی آئینی و ارکسترال محسوب می‌شود؛ جای سئوال دارد. باید دید آیا استاد علیزاده رضایت دارد که ارکستر ملی این قطعه را اجرا کند یا نه؛ همچنین آیا رضایت دارد این کار توسط آقای وجدانی اجرا شود یا نه؟

این موزیسین در ادامه افزود: همچنین باید دید تصمیماتی که گرفته می‌شود آیا برآیند و خروجی شورای فنی است یا نه؟

مهدوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یادم می‌آید وقتی آقای صفی‌پور به بنیاد رودکی آمد شورای فنی قبلی را منحل کرد و گفت ما شورای فنی جدید تشکیل می‌دهیم. تا آنجا که همه ما می‌دانیم شورای فنی هیچ وقت تشکیل نشده است. الان اگر از کسانی که به عنوان شورای فنی نام‌شان مطرح شده بود هم در این زمینه سئوال شود؛ اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و شورایی هم تشکیل نشده است. این نشان می‌دهد که آقای علی‌اکبر صفی‌پور که مدیرعامل بنیاد مهمی مانند بنیاد رودکی است؛ مرتکب اشتباهات تاکتیکی بزرگی می‌شود. نمونه این اشتباهات ایشان هم همان برنامه کارخانه رنو بود که به تالار وحدت آورده شد و اتومبیلی را روی سن تالار آوردند که باعث سروصدا و اعتراض نه تنها بسیاری از اهالی موسیقی، بلکه اهالی سایر بخش‌های فرهنگی و هنری کشورمان نیز شد و این سئوال از سوی تمامی طیف‌ها مطرح شد که چرا در عرصه فرهنگ و در تالار معتبری مانند تالار وحدت اتفاقات بیزینسی می‌افتد؟! استباط بر این است که تصمیمات شخصی در این اتفاقات وجود دارد وگرنه می‌بایست تک تک اعضای شورای فنی نظر می‌دادند که نداده‌اند!

مهدوی همچنین عنوان کرد: خود استاد فریدون شهبازیان با توجه به پیشینه‌ای که دارند و سخت‌گیری که همواره داشته‌اند اگر چنین انتخابی را پذیرفته‌اند باید پرسید چرا این کرنش‌ها و نرمش‌ها را انجام داده‌اند و چنین پیشنهادهایی را می‌پذیرند. اینکه آقای وجدانی در چه سطحی قرار دارد بحث دیگری است. اینکه ایشان در بخشی از وزارت ارشاد هم سمتی دارد مسئله‌ای نیست اما نکته اینجاست که این لابی‌گری‌ها یک مقدار فضای موسیقی را مسموم می‌کند و افراد حرفه‌ای را می‌آزارد؛ تا جایی که چنین ارکستری را از اصالت و حقانیت می‌اندازد.

این منتقد حوزه موسیقی گفت: جناب استاد خلعتبری نگاه و نظر و دیدگاه خودشان را درباره ارکستر ملی عنوان کردند و بسیاری دیگر نیز همین نظر ایشان را دارند؛ اما الان شخصی به نام استاد شهبازیان که پیشینه خوبی دارد و خودش سال‌ها نوازنده ارکستر، تنظیم کننده و آهنگساز بوده و الان هم دارد با سختی‌هایی که وجود دارد و اعتراض‌هایی که می‌شود؛ این ارکستر را به دوش می‌کشد. باید دید آیا در این مورد خاص به ایشان سفارشی شده یا تحمیلی صورت گرفته است؟ بهترین شخص برای اظهارنظر خود ایشان هستند که نباید سکوت کنند. منتقدان بالاخره حرف‌های خودشان را می‌زنند و ایشان نباید دلخور بشوند. در رفتار استاد شهبازیان ما تغییر نگاهی را شاهد هستیم که نمی‌تواند هیچ برگی بر برگ‌های پر افتخار کارنامه ایشان بیفزاید.

وی افزود: حساسیت در این زمینه بسیار بالاست؛ مهدی وجدانی هم جوانی است مانند جوان‌های دیگر، و باید حرکت کند و امکانات در اختیارش قرار بگیرد اما باید این امکانات در اختیار سایر جوان‌ها نیز باشد. هر چند که عده‌ای اعتقاد دارند ایشان توانایی این کار را ندارد و به این اجرا لطمه می‌خورد. این مطالبی است که در این روزها از زبان افراد بسیاری شنیده‌ام و امروز از زبان من به عنوان یک منتقد دارد خارج می‌شود ولی شورای فنی در نهایت باید درباره این انتخاب صحبت کند.

رضا مهدوی گفت: وقتی آقای شهبازیان این مسئولیت را پذیرفت امثال آقای روشن‌روان اعتراض داشتند و گفتند راه پر پیچ و خم است و شاید ایشان دوام نیاورند و اینکه دولت تصدگری خواهد کرد و خودش می‌خواهد ارکستر را به همین شکل نکاه دارد. آقای شهبازیان بسیار زحمت کشیده است تا مسائل را درست کند منتهی آقای شهبازیان می‌خواهد بگوید این ارکستر؛ ارکستر ملی قبل نیست و این را حتی در تغییر لباس فرم ارکستر هم می‌توان دید. منتهی اینکه ایشان می‌پذیرد رهبر میهمانی بیاید در کنار ایشان قرار بگیرد که در قد و قواره استاد شهبازیان نیست جای تامل دارد و باید صبر کنیم تا ببینیم ماجرا از چه قرار است؟!

در بخش دیگری از این برنامه رادیویی؛ فردین خلعتبری (موسیقیدان و آهنگساز) که پیشتر در یک بازه زمانی خودش نیز عضو شورای ارکستر ملی بوده، گفت: من کلا درباره ارکستر ملی هیچ حرفی نمی‌زنم؛ چون ما یک دوره‌ای در آنجا کارهایی انجام دادیم که به عقیده من بهترین سال‌های ارکستر ملی به لحاظ کیفیت موسیقی بوده است؛ اما بعدش انگار نه انگار که چنین اتفاقی آنجا افتاد. اولین کاری که در ارکستر ملی انجام دادیم این بود که این ارکستر مخاطبانی پیدا کرد و مردم می‌آمدند بلیت می‌خریدند و همین باعث شد که ارکستر به سمت استقلال مالی برود؛ نه  سمتی که مدام به ارکستر پول شارژ شود. ما هدف‌مان این بود و کارمان در جهت ماجرای کاهش تصدیگری دولت بود.

فریدون شهبازیان (رهبر ارکستر ملی) نیز در بخش دیگری از این برنامه رادیویی سخن گفت. او تنها در یک جمله کوتاه درباره رهبری مهدی وجدانی عنوان کرد: مهدی وجدانی به جای من رهبر ثابت ارکستر ملی نشده است؛ وجدانی به عنوان رهبر میهمان در یک کنسرت؛ ارکستر ملی را رهبری می‌کند.

همچنین علی‌اکبر (صفی‌پور رئیس بنیاد رودکی) به عنوان دیگر مسئول ارکستر ملی گفت: انتخابی صورت نگرفته است و آقای مهدی وجدانی فقط رهبر میهمان ارکستر ملی هستند. رهبر اصلی ارکستر ملی همچنان آقای فریدون شهبازیان هستند و در سر کارشان حاضر هستند. در تمام دنیا رسم است که در کنار رهبری اصلی ارکستر، رهبران میهمان می‌آیند و در کنار ارکستر قرار می‌گیرند. از آنجا که در ماه‌های عزیز محرم و صفر هستیم آقای وجدانی به عنوان رهبر میهمان برای اجرای قطعه "نی نوا" ارکستر را رهبری می‌کند و آقای شهبازیان نیز بر کارشان نظارت می‌کنند و در کنار ارکستر حضور دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز