خبرگزاری کار ایران

هنرمند معاصر ترکیه به ایران می‌آید

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۹۶۹

هاله تنگر (هنرمند معاصر برجسته‌ ترک) برای شرکت در همایش بین‌المللی هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران، به ایران سفر می‌کند.

به گزارش ایلنا، هاله تنگر (هنرمند معاصر برجسته‌ی ترک) برای شرکت در همایش بین‌المللی هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران، به ایران سفر می‌کند. این هنرمند با ویدیو چیدمان خود هم‌اکنون در شمار هنرمندان مدعو دوسالانه‌ی ونیز ۲۰۱۷م. است.

به گفته هلیا دارابی، (دبیر همایش بین‌المللی هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران)، هاله تنگر، مجسمه‌ساز و هنرمند چندرسانه‌ایِ اهل ترکیه و از هنرمندان بنام عرصه­‌ی بین­‌المللی، در سال ۱۹۶۰ در اِزمیر به دنیا آمد و هم اکنون ساکن استانبول است. او تحصیلات کارشناسی­ را در رشته­‌ی برنامه­‌نویسی کامپیوتر، تحصیلات کارشناسی ارشد را در دپارتمان سرامیک آکادمی هنرهای زیبای استانبول و تحصیلات تکمیلی را در مؤسسه­‌ی آموزش عالی گلامورگان در ولز به پایان رساند.

تنگر سال‌‌های جوانی­ را در دوره­‌ای سپری کرد که ترکیه گذار از سنت به مدرنیزه شدن را آغاز کرده بود و هنر ترکیه نه تنها در عرصه­‌ی بین­‌المللی دیده نشده بود، بلکه هنوز توان کافی برای رشد کردن همپای جامعه­‌ی خود را نداشت. در چنین شرایطی هاله تنگر و گروه کوچکی از هنرمندان جوان قدم در این مسیر دشوار گذاشتند و با رخداد نخستین بینال استانبول در ۱۹۹۰ هنر معاصر ترکیه را در عرصه‌ای  بین‌المللی به آزمون گذاشتند. هاله تنگر با بازتاب مفاهیم تعلق، زمینه‌ی فرهنگی و هویت در آثارش نقش بسزایی در طرح مباحثی نو در هنر معاصر ترکیه ایفا کرد و امروز او را به عنوان یکی از حلقه­‌های اصلی هنر معاصر ترکیه می­‌شناسند.

هاله تنگر تاکنون بیست و دو نمایشگاه­ انفرادی برپا کرده و در بیش از هفتاد نمایشگاه گروهی شرکت کرده است. آثار او در مراکز هنری مهمی چون: مرکز پمپیدو در پاریس، گالری هنر استرالیای غربی، موزه هنر مدرن استانبول، انجمن هنر جدید برلین، بنیاد بوغوسیان در بروکسل، مرکز فرهنگی لویی ویتان در پاریس، موزه­‌ی بویمانس فون بینینگن در روتردام، هنر معاصر توسن بورنمیسا در وین، خانه والتر گروپیوس در برلین، موزه­‌ی هنر سئول، تالار هنرهای زیبای لیل، موزه هنرهای معاصر کاره دآرت نیم، موزه­‌ی هنرهای مدرن آرنهم، و موزه­‌ی جدید هنرهای معاصر نیویورک به نمایش در آمده است.

دارابی درباره آثار تنگر گفت: تنگر، نظر به گستره­‌ی وسیع موضوعاتی که به آن­ها می­‌پردازد و تجربه­‌اش در به‌کارگیری رسانه­‌ها و کارماده‌های متفاوت، تاکنون در دانشگاه­‌ها و مراکز آموزش عالی بسیاری از جمله دانشگاه گلدسمیت، دانشگاه لندن، و موزه مدرن استکهلم سخنرانی کرده است. این هنرمند برای شرکت در همایش بین‌المللی هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی در هفدهم و هجدهم مهرماه به ایران سفر می­‌کند و در موزه هنرهای معاصر سخنرانی خواهد داشت.

هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران با تم وضعیت و با ۷۸ اثر در بخش رقابتی و ۱۸ اثر مدعو در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شده است و تا ۲۲ مهرماه جاری ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز