خبرگزاری کار ایران

غلامرضا شجاع در دیدار با عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد:

‌بیکار شدن ۳۰ هزار نیرو از افراد شاغل حوزه چاپ در ده سال اخیر

asdasd
کد خبر : ۵۲۷۰۳۳

غلامرضا شجاع در دیدار با عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: متاسفانه در ۱۰ سال گذشته به دلیل سیاست‌های غلط دولت دهم و عدم توجه کافی دولت یازدهم ۳۰ هزار نفر از افراد شاغل حوزه چاپ ریزش داشته‌ و بیکار شده‌اند.

غلامرضا شجاع (مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان و نماینده تشکل‌های صنعت چاپ سراسر کشور) به جز تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ازدیدار با سیدمهدی مقدسی (عضو کمیسیون صنایع مجلس) خبر داد و گفت: امروز به عنوان نماینده تشکل‌های صنعت چاپ سراسر کشور با سیدمهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی دیدار کردند. در این دیدار که توسط اتحادیه چاپخانه‌داران اراک هماهنگ شده بود؛ اهمیت جایگاه صنعت چاپ در دنیای امروز به ویژه کشورهای جهان اول و پیشرفته مثل اروپا و آمریکا و کشورهایی در حال توسعه‌ای مثل کره و مالزی و تفاوت این جایگاه در کشورمان مورد بحث قرار گرفت.

او ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که با این نماینده مجلس در میان گذاشتم عدم توجه اتاق اصناف به اتحادیه‌ها و تعاونی‌های اصناف است و اینکه به ویژه از اتحادیه‌های چاپ شهرستانی هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد و جایگاه مناسبی برای اتحادیه‌های شهرستانی در اتاق اصناف شاهد نیستیم.

این فعال صنعت چاپ نیاز به سرمایه‌گذاری بالا در این صنعت را یکی از مشکلات اساسی برای فعالین حوزه دانست و گفت: امروز یک ماشین چهار ورقی ساده را اگر بخواهیم نوسازی کنیم نزدیک به ۱۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد در حوزه صنایع بزرگ چاپ و بسته‌بندی نیز این مبالغ بالاتر نیز می‌رود و شاهد یک مشکل اصلی در این بخش هستیم. امروز ۱۰ هزار واحد کوچک و متوسط صنعت چاپ در کشور است که برای نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر اشتغالزایی کرده اما متاسفانه در ۱۰ سال گذشته به دلیل سیاست‌های غلط دولت دهم و عدم توجه کافی دولت یازدهم ۳۰ هزار نیرو از افراد شاغل این حوزه ریزش داشته‌اند و بیکار شده‌اند. اگر به فکر اشتغالزایی هستیم باید توجه کنیم حفظ فرصت‌های شغلی موجود به مراتب هزینه‌های کمتری از آفرینش موقعیت‌های جدید شغلی دارند.

شجاع تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی ما بحث مالیات است که دغدغه‌هالی اهالی چاپ در این حوزه را با این عضو کمیسیون صنایع مجلس در میان گذاشتم. به او گفتم۹۰ درصد کاغذ مورد استفاه کشور ما در حوزه تحریر و روزنامه است که افت میزان کاغذم مصرفی نشان دهنده افت کار چاپخانه‌ها است. متاسفانه در حوزه مالیات ده‌ها زیرمالیات به صورت سلیقه‌ای عمل می‌شود و همین کاغذی که معاف از مالیات است یا فعالیت نشری که معاف از مالیات است وقتی به چاپخانه می‌رسد کتاب حکم کالا پیدا می‌کند و از معافیت مالیات خارج می‌شود این یعنی چاپخانه‌دار هزینه را به ناچار از ناشر نیز دریافت می‌کند و به خودی خود بحث معافیت ناشران نیز اجرا نمی‌شود.

نماینده تشکل‌های صنعت چاپ سراسر کشور به جز تهران متذکر شد: مکشل اهالی چاپ در بخش مالیات دیگر از فشار مالیاتی گذشته و به ظلم مالیاتی تبدیل شده است. بعد دیدار با آقای مقدسی چهار گونه از این ظلم‌های مالیاتی را با سند و مدرک به او ارائه کردم. به عنوان مثال برای یک چاپخانه شهرستانی که یک ماشین چاپ زمان هیتلر دارد با کل سرمایه کمتر از ۵۰ میلیون تومان ۵۰۰ میلیون تومان مالیات بریدند. آن هم چاپخانه‌ای که دست‌کم سه خانواده از آن ارتزاق می‌کنند. مجدد به ایشان هم تاکید کردم وقتی سود کاغذ کمتر از یک درصد است و ما در چاپ نیز چنین حاشیه و سود کمی داریم باید هزینه مالیات به ارز افزوده ما از ۹ درصد به ۳ درصد کاهش پیدا کند در واقع چاپخانه باید تنها همان هزینه یک درصدی که از تولید کتاب نصیبش می‌شود را مالیات بپردازد. از دیگر موارد مطرح شده با این نماینده مردم پیگیری نامه اسفند ماه ۲۴ اتحادیه چاپ سراسر کشور بود که به موضوع بند ۱۶ ماده۲ و مشخص شدن متولی صنعت چاپ در میان وزارتخانه‌های ارشاد و صنایع بود.

او تاکید کرد: تقاضا برای توجه و حمایت بیشتر از تعاونی‌های سراسر کشور به ویژه در حوزه چاپ از دیگر درخواست‌های من از آقای مقدسی بود. متاسفانه نه ازسوی وزارت تعاون و نه دیگر وزارتخانه‌های مرتبط با صنعت چاپ حمایتی ا ز تعاونی‌های این حوزه نمی‌شود و شاهد هستیم تعداد زیادی از تعاونی‌های صنعت چاپ تعطیل شدند.

شجاع در پایان در توضیح قول‌هایی که این عضو کمیسیون صنایع داده است، گفت: آقای مقدسی قول داد به عنوان یکی از نمایندگان کمیسیون صنایع که به صورت تخصصی به زیر مجموعه صنعت چاپ تعلق دارند، موارد مطرح شده را در کمیسیون اقتصاد نیز بررسی کنند تا با همکاری دیگر نمایندگان مشکل مالیاتی صنعت چاپ برطرف شده و کاهش ضریب مالیاتی از ۹ درصد به ۳ درصد و رسیدن به عدالت مالیاتی محقق شود. قرار شد آقای مقدسی با وزیر اقتصاد و صنایع و حتی وزیر اقتصاد و دارایی رایزنی‌هایی داشته باشند تا زمانی که قوانین مربوط به مالیات به صحن مجلس می‌رود برای تحقق خواسته‌های صنعت چاپ اقدام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز