خبرگزاری کار ایران

فرهاد نظری در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

با نصبِ کاشی‌های ماندگار نه شخصی ثبت‌ملی می‌شود نه خانه‌ای/اختصاص یک کاشی برای اعلام سپاسگزاری

asdasd
کد خبر : ۴۹۸۷۷۶

فرهاد نظری تاکید کرد: در روند نصب کاشی‌های ماندگار نه شخصی ثبت ملی می‌شود نه خانه‌ای بلکه نصب کاشی‌ها تنها یک حرکت نمادین است برای قدردانی از چهره‌های فرهنگی و معرفی هویت فرهنگی شهر و کشورمان.

به گزارش خبرنگار ایلنا, پس از ایران درودی, دومین کاشی ماندگار شخصیت‌های فرهنگی و هنری کشور روز شنبه ۲۰ خرداد طی مراسمی از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر سردر منزل جواد مجابی (شاعر، نویسنده، منتقد هنری و روزنامه‌نگار) نصب شد. از قرار معلوم و بنا به گفته پوریا سوری (مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) کاشی ماندگار بعدی نیز بر سردر منزل قیصر امین‌پور (شاعر و استاد فقید دانشگاه) ناصر مسعودی نصب خواهد شد.

فرهاد نظری (مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اهدفی که سازمان میراث و گردشگری از نصب کاشی‌های ماندگار دنبال می‌کند، گفت: هدف از نصب کاشی ماندگار بر سردر منازل مفاخر و اهالی فرهنگ و هنر این است که خانه‌های مشاهیر و مفاخر معاصر چه در تهران و چه در شهرستان‌ها که محل سکونت این بزرگان هستند حالا چه آنها در قید حیات باشند یا به رحمت خدا رفته باشند را شناسایی کنیم و در صورت رضایت خودشان یا مالکان؛ یک کاشی ویژه طراحی شده بر سردر منزل آنها نصب کنیم.

نظری افزود: این عمل در واقع یک قدرشناسی و سپاسگزاری از چهره‌های فرهیخته و فرهنگی کشورمان است و سازمان میراث فرهنگی با این کار قدردانی خود را از چنین شخصیت‌هایی ابراز می‌کند. همچنین با این کار به محله‌ها و کوچه‌های شهر هویت و ارزش می‌دهیم و به نوعی خانه با این کاشی از نظر ارزش‌گذاری فرهنگی امتیاز ویژه‌ای کسب می‌کند. مفاخر و چهره‌های فرهنگی چراغ‌های جوامع هستند که اگر آنها را روشن نگاه داریم شهر و کشورمان چراغانی می‌شود و هویت پیدا می‌کند کاشی ماندگار نیز عملکردی در همین راستا دارد. آنکه رسیدن به مقولاتی مثل گردشگری ادبی و ... که این روزها باب شده است از برکات بعدی این طرح هستند.

او در توضیح چگونگی انتخاب چهره‌های فرهنگی، علمی و هنری برای نصب کاشی ماندگار بر سر در منازل آنها نیز اظهار داشت: چهره‌هایی که برای نصب کاشی بر سردر منزلشان انتخاب می‌شوند اعم از هنرمندان، نویسندگان، علمای دینی، پژوهشگران و ... به کمیته‌ای در سازمان میراث فرهنگی معرفی می‌شوند و این پیشنهاد مورد بررسی قرار می‌گیرد. کمیته مذکور نیز به تناسب فعالیت شخصیت مورد بررسی از فعالان و سرشناسان حوزه‌های موسیقی، ادبیات، تاریخ و ... استفاده می‌کند.

او در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا نصب کاشی ماندگار بر سردر منازل مفاخر فرهنگی و هنری به معنای ثبت ملی این چهره‌ها یا خانه‌های آن‌ها نیز هست، بیان کرد: در روند نصب کاشی‌های ماندگار نه شخصی ثبت ملی می‌شود نه خانه‌ای و این نصب کاشی‌ها تنها حرکت نمادین است برای قدردانی از چهره‌های فرهنگی و معرفی هویت فرهنگی شهر و کشورمان.

با نصبِ کاشی‌های ماندگار نه شخصی ثبت‌ملی می‌شود نه خانه‌ای/اختصاص یک کاشی برای اعلام سپاسگزاری

با نصبِ کاشی‌های ماندگار نه شخصی ثبت‌ملی می‌شود نه خانه‌ای/اختصاص یک کاشی برای اعلام سپاسگزاری

طرح کاشی ماندگار طبق وظایف سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در جهت حفظ میراث فرهنگی ناملموس و معنوی ایران، وظیفه شنایی و معرفی محل سکونت هنرمندان، اهالی فرهنگ، علم و دین را برعهده دارد. شخصیت‌هایی که در این طرح قرار می‌گیرند شامل چهره‌های شاخص و تاثیرگذار در یک رسته فرهنگی هستند که توانسته‌اند در دوران فعالیت خود مرزهای جدیدی را بیافرینند یا در جهت حفظ و حراست یک یا چند حوزه میراث هنری، فرهنگی و معنوی ایران تلاش کرده باشند و به عنوان چهره‌ای ماندگار شناخته شوند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز