خبرگزاری کار ایران

جزئیات برنامه‌های کمیته علمی و فرهنگی نمایشگاه اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۱۴۸

نشست خبری یحیی دهقانی (مدیر کمیته علمی و فرهنگی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) ظهر امروز دوشنبه (هجدهم اردیبهشت ماه) در شهرآفتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یحیی دهقانی در نشست خود با خبرنگاران؛ در توضیح برنامه‌ها و فعالیت‌های کمیته علمی و فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: کمیته علمی و فرهنگی در دوره سی‌ام برنامه‌های متنوعی را در سه محور برنامه‌ریزی کرده است: اول 40 برنامه و نشست با محور علمی که در سراهای اهل قلم برگزار می‌شود. این نشست‌ها موضوعات تخصصی حوزه نشر مثل اقتصاد نشر، ویراستاری، کتاب و توسعه پایدار و... را شامل می‌شوند.

او ادامه داد: همچنین برگزاری نکوداشت‌هایی برای اهل قلم، بزرگداشت خادمان نشر شهرستان‌ها، 30 رونمایی از کتاب‌های ناشران در دو سالن کتابنامه، 24 کارگاه هم‌اندیشی از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده توسط کمیته علمی و فرهنگی هستند. چهار سالن در بخش‌های آموزشی، بین‌الملل، کودک و نوجوان نیز 30 برنامه مرتبط با حوزه‌های خود را در ایام نمایشگاه برگزار می‌کنند. در نشست‌های سالن بین‌الملل از میهمانان خارجی هم دعوت شده تا درباره ارتباط نشر ایران و بازار جهانی کتاب گفت‌وگو داشته باشند.

مدیر کمیته علمی و فرهنگی افزود: امسال برای اولین بار در غرفه‌های ناشران هم رونمایی از کتاب انجام می‌شود تا براساس سیاست شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه فعالیت‌های فرهنگی در سطح نمایشگاه هم وجود داشته باشد و تنها محدود به سالن و گوشه‌ای خاص از نمایشگاه نشود.

دهقانی درباره برنامه‌های پاتوق اهل قلم نیز اظهار داشت: امسال از نزدیک به 300 نویسنده برای حضور در پاتوق اهل قلم دعوت به عمل آمده است و تاکنون افرادی همچون دکتر صفی‌نژاد، دکتر نیک‌گوهر، هوشنگ مرادی‌کرمانی، شیوا مقانلو، پروین سلاجقه، حسن میرعابدینی، مجید قیصری، حسن شهسواری، غلامرضا امامی، حافظ موسوی و... در این پاتوق حضور پیدا کرده‌اند.  امسال سعی شده باتوجه به اعتبارات خوبی که در کمیسون معاملات تصویب شده پذیرایی قابل قبولی از بزرگان قلم داشته باشیم.

او در توضیح برنامه‌های سالن کارنامه نشر نیز یادآور شد: سالن کارنامه نشر در فضایی به مساحت 400 متر مربع 27 هزار عنوان کتاب چاپ اول را به بازدیدکنندگان و مخاطبان عرضه می‌کند. در حاشیه این سالن نمایشگاه کوچکی از کتاب‌های درسی سنوات گذشته از سال 1345 تا امروز و حتی کتاب‌های درسی از دارالفنون برپا شده است. همچنین 50 عنوان کتاب خطی را با موافقت آستان قدس رضوی در معرض نمایش گذاشته‌ایم. سالن کارتون کتاب هم 100 کاریکاتور برتر سه دوره گذشته مسابقه دوسالانه کاریکاتور کتاب را که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌کند را نمایش می‌دهد.

این ناشر و فعال فرهنگی اضافه کرد: علاوه بر این‌ها، سالن پایتخت کتاب ایران و 5 غرفه برای 11 روستای برگزیده جشنواره روستاهای دوستدار کتاب را هم داریم که محصولات فرهنگی و کتاب‌های ناشران بوشهر و این روستاها را عرضه می‌کنند و برنامه‌های ویژه‌ای دارند. سالن مروجان کتابخوانی و سالن جنبی کودک و نوجوان هم در 500 متر مربع فضا برنامه‌های خوبی برگزار می‌کنند. همچنین 9 استان کشور میهمان نمایشگاه هستند و نشست‌ها و عرضه صنایع دستی و... مربوط به استان خود را در دستور کار دارند.

او درباره میزان رضایت از اطلاع‌رسانی برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه نیز گفت: تا جایی که می‌توانستیم از همان سه ماه پیش که حکم مدیر کمیته صادر شد اطلاع‌رسانی برنامه‌ها را انجام دادیم. کتابچه‌ای به دو زبان فارسی و انگلیسی نیز برای معرفی برنامه‌ها و تاریخ و زمان آنها چاپ کرده‌ایم که در نمایشگاه عرضه می‌شوند. با رادیو کتاب و کمیته اطلاع‌رسانی هم در تماس هستیم تا اطلاع‌رسانی درستی از برنامه‌های فرهنگی اتفاق بیفتد.

مدیر کمیته علمی و فرهنگی نمایشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا وجود دو سالن کارنامه نشر و یاس به صورت همزمان موازی کاری محسوب نمی‌شود، بیان کرد: در سالن یاس نزدیک به 8 هزار عنوان کتاب چاپ اول براساس معیاری خاص که ارزشی نامیده می‌شود دست‌چین شده است و درباره فلسفه این کار از خودشان سوال کنید. در سالن کارنامه نشر همه عناوین چاپ اول سال 95 در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد. البته این سالن باید در وردی نمایشگاه باشد تا بازدیدکنندگان ابتدا از آن عبور کرده و کتاب‌های چاپ اول جدید را ببینند.

دهقانی همچنین درباره امکانات درنظر گرفته شده برای اهل قلم تاکید کرد: دو مدل امکانات برای اهل قلم در نظر گرفته‌ایم. اول بن کارت برای آنهایی که در نشست‌ها شرکت می‌کنند و دوم هم پذیرایی مناسب در پاتوق اهل قلم. چنانجه هر اهل قلمی نیاز به وسیله نقلیه داشته باشد هم برایش مهیا می‌کنیم حتی از در منزل، منتها برخی مواقع امکان ورود ماشین‌ها تا داخل نمایشگاه را نداریم. مثلا در برنامه‌ای که 25 دانش‌آموز را برای کارگاه هم‌نگاری به نمایشگاه آورده بودیم برای ورود ماشین به مشکل خوردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز