خبرگزاری کار ایران

رضا میرکریمی:

کسانی که به خاطر انتخابات دولت را می‌کوبند چه آرزویی دارند؟/ارشاد میزان بودجه جشنواره‌های سینمایی را منتشر کند/مجاز نیستم بودجه را در اختیار شما بگذارم

asdasd
کد خبر : ۴۷۶۴۹۸

در نشست خبری سی و پنجمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر که از ساعت 11 صبح امروز دوشنبه (21 فروردین ماه) آغاز شد؛ رضا میرکریمی، علیرضا شجاع نوری، امیر اسفندیاری و مدیران سایر بخش‌های مختلف جشنواره حضور پیدا کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا میرکریمی؛ صبح امروز در نشست خبری سی و پنجمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: حجم کارهایی که امسال و سال گذشته انجام شده مثال‌زدنی و قابل استفاده است. ما هشت اردیبهشت سال پیش کار خود را شروع کرده‌ایم و هنوز نیز ادامه دارد.

میرکریمی ادامه داد: مدیران جشنواره‌ها گلایه می‌کنند که چرا جشنواره دبیرخانه دائم ندارد. این حرف بسیار تعجب‌برانگیز است زیرا دبیرخانه جشنواره را خود مدیر باید راه‌اندازی و آن را تبدیل به دبیرخانه ثابت بکند.

میرکریمی با اشاره به اهداف جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: تمامی اهداف ما ریشه در منافع ملی کشور دارد و ما می‌خواهیم ابتدا در منطقه و در برنامه بلندمدت در آسیا حرف اول را بزنیم و معتقدم اگر این کار مداومت داشته باشد حتی می‌توانیم در دنیا نیز جایگاه خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه سینمای ایران ریشه در فرهنگ غنی ایران دارد؛ گفت: اگر سینمای ما وجود دارد باید جشنواره‌ای نیز هم‌تراز آن وجود داشته باشد و ما می‌توانیم با کار تیمی به این اهداف برسیم.

وی با اشاره به حضور بیش از 350 مهمان از 66 کشور جهان در جشنواره سال گذشته گفت: حذف هیات انتخاب، عدم اعلام کاندیداها، عدم انتشار لیست متقاضیان حضور در جشنواره و ارسال پاسخ مستقیم به متقاضیان ازجمله کارهایی است که ما براساس تراز جشنواره‌های جهانی انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم اهدای جوایز زیاد از ارزش جایزه اصلی کم می‌کند از طرف دیگر وقتی فیلمی در جشنواره‌ای پذیرفته می‌شود معنی آن این است که می‌تواند نامزد همه بخش‌ها در جشنواره شود.

میرکریمی با انتقاد از برگزاری جشنوراه با سلیقه‌های مختلف گفت: اینکه یک جشنواره فیلم در سطح ملی و جهانی با سلایق مختلف ارائه شود و بعد افراد زیادی در مقام پاسخگو دربیایند درست نیست. جشنواره یک کشتی‌بان دارد که باید آن را هدایت کند و اینکه دبیری مثلاً بگوید مسئولیت انتخاب فیلم‌ها با هیات انتخاب است و با من نیست حرف درستی نیست. دبیر یک جشنواره باید مسئولیت آن جشنواره را قبول کند و من امروز مسئولیت این جشنواره را قبول می‌کنم و همه فیلم‌هایی که در این جشنواره حضور دارد را دیده‌ام.

میرکریمی با اشاره به اینکه بودجه این جشنواره کاملاًٌ مشخص است؛ گفت: ما نسبت به پارسال یک میلیارد و نیم کمتر هزینه کردیم من بسیار خوشحال می‌شوم که وضعیت بودجه جشنواره معلوم شود اما متاسفانه مجاز نیستم که آن را در اختیار شما بگذارم.

وی ادامه داد: من بسیار مشتاقم که وزارت ارشاد میزان بودجه جشنواره‌های سینمایی را منتشر کند و بارها نیز خودم این مسئله را خواسته‌ام و از شما می‌خواهم که از حیدریان بخواهید بودجه را اعلام کند و نه تنها بودجه سال گذشته بلکه بودجه 10 سال پیش را نیز اعلام کند.

میرکریمی با اشاره به استقبال سینماگران خارجی از این جشنواره گفت: در سال‌های گذشته و تا پیش ازاین جشنواره جهانی مهمانان خارجی به هیچ عنوان به بخش بین‌الملل اهمیت نمی دادند و فقط اگر هم حضور پیدا می‌کردند برای تماشای فیلم‌های ایرانی بود و می‌خواستند سبد خود را پرکنند اما ما شاهد هستیم که در این جشنواره نه تنها فیلم‌های ایرانی بلکه فیلم‌های خارجی را نیز تماشا می‌کنند.

میرکریمی ادامه داد: متاسفانه برخی‌ نه تنها خارج از مرزها بلکه گروهی نیز از داخل جشنواره را مورد نقد قرار می‌دهند. اشکالی ندارد که یک سازمان یا نهادی به فردی پول بدهد تا در رسانه خود منافع ملی را و جشنواره را بکوبد اما من از آن فرد سوال می‌کنم که آیا بعد از آنکه به وظیفه خود عمل کردی؛ ایرانی بودنت را می‌توانی فراموش کنی و آیا هویت خود را می‌توانی تکذیب کنی؟!

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: کسانی که می‌خواهند به خاطر انتخابات دولت را بکوبند یا منافع ملی را زیر سوال ببرند چه آرزویی دارند.؟آیا آنها ایرانی نیستند و نمی‌خواهند کشور سربلند باشد؟

وی ادامه داد: هنر و فرهنگ قدرت مهمی است و می‌تواند قدرت‌نمایی کند. سیاستمداران باید این حوزه را جدی بگیرند زیرا درهایی که به روی آنها بسته است به روی فرهنگ باز است و ما در جاهایی می‌توانیم نفوذ کنیم که سیاستمداران نمی‌توانند.

وی از برگزاری بزرگداشتی برای عباس کیارستمی خبر داد و افزود: جشنواره امسال به وی تقدیم شده است و سیف‌الله صمدیان قرار است برنامه‌های خوبی در بزرگداشت کیارستمی برگزار کند.

میرکریمی ادامه داد: فاطمه معتمدآریا، رسول صدرعاملی و کمال تبریزی به عنوان سینماگران ایرانی در کنار داوران خارجی آثار را در بخش‌های مختلف داوری می‌کنند. همچنین 140 فیلم از 58 کشور جهان در جشنواره امسال مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز