خبرگزاری کار ایران

پرویز جاهد به ایلنا خبر داد؛

معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم «کپ اسپارطیل» مراکش

asdasd
کد خبر : ۴۷۶۰۵۴

پرویز جاهد، (رئیس هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم «کپ اسپارطیل» مراکش) برگزیدگان چهارمین دوره این جشنواره را معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز جاهد گفت: یازده فیلم در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند داستانی جشنواره از کشورهای اسپانیا، لبنان، ایتالیا، مراکش، فرانسه، برزیل، فلسطین، صربستان، و ایران در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم «کپ اسپارطیل» مراکش شرکت داشت.

جاهد ادامه داد: جایزه اصلی جشنواره را به فیلم برزیلی «فلت بی» ساخته ماریانا یوسف دادیم به خاطر نگاه انسانی و دردمندانه‌اش به تنهایی و اندوه آدم‌ها و ساختار روایی محکم‌اش.

رئیس هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم «کپ اسپارطیل» یادآور شد: جایزه ویژه هیت داوران را نیز به فیلم کوتاه داستانی «آپارتمان سیزدهم» ساخته امیر غلامی از ایران دادیم؛ به خاطر نگاه و تخیل شاعرانه، خلاقیت تصویری و فضاسازی سوررالیستی‌اش.

جاهد خاطرنشان کرد: همچنین از فیلم‌های «ساده‌ترین شکل عشق» ساخته کریستینا کاسینی از ایتالیا به خاطر پرداخت روایی غیرمتعارف، بیان شاعرانه و هم‌آمیزی خلاقانه واقعیت و خیال و فیلم «جایی دیگر» ساخته عثمان ناصری از مراکش به خاطر نگاه صادقانه و انسانی‌اش به وضعیت مهاجران و کیفیت تصویری بالایش تقدیر کردیم.

او با اشاره به برنامه بزرگداشت عباس کیارستمی در این جشنواره گفت: روز جمعه من و مدیر فستیوال، عزالدین الوافی و محمد امین کرخی منتقد عراقی در مورد کیارستمی حرف زدیم. هفده فیلم کوتاه شاگردان کیارستمی هم که بعد از مرگ او به یاد او ساخته شد به نمایش درآمد و من آنها را به صورت کوتاه معرفی کردم. سپس شاعران مختلف عرب زبان شعرخوانی کردند و شاعرانی از عربستان سعودی لبنان و مراکش شعر خواندند.

جاهد ادامه داد: محمد الامین الکرخی هم که شاعر عراقی و مترجم اشعار کیارستمی به عربی است تعدادی از اشعار او را خواند. صحبت‌های من در زمینه نوآوری‌های بیانی کیارستمی، ویژگی‌های مینی مالیستی سینمای او، عدم قطعیت روایی، استراتژی حذف و زیبایی‌شناسی غیاب تصویری و صوتی، رئالیسم شاعرانه، تجربه‌گرایی مستمر کیارستمی و چالش او با واقعیت سینما و... بود.

ریاست هیئت داوران چهارمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم «کپ اسپارطیل» را پرویز جاهد به عهده داشت که از روز پنجم تا هشتم آوریل (16 تا 19 فروردین) سالجاری در شهر طنجه مراکش برگزار شد و مارینا مورینو، ویژوال آرتیست ایتالیایی، رشیده شبانی بازیگر و فیلمساز مراکشی ساکن بلژیک، حبیب الناصری منتقد فیلم مراکشی و محمدامین کرخی، شاعر و منتقد سینمایی عراقی، اعضای دیگر هیئت داوران این جشنواره را تشکیل می‌دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز