خبرگزاری کار ایران

در ادامه حواشی نهمین جشنواره هنرهای تجسمی؛

کامبیز صبری: یک اثر کپی شده؛ اتفاق خاصی نیفتاده/داوران و شورای انتخاب نزدیکان خود را به بازی می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۳۷۳

یک هنرمند با طرح این پرسش که هدف از برگزاری یک رویداد چیست؟ گفت: اگر هدف گردآوری آثار خوب باشد و مانند کشورهای موفق در هنر این مسیر را طی کنیم؛ دیگر برنده و جایزه و ... چنین دچار التهاب نمی‌شود.

کامبیز صبری درباره اتفاقات و حواشی ایجاد شده در نهمین جشنواره هنرهای تجسمی در گفت‌وگو با ایلنا اظهارکرد: ملتهب کردن هر موضوعی بعدا در نتیجه‌گیری هم نتایج ملتهبی به بار می‌آورد. نتیجه این اتفاق هر چه باشد نمی‌تواند شوک‌های بزرگ به ما وارد کند. در جشنواره‌های خارجی هم مسئله کپی وجود دارد اما مهمترین نکته این است که خیلی کم این اتفاق در جشنواره‌های خارجی رخ می‌دهد و مهمتر اینکه موضوع اینقدر ملتهب نیست و اتفاق خاصی نیفتاده است! ما باید ببینیم هدف ما از یک رویداد چیست؟

او افزود: آیا هدف ما از برگزاری یک رویداد این است که یک قهرمان داشته باشیم و به او جایزه بدهیم یا هدف این است که یک سری آثار خوب در زمینه هنرهای تجسمی را نمایش دهیم و هنرمندان پیشرو را معرفی کنیم؟ اگر هدف ما گردآوری آثار خوب باشد و مانند کشورهای موفق در هنر این مسیر را طی کنیم؛ دیگر برنده و جایزه و ... چنین دچار التهاب نمی‌شود.

او با طرح این سوال که چطور می‌‌توان از ورود آثار کپی به جشنواره جلوگیری کرد؟ ادامه داد: بخشی از این موضوع به افراد و بخشی از آن به حرکت‌هایی که درجامعه می‌شود مربوط است. داورها و افرادی که در سمت هیات انتخاب آثار قرار می‌گیرند باید افراد آگاهی نسبت به هنر معاصر باشند و به‌طور مداوم در رویدادهای بین‌المللی شرکت کنند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: مهمترین موضوعی که باید به آن توجه می‌شد این بود که آیا این کار محصول یک خط فکری است یا حرکتی اتفاقی؟ متاسفانه در جامعه ما زیاد دیده می‌شود که برخی از افراد که برای اولین بار کاری را انجام دادند و در یک رویداد به عرش برده شدند و پس از آن رویداد این افراد تمام شدند.

صبری تاکید کرد: قطعا رزومه افراد تنها ملاک نیست اما وقتی قرار است آثاری را به عنوان برگزیده انتخاب کنیم باید به سابقه افراد نگاه شود و آثار گذشته این فرد بررسی شود.

او تصریح کرد: مهمترین موضوع دیگر کمبود حرکت‌های گروهی حمایت شده است. وقتی در یک محله‌ای چندین نانوایی وجود دارد هیچ‌گاه در جلوی یک نانوایی صف‌های طولانی ایجاد نمی‌شود اما طبعیتا وقتی یک نانوایی باشد همیشه برای نان در آن نانوایی دعوا و بحث پیش خواهد آمد. هنر خوراک جامعه است و به طور مداوم باید روی آن سرمایه‌گذاری شود.

این هنرمند با بیان اینکه بودجه هنر بسیار کم است؛ گفت: وقتی بودجه هنر کم باشد برگزاری رویدادهای هنری نیز کم است و می‌بینیم که تنها یک رویداد برگزار می‌شود که برای حضور در آن نه تنها پول نمی‌گیرند بلکه پول هم می‌دهند و این باعث ایجاد فضای ملتهبی در جامعه هنری می‌شود. قطعا اگر جامعه هنری به قدر کافی از رویدادهای هنری اشباع باشد ما هیچ‌گاه شاهد ارائه آثار تقلبی در یک رویداد نیستیم.

صبری با بیان اینکه عوامل متعددی باعث بوجود آمدن چنین مشکلاتی می‌شود، ادامه داد: تا زمانی که روی همه این بخش‌ها کار نکنیم قطعا بازهم در هر دوره شاهد بروز چنین اتفاقاتی خواهیم بود. ما باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم تا در ده سال آینده رویدادهایی متعادل برگزار کنیم.

او با انتقاد از چینش آثار در جشنواره فجر گفت: در طول برگزاری نمایشگاه گویا ما اصرار داشتیم فقط موزه را از آثار پرکنیم! این به نوعی عامی‌نگری است وقتی در طول جشنواره وارد موزه می‌شدیم آن‌جا را با انباری آثار هنری اشتباه می‌گرفتیم.

این هنرمند در پاسخ به این سوال که برخی از مسئولان جشنواره معتقدند چرا کسی درطول برگزاری این رویداد نسبت به کپی بودن آثار اعتراض نداشته، آیا این موضوع نشان از بی‌تفاوتی جامعه هنری نسبت به برگزاری این رویداد نیست؟ گفت: وقتی ذهن افراد جامعه هنری آزرده است سعی می‌کنند که در هیچ کاری دخالت نکنند. متاسفانه برخی از افراد وقتی عضو هیات داوران یا شورای انتخاب؛ جشنواره‌ای می‌شوند یکسری افراد که به خودشان نزدیک هستند را وارد رویداد می‌کنند و این باعث دلزدگی دیگر افراد می‌شود و با بی‌تفاوتی کنار می‌روند.

صبری ادامه داد: متاسفانه ما تحمل شنیدن انتقاد را نداریم. زندگی آنقدر کوتاه است که نمی‌توانیم هر روز را با دعوا بگذرانیم وقتی افراد می‌بینند نظرات‌شان درباره کپی بودن آثار نتایجی را به همراه ندارد سعی می‌کنند کنار بکشند تا کمتر بحثی پیش آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز