خبرگزاری کار ایران

رجبی معمار مطرح کرد:

اهالی موسیقی با مشکلات بسیاری روبرو هستند

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۴۰۷

نشست خبری مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر صبح امروز یکشنبه اول اسفند در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید رجبی معمار در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه خانه هنرمندان ایران محل ارتباط‌گیری، تقاطع، تضارب افکار و تعاملات انجمن‌ها و اصناف مختلف هنری است، گفت: در خانه هنرمندان ایران شورای عالی متشکل از اعضای 12 خانه و انجمن اصلی تشکیل شده و تمام ظرفیت‌های خانه هنرمندان در اختیار تمام صنوف هنری قرار داده شده است.

او با بیان اینکه در برنامه‌ریزی سال 96 اولویت‌بندی‌ها صورت گرفته ادامه داد: برنامه سال 96 به همه انجمن‌ها اعلام می‌شود سهم هر حوزه تخصصی و هنری مشخص خواهد شد. خانه هنرمندان وضعیت خاصی در کشور دارد چرا که شامل تماشاخانه تئاتر، 8 گالری و سه سالن است که دائما در آنها رخدادهای فرهنگی و هنری برگزار شده است ما تلاش می‌کنیم با تمام ظرفیت این خانه در خدمت اهل هنر باشیم.

مدیر عامل خانه هنرمندان با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در خانه هنرمندان گفت: خوشبختانه رفت و آمد اهل هنر به خانه هنرمندان زیاد شده است و همه آژانس‌های توریستی یکی از مقصدهای گردشگری‌‌شان بدون شک خانه هنرمندان ایران است و با توجه به فضای سوء تبلیغاتی که در خارج از کشور علیه ایران وجود دارد باعث می‌شود که این افراد با دیدن خانه هنرمندان از فعالیت‌های صورت گرفته در خانه هنرمندان بسیار تعجب می‌کردند.

او در باره فعالیت ارکستر و گروه کر خانه هنرمندان گفت:‌ در مهرماه سال  جاری گروه ارکستر و کر خانه هنرمندان با هدایت و رهبری آقای سریر فعال شد و در جشنواره موسیقی فجر و در جشن خانه موسیقی و چندین برنامه در خانه هنرمندان ایران اجراهایی را برگزار کردند از آنجا که اهالی موسیقی با مشکلات بسیاری روبرو هستند ما تلاش کردیم گروه ارکستر و کر توانمندی را ایجاد کنیم تا بتواند هم برای خانه هنرمندان و هم در وزارت ارشاد برنامه‌هایی را اجرا کنند.

او درباره شورای تجسمی خانه هنرمندان گفت:‌ شورای تجسمی در سال 95 با حضور یدالله کابلی، رحیمیان، اژدری، نگار نادری‌پور، هدی حدادی ، بهرام کلهرنیا و امیر سقراطی تشکیل شد تمام آثاری که قرار است در گالری‌های خانه هنرمندان ایران به نمایش در آید باید مورد تایید این شورای تجسمی قرار گیرد ما با درخواست فراوانی در خانه هنرمندان روبرو هستیم اما از آنجا که تراز هنری خانه هنرمندان باید حفظ شود این شورای هنری تمام آثار را بررسی کرده و آثاری را که در خور و شأن خانه هنرمندان است به نمایش می‌گذارد.

او ادامه داد: از ابتدای امسال 80 نمایشگاه در گالری‌های خانه هنرمندان برگزار شده که بخشی از آن متعلق به انجمن‌های تجسمی خانه هنرمندان بوده بخشی توسط هنرمندان مستقل برگزار شده و بخشی از نمایشگاه‌ها توسط نهادها و انجمن‌هایی غیر از انجمن های خانه برگزار شده است. همچنین ما در آستانه یکی از بزرگترین رخدادهای عکس هستیم و چهاردهمین دوره تصویر سال امروز در خانه هنرمندان افتاح می‌شود که همه ظفیت‌های خانه هنرمندان به مدت 20 روز در اختیار آنها قرار داده شده است.

رجبی‌ معمار در باره نشست‌های برگزار شده در خانه هنرمندان ایران گفت: 27 نشست و رخداد از ابتدای سال تاکنون در خانه هنرمندان برگزار شده و همچنین 90 برنامه ویژه در ارتباط با سینما و نقد آن از ابتدای سال 95 تاکنون در خانه هنرمندان ایارن برگزار شده است ما همچنین هفته‌های متعلق به برخی از سینماگران را مانند هفته نمایش آثار عباس کیارستمی و ناصر تقوایی در خانه هنرمندان برگزار کردیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان خاطرنشان کرد: در حوزه کتاب و کتابخوانی ما نیز کتاب‌های حوزه فرهنگ و هنر را در خانه هنرمندان ا رائه می‌دهیم همچنین 15 نشست تخصصی در حوزه کتاب داشتیم که 6 نشست آن مربوط به یکشنبه‌های کتاب و هنر و 9 نشست در ارتباط با نقد و بررسی هنر معاصر بود.

او به مراسم آیین چراغ خاموشی نیست گفت:‌ ما هر ساله در خانه هنرمندان مراسمی برای تکریم هنرمندانی که در آن سال از دنیا رفته‌اند برگزار می‌کنیم امسال مراسم یادبودی نیز در روز 18 اسفند از 94 هنرمندی که در سال جاری آنها را از دست دادیم برگزار می‌کنیم. این تحلیل و تکریم برای مردم و خانواده‌های هنرمندان بسیار جذاب است.

رجبی‌معمار همچنین به اخذ دو مجوز دوماه نامه و سال‌نامه اشاره کرد و گفت: دوماه نامه شیوه نشریه‌ای است که در خانه هنرمندان ایران منتشر می‌شود و امیدواریم در ادامه به ماه‌نامه تبدیل شود همچنین مجوز یک فصل‌نامه را دریافت کردیم که به زودی منتشر می‌شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: تمام خدماتی که در خانه هنرمندان ایران به انجمن‌ها ارائه می‌شود رایگان است همچنین مراسمی که هنرمندان مستقل یا دیگر انجمن‌های غیرهنری در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌کنند با هزینه بسیار کم و یا رایگان بوده است.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درباره تماشاخانه برنامه‌های ایرانشهر نیز گفت: تماشاخانه ایران شهر با 2 سالن مطرح تئاتر در سال 94 میزبان 26 نمایش بوده است که 678 اجرا در سال 94 در این دو سالن برگزار شده است و حدود 83 هزار مخاطب از این نمایش‌ها بازدید کردند و حدود 16 میلیارد ریال درآمد تماشاخانه ایرانشهر در سال 94 بوده است که بیست درصد آن به خانه هنرمندان ایران پرداخت شده است.

رجبی‌معمار افزود: در سال 95 تا قبل از شروع جشنواره تئاتر فجر 30 اثر نمایشی در تماشاخانه‌های ایرانشهر روی صحنه رفته است که در مجموع 822 اجرا برگزار شده است و 109 هزار نفر از این نمایش‌ها بازدید کردند همچنین درآمد تماشاخانه ایرانشهر در سال جاری تا قبل از جشنواره حدود 29 میلیارد تومان بوده است که تمام آن به هنرمندان و گروه‌های تئاتری پرداخت شده است و خوشبختانه ما در این سال با افزایش تعداد آثار و مخاطب روبرو بوده‌ایم.

او درباره انتخاب آثار نمایشی گفت: شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایران‌شهر تمامی آثاری که قرار است در این تماشاخانه‌ها به نمایش درآید را بررسی می‌کند و خوشبختانه در سال جاری بدون هیچ مشکلی با گروه‌های تئاتری جدول برنامه‌ها را 6 ماه 6 ماه اعلام کردیم که بدون هیچ لغوی برگزار شد. برای سال 96 نیز با تفاهماتی که با هنرمندان شده برنامه‌های این دو تماشاخانه مشخص و برنامه‌ آن‌ها تعیین شده است و تنها در صورتی که خود هنرمند به هر دلیلی تمایل به اجرا نداشته باشد برنامه تغییر خواهد کرد.

او با بیان اینکه تماشاخانه ایرانشهر با مشکلاتی برای تأمین هزینه سالن‌ها روبه‌رو است، گفت: تنها بودجه ما آن چیزی است که در شورای شهر تهران تصویب شده در یک‌ماه گذشته، بحث بودجه کمکی در شورای شهر مطرح شد و آن‌ها گله کردند که خانه هنرمندان چرا نباید خودش درآمدزایی داشته باشد. قرار بود به خانه تئاتر ۱۰۰ میلیون تومان اختصاص بدهند که تا امروز فقط ۲۴ میلیون آن پرداخت شده است.

او ادامه داد: برای پرداخت چنین مبلغ ناچیزی اظهار ناراحتی می‌کنند، در حالی که کل این پول برای ساخت یک فیلم سینمایی هم کافی نیست. البته من از مدیریت شهری تهران و آقای قالیباف (شهردار تهران) تشکر می‌کنم که از هیچ کمکی مضایقه نکرده‌اند. امیدوارم اکنون که در فصل بودجه قرار داریم، به این موضوع توجه شود، چون انجمن‌های هنری از کجا باید حمایت شوند. بسیاری از آن‌ها در تأمین هزینه‌های جاری خود مشکل دارند.

مدیرعامل خانه هنرمندان با ارائه توضیحاتی درباره سهم خانه هنرمندان از نمایشگاه‌های تجسمی گفت: در قرارداد‌هایمان با برگزارکنندگان نمایشگاه‌های تجسمی مقرر شده است که از محل فروش، درصدی را به خانه اختصاص دهند. البته بسیاری از نمایشگاه‌ها، فروش چشمگیری نداشتند و غالبا ما همان درصد خودمان را هم از آن‌ها نگرفتیم. کل پولی که در یک سال از این طریق به ما رسیده به ۲۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد.

رجبی‌معمار تاکید کرد: گاهی خسارت‌هایی هم به خانه هنرمندان وارد می‌شود که ما هزینه آن را دریافت می‌کنیم، چون جزو اموال عمومی و متعلق به همه جامعه هنری است، ما نمی‌خواهیم به مسائل و زدوبندهای برخی بازارهای خرید و فروش آثار هنری وارد شویم. پیشنهادهایی در این سال‌ها در این زمینه مطرح بوده، اما تناسبی با خانه هنرمندان نداشته و خانه باید محفوظ و سالم بماند. در حال حاضر درآمدهای خانه هنرمندان از محل رستوران‌ها و اجاره آن‌ها و بودجه‌ای که شورای شهر تصویب کرده است، تأمین می‌شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان با بیان اینکه سال گذشته شهرداری یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بودجه کمکی در نظر گرفت که آن هم مورد اعتراض شورای شهر واقع شد، گفت: سهم کمک وزارت ارشاد به خانه هنرمندان هم ۱۱۰ میلیون تومان در سال ۹۴ بود و امسال هم با همه پیگیری‌ها فقط ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کرده‌ایم. این در حالی است که انجمن‌های هنری و خانه‌های هنر از حمایت جدی برخوردار نبوده‌اند. امیدوارم در همین فاصله تا پایان سال، گشایش‌هایی در بودجه‌های معوق وزارت ارشاد صورت بگیرد و وزارت ارشاد فکری جدی برای کمک به انجمن‌ها بکند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با تاکید بر لزوم توجه به برقراری نظام صنفی هنر و هنرمندان خاطرنشان کرد:‌ یکی از اهداف خانه هنرمندان این است که هنر و هنرمندان نظام صنفی داشته باشند. این مطالبه در اوایل امسال و در دوره وزارت علی جنتی مطرح شد و ماده واحده‌ای را به دولت پیشنهاد کردیم تا در مجلس هم به تصویب برسد.

او در پایان گفت: وزیر جدید ارشاد هم در نشست‌هایی که داشته، این مسئله را مطرح کرده و امیدوارم این امر تحقق پیدا کند. خانه هنرمندان وظیفه خود می‌داند از کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه تشکر کند و امیدواریم با پیگیری، این قانون زودتر به تصویب برسد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز