خبرگزاری کار ایران

قبادی در نشست جشنواره مد و لباس مطرح کرد؛

رونمایی از سند لباس حلال در ششمین جشنواره مد و لباس/حذف شوی لباس به دلیل ورود تهاجم فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۴۶۰۹۳۳

نشست خبری ششمین جشنواره مد و لباس با حضور حمید قبادی مدیر جشنواره صبح امروز شنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید قبادی رئیس کارگروه مد و لباس با بیان اینکه فراخوان ششمین جشنواره در آذرماه امسال منتشر شده بود، گفت: از حدود ۳ ماه پیش دبیرخانه جشنواره فراخوان را اعلام کرد که در نوع خود اتفاق جدیدی بود ما با بیش از ۵۰ نفر از کارشناسان فراخوان و انجمن‌ها و اتحادیه‌های پوشاک ایران همچنین اتحادیه کیف و کفش چرم و محصولات چرمی درباره این فراخوان جلساتی را برگزار کردیم و نتیجه این جلسات منجر به این شد که برنامه‌ریزی دقیقی برای برگزاری جشنواره مد و لباس فجر انجام شود.

او ادامه داد: ششمین جشنواره مد و لباس شامل هشت بخش است که مهم‌ترین و اولین بخش ما طراحی و مسابقه طراحی است که این بخش خود شامل چندین زیرمجموعه است اما از مهمترین ویژگی‌های آن موضوع کاربردی شدن لباس در بخش مسابقه است. در دوره‌های گذشته طرح‌هایی از سوی طراحان ارائه می‌شد اما این طرح‌ها هیچ کدام به صورت کاربردی در بازار عرضه نمی‌شد و کارآیی چندانی نداشت اما در این دوره به کاربردی شدن طرح‌ها اهمیت داده شده و طراحان باید طرحی را ارائه دهند که در جامعه کاربرد داشته باشد.

دبیر کارگروه مد و لباس با بیان اشاره به بخش بعدی جشنواره ادامه داد: از دیگر بخش‌های ششمین جشنواره مد و لباس در حوزه مسابقه طراحی پارچه است که در کارگروه ساماندهی مد و لباس پیش بینی شده و می‌توانم بگویم که در این بخش 300 درصد نسبت به سال گذشته افزایش تعداد آثار را داشتیم و 310 اثر به دبیرخانه ارسال شده. موضوع پارچه برای جشنواره مد و لباس بسیار حائز اهمیت است و ما پارچه‌ای را که مبنای ایرانی و طراحی ایرانی داشته باشد در این جشنواره انتخاب می‌کنیم.

قبادی درباره طراحی کیف و کفش در جشنواره مد و لباس گفت:‌ در ششمین جشنواره مد و لباس به بخش طراحی کیف و کفش به خوبی پرداخته شده و ما شاهد طرح‌های بسیار خوبی در این بخش بودیم. همچنین بخش زیورآلات را در این دوره داریم که دو سال است در جشنواره وارد شده و معتقدم که طراحی زیورآلات باید در مد اسلامی قرار گیرد و با توجه به اینکه در زیورآلات نمادها و نشانه‌های مختلفی کاربرد دارد باید توجه کنیم که طرح‌هایی که ارائه می‌شود بر اساس طرح‌های ایرانی و اسلامی باشد و با فرهنگ ما تفاوتی نداشته باشد. امسال بیش از هزار اثر در این بخش ارائه شده که در نوع خود بی‌نظیر است البته نشست‌هایی در رابطه با طراحی زیورآلات خواهیم داشت که به تعریف و تبیین مبانی آن می‌پردازد.

دبیر ششمین جشنواره طراحی مد و لباس افزود: از دیگر بخش‌های جشنواره امسال مسابقه طراحی زنده لباس است این بخش در حقیقت محکی است که د رآن طراحان مهارت خود را نشان می‌د هند و در واقع ما این بخش را به دلیل اینکه می‌گویند فاصله‌ای بین طراح و تولید کننده وجود دارد راه اندازی کردیم. در این بخش گروه‌های مختلفی حضور دارند که هر گروه شامل طراح، الگوساز و تولیدکننده است.

او ادامه داد: در بخش طراحی زنده لباس سه ژانر لباس طراحی می‌شود که شامل لباس اجتماع بانوان ، ططراحی لباس مرادانه (پیراهن یا بالاپوش) طراحی محصولات عفاف و حجاب. در این بخش از جشنواره مجموعه کامل حجاب طراحی و مورد ارزیابی طراحان قرار می‌گیرد. دو روز اول جشنواره در بخش طراحی آزاد به لباس اجتماعی بانوان اختصاص دارد که 40 گروه در این دوره انتخاب شدند دو روز دوم طراحی لباس مردان و در دو روز سوم طراحی مجموعه عفاف و حجاب برگزار می‌شود که در مجموع در هر بخش 20 گروه فعالیت می‌کنند.

قبادی به رشد چشمگیر مشارکت هنرمندان و طراحان در بخش های مختلف جشنواره امسال اشاره کرد و گفت:‌ در مجموع 5 هزار و 200 اثر به جشنواره ارسال شده که از رشد کیفی قابل توجهی برخوردار است و فکر می‌کنم گام بسیار بلندی در این جشنواره برداشته شده و ما در نهایت 250 اثر را در صحن سه تالار وحدت، برج آزادی و برج میلاد به نمایش می‌گذاریم.

او ادامه داد: ما در بخش اجتماعی هزار شرکت کننده داشتیم و در مجموع در سایر بخش‌ها اعم از مسابقه، طراحی زنده و طراحی پارچه هزار و 300 نفر شرکت کننده داشتیم که در نهایت 2 هزار و 300 نفر در جشنواره امسال شرکت کرده‌اند.

قبادی درباره فعالیت‌های علمی و دانشگاهی در جشنواره مد و لباس امسال توضیح داد: در حوزه علم و دانشگا ه به شدت افزایش فعالیت‌ها را شاهد بودیم و در مجوع 300 عنوان مقاله، پایان‌نامه و پژوهش را دریافت کردیم خوشبختانه دانشگاه‌ها به سمت نیازمحوری و پاسخ به نیاز جامعه در حال حرکت هستند همچنین ما مجموعه مقالات میان رشته‌ای در فراخوان امسال اعلام کردیم که به موضوعاتی نظیر انضباط اجتماعی، روانشناسی لباس، رنگ شناسی، اقتصاد مقاومتی و سایر فاکتورهایی که در حوزه مد و لباس اهمیت دارد می‌پردازد.

وی با بیان اینکه آثار علمی و دانشگاهی به نمایش در می‌آید، گفت: در این بخش 32 نشست برگزار می‌شود و ما امیدواریم که در سال‌های آینده بخش علمی و دانشگاهی را از جشنواره فجر جدا کرده چرا که این بخش ظرفیت این را دارد که به صورت یک جشنواره مستقل برگزار شود.

او درباره عدم برگزاری بخش کودک در ششمین جشنواره مد و لباس توضیح داد: بالغ بر 350 اثر در بخش کودک به دست ما رسیده و از آنجا که ما تنها ظرفیت نمایش 20 اثر را داشتیم ترجیح دادیم بخش کودک به صورت یک جشنواره غیرمستقل در سال آینده یعنی سال 96 برگزار شود و برای برگزاری آن در سال آینده با شبکه کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جلساتی را برگزار کردیم و قرار شده که این جشنواره به صورت یک جشنواره مستقل و جریان‌ساز در سال آینده برگزار شود.

رئیس کارگروه مد و لباس درباره بخش فرهنگی جشنواره توضیح داد: بخش فرهنگی هنری جشنواره مد و لباس شامل دو قسمت رقابتی و غیررقابتی در بخش رقابتی به فعالیت‌های رادیو و تلویزیون به صورت مستقل پرداخته شده. همچنین درباره محتوای برنامه‌های رسانه‌ای درباره مد و لباس مجری منتخب برنامه منتخب همه توسط داوران انتخاب شده‌اند و در بخش خبرگزاری‌ها و سایت‌ها نیز داوران به عملکرد رسانه‌ها در این بخش توجه داشته و مورد بررسی قرار داده‌اند. همچنین ما شعار تبلیغاتی در حوزه مد و لباس را داشتیم که تعداد قابل توجهی جمله کوتاه به ما رسیده است که مورد بررسی و ارزیابی توسط داوران قرار می‌گیرد.

قبادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بخش بین الملل جشنواره اشاره کرد و گفت: بخش بین‌الملل در چهار روز آخر جشنواره فعال خواهد شد و تعداد قابل توجهی شرکت کننده از کشورهای فرانسه، ایتالیا، روسیه، ویتنام، هندوستان، تونس و مراکش داریم. روسیه یکی از کشورهای هدف ما در تولید لباس ایرانی و اسلامی است و در حقیقت در بخش بین‌الملل بیشتر به حضور علمی، دانشگاهی و تکنیکی این کشورها توجه شده است. همچنین رونمایی از سند لباس حلال در افتتاحیه بخش بین‌الملل صورت می‌گیرد.

او به اتفاقات خوبی که در حوزه مد و لباس در استان‌ها صورت گرفته اشاره کرد و افزود: مد و لباس ایرانی در سراسر کشور در حال فراگیر شدن است و در استان بوشهر شاهد آثار بسیار خوبی از طراحان بودیم. تا پایان سال جاری نیز 52 نمایشگاه‌ در استان‌ها برگزار می‌شود که 15 نمایشگاه‌ آن مربوط به جشنواره مد و لباس است که تاکنون تعدادی از آن برگزار شده و تعدادی نیز همزمان با جشنواره مد و لباس در تهران برگزار می‌شود.

مدیر کارگروه مد و لباس خاطر نشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما در جشنواره مد ولباس عرضه محصولات در ده استان کشور است که برای این منظور 2500 فروشگاه در نظر گرفته شده است از این تعداد 500 فروشگاه در تهران و 2000 فروشگاه در ده استان دیگر کشور فعال هستند و لباس‌های ایرانی و اسلامی در آن‌ها عرضه می‌شود .

قبادی با بیان اینکه جشنواره مد و لباس ویترین ملی لباس در کشور است گفت: ما در جشنواره ظرفیت، توان و تولید و طراحی داخلی  با موضوع اقتصاد مقاومتی را به نمایش می‌گذاریم همچنین در برج میلاد 25 برند امکان عرضه محصولات خود را دارند.

او درباره پوشش بازیگران در جشنواره فیلم فجر گفت: خوشبختانه دوسالی است که موضوع طراحی لباس بازیگران و هنرمندان قوت بیشتری به خود گرفته و اکثر هنرمندان یک طراح دارند تا پیش از این نیز شاخص‌های کلی در اختیار طراح قرار داده شده بود اما این شاخص‌ها به صورت جزئی‌تر در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

مدیر کارگروه مدو لباس ادامه داد: خوشبختانه با همکاری هنرمندان تئاتر و سینما شاهد ارتقای نوع پوشش آن‌ها در جشنواره بودیم و کمتر لباس‌های حاشیه‌دار را در جشنواره دیدیم.

او درباره حذف شوی لباس از جشنواره مد و لباس گفت: شوی لباس به دلایل قانونی متعددی که در بعضی از بخش‌ها وجود داشت و ما از آن غافل بودیم حذف شد. در حقیقت این برنامه حواشی بسیاری را برای کشور ایجاد کرده بود و ورود جدی تهاجم فرهنگی در این بخش را به همراه داشت از همین‌رو با هماهنگی با سایر دستگاه‌ها ابطال آن را اعلام کردیم و از ادامه آن منصرف شدیم.

ششمین جشنواره مد و لباس سوم تا دهم اسفندماه در تالار وحدت، برج آزادی و برج میلاد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز