خبرگزاری کار ایران

در حاشیه جشنواره نوای خرم مطرح شد؛

لوریس چکناواریان: تربیت هنرمندان برجسته برای آینده موسیقی

لوریس چکناواریان معتقد است؛ با تشویق و حمایت کودکان و نوجوانان به فراگیری موسیقی اصیل ایرانی می‌توان هنرمندان برجسته‌ای برای آینده این هنر ارزنده تربیت کرد.

به گزارش ایلنا؛ این آهنگساز با اهمیت بر شمردن جایگاه موسیقی ایرانی در میان خانواده‌ها گفت: در میان بسیاری از خانواده‌های ایرانی موسیقی سنتی جایگاه خاص و تعریف شده‌ای دارد، به همین جهت آنها فرزندان خود را برای فراگیری این هنر فاخر تشویق و علاقه‌مند هستند که کودکانشان از آن بهره‌مند شوند، این تشویق و حمایت خانواده‌ها کاری بسیار درست و پسندیده است. فرزندان ما باید سنت خود را بشناسند و با آن آشنا شوند. در واقع به زبان مادری خود اشراف داشته باشند.

 وی افزود: البته زمانی هست که فرزندان علاقه‌مند به یادگیری موسیقی کلاسیک هستند و اگر قرار بر تصمیم‌گیری باشد این نوع موسیقی را ترجیح می‌دهند که این موضوع اصلا بد نیست. اما در هر صورت اگر والدین هم علاقه‌مند به موسیقی سنتی هستند بهتر است در این راه فرزندانشان را تشویق و حمایت کنند. به این صورت شاید آنها در آینده این فرصت را داشته باشند و بتوانند تبدیل به سولیست‌ها و آهنگسازان خوب و توانمندی در سبک‌های مختلف موسیقی ایرانی شوند. ضمن اینکه به دست آوردن چنین جایگاهی فقط در طول زمان و با تمرین و ممارست امکان‌پذیر است.

چکناواریان با اشاره به برگزاری سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) و تاثیرات این گونه رویدادها در معرفی آثار بزرگان عرصه موسیقی ایرانی به نسل جوان گفت: بهترین راه برای معرفی موسیقی ایرانی برگزاری کنسرت‌ها است. در کنسرت‌ها مردم و علاقه‌مندان به خوبی می‌توانند با این گونه موسیقی آشنا شده و ارتباط برقرار کنند و موسیقی در دل و جانشان رسوخ کند. البته صفحات موسیقی و دی وی دی ها هم به خاطر در دسترس بودن برای ارائه به علاقه‌مندان و معرفی به آنها مناسب هستند. باید آثار بسیاری از موزیسین‌های قدیمی و برجسته ما میان جوانان توزیع شود تا آنها با گوش فرا دادن به آنها از غنای موسیقی ایرانی بهره‌مند شوند.

وی در پایان  به اهمیت توانایی آموزگاران این عرصه افزود: در هنر موسیقی به ویژه موسیقی ایرانی کیفیت تدریس آموزگاران در رشد فرد هنرجو بسیار حائز اهمیت و حساس است. اگر فردی آموزگار ساز خوبی داشته باشد درصد موفقیت او در این عرصه بیشتر خواهد بود.

کد خبر : ۴۴۴۰۱۶