خبرگزاری کار ایران

تذکر حوزه هنری به وزارت ارشاد: جشنواره فیلم فجر فقط مال ارشاد نیست

مسئولان حوزه هنری به دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام کردند این جشنواره صرفاً برنامه‌ای ویژه‌ای وزارت ارشاد نیست و همه تصمیم‌گیرندگان در حوزه سینما باید در آن دخیل باشند.

 به گزارش ایلنا، نشست مشترک محمد حمزه‌زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری و محمد حیدری دبیرسی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به منظور تبادل نظر و هم‌اندیشی و تشریح ابعاد برگزاری این رویداد سینمایی برگزار شد.

محمد حمزه‌زاده با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر ویترین سالانه تولیدات سینمای ایران است؛ افزود: این جشنواره از یک‌سو چون عصاره یک سال جنب و جوش و تکاپوی سینماگران و فیلمسازان در آن رونمایی می‌شود مهم است، از سوی دیگر، چون این رویداد سینمایی در دهه مبارک فجر و جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌گردد ازجایگاه و حساسیت مضاعفی برخوردار می‌شود و باید هوشمندانه از آن مراقبت کرد.

به گفته وی جشنواره فجر نیازمند بنیادی مستقل است  تا روند فعالیتش بر اساس برنامه ریزی بلندمدت عملیاتی شود و مثل وضعیت فعلی تابع نوعی شتابزدگی و سلایق شخصی و مقطعی نباشد.

وی تصریح کرد: جشنواره فجردرکنار همه شور و هیجان و فضایی اجتماعی که رقم می‌زند باید از نظر ارزش‌گذاری آثار و فیلم‌ها مواظبت شود تا رنگ و بوی انقلاب اسلامی در آن محسوس و ملموس باشد.

حمزه‌زاده با اشاره به نقش تاثیرگذار و کارآمد این رویداد سینمایی تأکید کرد: معتقدیم جشنواره فجر می‌تواند پناهگاه و پایگاهی برای سینمای انقلاب و حرکتی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی باشد و این نیازمند اعمال مدیریت شخص دبیر و سیطره‌اش بر روند امور بخش‌های مختلف است.

قائم مقام رئیس حوزه هنری گفت: جشنواره فیلم فجر کیلومتر‌ها از همه جشنواره‌های موضوعی و تخصصی یا صنفی که در کشور برگزار می‌شود فاصله دارد و به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه نیازمند مراقبت از سوی همه نهاد‌ها و مراکز فرهنگی دلسوز نظام نسبت به این اتفاق مهم فرهنگی هستیم؛ اضافه کرد: البته معتقدم باید برای این جشنواره بزرگ انقلاب ساز وکاری تعریف شود تا همه تصمیم گیرندگان در حوزه سینما از ارگان‌های مختلف در قالب شورا و خرد جمعی به رشد و ارتقای آن کمک کنند و آن را صرفاً برنامه‌ای ویژه‌ای وزارت ارشاد نپندارند.

حمزه‌زاده عنوان کرد: بی‌تردید حوزه هنری در راستای دغدغه‌های فرهنگی رهبری انقلاب و در مسیر رشد و تعالی فرهنگ و سینمای انقلاب هر گونه کمک و همکاری را با جشنواره فجر خواهد داشت و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

وی گفت: امیدواریم با یاری خداوند و با همکاری و هم فکری همه دلسوزان نظام این برند سینمای جمهوری اسلامی با غنا، قوت، قدرت و سلامت برگزار گردد و انشالله جشنواره‌ای برگزار شود درشان نظام و درشان سینمای ایران.

محمد حیدری دبیرجشنواره فجر به تشریح برنامه‌ها و بخش‌های این دوره جشنواره فجر پرداخت و گفت: نقطه اشتراک و تفاهم در همه سازمان‌ها و مراکزی که بخش‌های سینمایی و هنری دارند همین جشنواره‌های فجر از جمله جشنواره فیلم فجر می‌تواند باشد.

وی ادامه داد: این جشنواره از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور است که در ایام دهه فجر برگزار می‌شود.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر خاطر نشان ساخت: تجربه نشان داده که اگر نقطه قوتی در این جشنواره باشد در سطح کلان به نفع فرهنگ و سینمای ملی ماست و خدای ناکرده اگر آسیبی هم رخ دهد این آسیب فراگیر و ملی خواهد بود.

وی تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر نیازمند دبیرخانه دائمی است و یک شورای سیاستگذاری حداقل ۵ ساله است.

حیدری با اشاره به برگزاری این رویداد سینمای در دوره گذشته و آسیب‌شناسی و ظرفیت‌شناسی آن توسط کارگروهی تخصصی اظهار داشت: سال گذشته در جشنواره فجر بیش از ۶۰ درصد افزایش مخاطب داشتیم. تمهیداتی ایجاد کردیم تا مردم با متن جشنواره پیوند خوردند و قطعاً، امسال با بهره گیری از تجارب دوره گذشته در کلیه امور کار‌شناسی‌تر ورود می‌کنیم.

وی با اشاره به این نکته که جشنواره فجر یک جریان عظیم فرهنگی وهنری است عنوان کرد: قطعاً از تجربه سال گذشته استفاده می‌کنیم تا روند استعلایی و رشد جشنواره تقویت شود. برنامه‌ریزی ما امسال به گونه‌ای است تا حاشیه‌های اندکی که سال گذشته شاهد بودیم اتفاق نیفتد.

این مدیر سینمایی معتقد است جشنواره فجر بعد سه دهه و اندی دیگر خودش را به اثبات رسانده و از الان به بعد باید دغدغه کیفیت داشته باشد و اسیر اسامی نشود.

وی گفت: تمام تلاشمان بر این است از حواشی کم کنیم و بر کیفیت جشنواره اضافه کنیم.

حیدری با اشاره به حوزه هنری ادامه داد: با توجه به سابقه حوزه هنری در فضاهای فرهنگی و هنری کشور، این نهاد می‌تواند نقش پررنگی در برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران داشته باشد.

دبیرجشنواره فیلم فجر تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر در جایگاهی قرار گرفته که باید سلیقه، کیفیت و جایگاه والای سینما و سینماگران ایران را لحاظ کند.

کد خبر : ۴۴۰۹۴۳