خبرگزاری کار ایران

نوربخش سیاست‌های جشنواره جشنواره سی‌ودوم موسیقی را اعلام کرد؛

بازخوانی موسیقی سه دهه اخیر/ افتخاری و پژمان آغازگران ارکسترهای ملی و سمفونیک هستند/10 گروه پاپ مازاد داریم

نشست خبری سی‌ و دومین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز با حضور حمیدرضا نوربخش (رییس جشنواره) و مهدی وجدانی (مدیر روابط عمومی جشنواره)‌ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا نوربخش در ابتدای این نشست با بیان اینکه در طول سی و یک دوره گذشته جشنواره هر ساله با سمت‌های مختلفی در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته؛ اظهار کرد: همیشه در طول این مدت چه در سال گذشته که رییس جشنواره بودم و چه در دوره‌های قبل؛ دغدغه اصلی‌ام این بود که جشنواره‌ای همطراز با فستیوال‌های جهانی و بین‌المللی برگزار کرده و در این میان از همه ظرفیت موسیقی کشور استفاده کنیم.

او با اشاره به فراز و نشیب‌های جشنواره موسیقی فجر در طول سی و یک سال گذشته، ادامه داد: این فراز و نشیب‌ها حکایت از مشکلات ساختاری این جشنواره در طول سال‌ها دارد از همین‌رو هنرمندان نیز اقبال چندانی به جشنواره نداشتند و آنچنان که باید حس همیاری و همکاری آنطور که در دیگر صنوف هنری مانند سینما دیده می‌شود؛ در موسیقی فجر دیده نمی‌شد.

رییس جشنواره سی و دوم با بیان اینکه از سال گذشته ریل‌گذاری جدیدی در مبنای جشنواره صورت گرفت، اضافه کرد: بخش‌هایی به جشنواره اضافه شد ازجمله بخش رقابتی که با عنوان جایزه باربد در جشنواره مطرح شد و طبیعتا سال گذشته با ضعف‌هایی مواجه بود که امیدواریم در طول مسیر و در سال‌های آینده این ضعف‌ها برطرف شود. همچنین قرار است بخش‌‌هایی که در جشنواره موثر نبودند به شکل دیگری برگزار شود و این به معنای حذف این بخش‌ها از جشنواره نیست.

او افزود: قرار است جایزه باربد از جذاب‌ترین بخش جشنواره باشد و بتواند بر فعالیت‌های موسیقی در سال تاثیرگذار باشد. با بررسی جایزه باربد که در سال گذشته برگزار شد؛ تصمیم گرفتیم تعداد داوران آن را کمتر کنیم و تعداد داوران در بخش‌های مختلف بین 5 تا 9 داور در هر بخش تقلیل یافت.

نوربخش ادامه داد: همچنین بخش رقابتی که در طول سال‌های گذشته خروجی مشخصی نداشت و هیچ گروه شاخصی تا امروز از این بخش معرفی نشده؛ از جشنواره حذف شد و به جشنواره موسیقی کلاسیک که چندی پیش اولین دوره آن برگزار شد؛ منتقل یافت. در این جشنواره نیز از بزرگان و فعالان موسیقی دعوت کردیم تا جشنواره رونق بیشتری بگیرد از این رو جشنواره سی و یکم از حیث همکاری و حضور هنرمندان نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت‌تر بود.

او با اشاره به اینکه جشنواره سی و یکم نسبت به دوره‌های پیشین رونق داشته، تصریح کرد: در طول یکسال گذشته و پس از اتمام جشنواره صحبت‌های فراوانی درباره جشنواره شده و نقدها و تعاریف بسیاری صورت گرفته که این نشان از توفیق جشنواره سی و یکم است.

مدیرعامل خانه موسیقی با بیان اینکه ساختار جشنواره در دوره گذشته تغییر بنیادینی داشت، اضافه کرد: جشنواره امسال از 22 دیماه آغاز و تا اول بهمن‌ماه ادامه دارد و روز اول بهمن مراسم اختتامیه آن برگزار خواهد شد. این جشنواره در هفت سالن؛ تالار رودکی، تالار وحدت، سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، برج میلاد، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای ارسباران و مجموعه آزادی برگزار می‌شود البته ما برای شش سالن برنامه‌ریزی کرده‌ایم و ممکن است در یکی از سالن‌ها برنامه نداشته باشیم.

نوربخش ادامه داد: همچون سال گذشته اجرای موسیقی پاپ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی خواهد بود و در تالارهای وحدت و رودکی موسیقی‌ ارکسترال، بین‌المللی و ایرانی برگزار خواهد شد. در فرهنگسرای نیاوران موسیقی بانوان و بخش‌هایی از موسیقی ایرانی و نواحی همچنین در مجموعه آزادی موسیقی نواحی،‌ در فرهنگسرای ارسباران نیز موسیقی تلفیقی و در برج میلاد موسیقی ارکسترال و بین‌المللی اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه در جشنواره موسیقی فجر امسال موسیقی ایرانی، پاپ، تلفیقی، نواحی، کودک، بانوان، کلاسیک ایرانی و نواحی برگزار می‌شود، گفت: در این جشنواره توجه ویژه‌ای به موسیقی نواحی داریم و بیش از ده اجرا در این بخش روی صحنه می‌رود  که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است در بخش بانوان نیز اجراهایی در موسیقی نواحی خواهیم داشت.

رییس جشنواره سی و دوم با بیان اینکه در موسیقی ایرانی نیز برای سال جاری تم خاصی درنظر گرفته شده، ادامه داد: در جشنواره امسال در بخش موسیقی ایرانی بازخوانی موسیقی بیش از سه دهه اخیر را خواهیم داشت که بخش‌های جذابی از موسیقی ایرانی در این دهه‌ها بازخوانی و بازنگری خواهد شد و به موسیقی انقلاب که در آثار چاووش‌ها مبتلور می‌شود؛ توجه ویژه‌ای داشته‌ایم.

نوربخش با بیان اینکه ارکستر ملی در ساختار جدید خود برای اولین بار در جشنواره اجرا دارد، گفت: با اجرای اثر جاودانه نیلوفرانه با صدای علیرضا افتخاری ارکستر ملی اجراهای خود را آغاز می‌کند، ارکستر سمفونیک نیز اثری از احمد پژمان را اجرا می‌کند و اجرای مشترکی نیز با ارکستر سمفونیک ایتالیا خواهد داشت. همچنین بخش پژوهشی به جشنواره اضافه شده که بسیار پررنگ است.

او با اعلام اینکه بخش پژوهشی 5 محور دارد, ادامه داد: بررسی آموزش موسیقی آکادمیک در دانشگاه‌ها، تاثیر مدرنیته بر موسیقی معاصر، پژوهش‌های موسیقی و طبقه‌بندی انواع آن، نوآوری در موسیقی ایرانی، اقتباس موسیقیایی از ادبیات ایران از محورهای پژوهش است که موضوعات آن سفارش داده شده و نتایج آن در این جشنواره ارائه می‌شود.

رییس جشنواره سی و دوم خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه جشنواره موسیقی فجر پایان‌بخش جشنواره‌های موسیقی در سال است از تمام برگزیدگان جشنواره‌ها دعوت کردیم تا در این پایان جشنواره اجرا داشته باشند. کلیه آلبوم‌هایی که از مهر سال گذشته تا مهر امسال نیز تولید شده‌اند در این جشنواره مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و همه آن‌ها داوری خواهند شد البته در سال گذشته داوران نیز آثارشان در جشنواره حضور داشت که امسال آن را حذف کردیم.

نوربخش با بیان اینکه در سال‌های گذشته بخشی در جشنواره با عناوین مختلف ازجمله نسلی دیگر برگزار می‌شد،‌ گفت: باتوجه به اینکه این بخش یکی از ارزشمندترین بخش‌های جشنواره است متاسفانه در جشنواره فجر به خوبی دیده نمی‌شد از همین‌رو آن را از امسال تصمیم گرفتیم این بخش بطور مستقل و به زمان دیگری منتقل شود و جشنواره موسیقی کلاسیک که برگزار شد همان بخش نسل دیگر جشنواره فجر بود و البته بخش رقابتی نیز از سال‌های بعد به آن اضافه خواهد شد.

او با بیان اینکه جشنواره در سال‌های گذشته در برخی از شهرها برگزار می‌شد، گفت: این مسئله ربطی به جشنواره فجر نداشت و برخی از استان‌ها که امکانات و ظرفیت برگزاری داشتند درخواست می‌دادند و جشنواره نیز در آن‌ شهرها برگزار می‌شد اما در طول سال گذشته و امسال درخواستی ارسال نشده از همین‌رو جشنواره در هیچ شهرستانی برگزار نخواهد شد.

رییس جشنواره سی و دوم درباره بلیت‌های جشنواره توضیح داد: سال‌های گذشته یک سایت با جشنواره قراردادی را منعقد می‌کرد و تمامی بلیت‌های جشنواره از این طریق این سایت فروخته می‌شد اما ما تصمیم گرفتیم مکانیزم دیگری را وارد جشنواره کرده و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم از همین‌رو با همه سایت‌های فعال فروش بلیت جلسه گذاشتیم و قرار شد بلیت در سه سایت عرضه شود. امسال نیز همین رویه را ادامه دادیم البته امسال پیش‌پرداختی از سوی سایت‌های فروش بلیت پرداخت خواهد شد چراکه فعالیت‌های جشنواره از طریق همین منابع مالی انجام می‌شود.

او درباره حضور گروه‌های بین‌المللی نیز توضیح داد: سعی کردیم در جشنواره امسال از همه ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کنیم و از گروه‌هایی چون دولتمند از کشور تاجیکستان، نوازنده مطرح فلامینگو در اسپانیا دعوت کردیم البته به زودی جدول جشنواره را در اختیار رسانه‌ها خواهیم گذاشت.

نوربخش همچنین درباره نامه انتقادآمیز ۷۰۰ نفر از اهالی موسیقی به وزیر ارشاد درباره عملکرد رییس جشنواره موسیقی در دوره گذشته گفت: بخشی از مطالب و دغدغه‌های این دوستان با تمهیداتی که در جشنواره صورت گرفته پاسخ داده شده. ما از هر نقدی استقبال می‌کنیم و افرادی را که در این نامه حضور داشتند اندازه‌گیری نکردیم و نمی‌کنیم در حقیقت بخشی از تغییراتی که در جشنواره صورت گرفته پاسخ به این نقدها بوده است.

او ادامه داد: منتقدان نیز می‌تواند پاسخ نامه‌شان را از طریق مجاری که نامه برای آن‌ها ارسال شده پیگیری کنند و معاونت امور هنری نیز پیگیر این مسئله است.

مدیرعامل خانه موسیقی با تاکید براینکه در جشنواره سال گذشته و امسال تبعیضی قائل نشدیم گفت: به دلیل مشکلات دولت متاسفانه در دوسال گذشته بودجه جشنواره تغییری نکرده است بنابراین برای برگزاری جشنواره روی بحث گیشه حساب جداگانه‌ای باز کردیم. ضمن اینکه سیاست‌های دولت براساس برون‌سپاری است و این موضوع از مواردی است که در قانون اساسی به آن اشاره شده است و در آینده نیز تمامی این رویدادها به بخش خصوصی منتقل می‌شود بنابراین باید ساز و کاری داشته باشد تا خود را اداره کند.

نوربخش با بیان اینکه دستمزد گروه‌های موسیقی با توجه به سالن‌هایی که در آن اجرا خواهند داشت متفاوت خواهد بود، اظهارکرد: در سال گذشته گروه‌های موسیقی نواحی کمترین مبلغی که دریافت کردند حدود هفت میلیون تومان بوده است و گروه‌های تلفیقی نیز از آنجایی که در یک سئانس سه گروه اجرا داشتند مبلغ دریافتی‌شان ۹ میلیون تومان بوده است، امسال نیز دستمزدها بر همین اساس پرداخت خواهد شد چراکه امکانات ما همین‌گونه است.

او ادامه داد: در بخش موسیقی ایرانی و نواحی نیز همین قاعده وجود دارد. ما هر چه گروه‌ها فروش داشته باشند مبلغی نیز بر آن می‌افزایم و به عنوان دستمزد پرداخت می‌کنیم چراکه ژانر موسیقی نواحی و ایرانی مانند موسیقی پاپ نیست که بتوانند در طول سال موقعیت اجرا داشته باشند بنابراین باید حمایت شوند و دستمزد بالاتری نیز دریافت کنند. ما با رصد شدن اجراها بسیار موافق هستیم چراکه این موضوع به نفع جامعه موسیقی و گوش شنیداری مردم است البته این‌ها نیازمند ساز و کار بسیار است و تنها به اراده ما بستگی ندارد.

نوربخش با تاکید براینکه رقم جایزه باربد مانند سال گذشته در مجموع جوایز حدود ۲۵۰ میلیون تومان است، گفت: در دو سال گذشته مانند دوره‌های قبل از همه گروه‌های موسیقی دعوت شده و شورای سیاست‌گذاری جشنواره مبنایی را برای جشنواره تعریف کرده است که براساس آن از تمام گروه‌های موسیقی ایرانی که فعال هستند برای حضور در جشنواره دعوت شده است و هیچ‌گاه گزینشی صورت نگرفته است و هیچ‌گاه تبعیضی بین گروه‌ها قائل نشدیم.

مدیرعامل خانه موسیقی با بیان اینکه موسیقی پاپ از دولت نهم وارد جشنواره موسیقی فجر شد، ادامه داد: در جشنواره امسال ۱۰ گروه پاپ مازاد داریم که درخواست دادند اما متاسفانه به دلیل کمبود امکانات ما امکان حضور آن‌ها وجود ندارد. بخش پاپ به دلیل مخاطبی که دارد از می‌تواند حامی خوبی برای جشنواره فجر باشد ما نیز معیار و ملاکی برای حضور گروه‌های پاپ درنظر نگرفتیم.

او در پایان گفت: قصد داریم از کیهان کلهر دعوت کنیم تا در دوره سی و دوم جشنواره فجر حضور داشته باشد.

 مهدی وجدانی نیز در سخنان کوتاهی گفت: امسال در جشنواره سی و دوم از رسانه برتری که در پوشش اخبار جشنواره نقش موثرتری داشته باشد تقدیر خواهد شد.

در پایان این نشست از پوستر سی و دومین دوره جشنواره موسیقی فجر که توسط سمانه ذبیح‌منش طراح گرافیک  طراحی شده است؛ رونمایی شد.

کد خبر : ۴۳۹۷۹۳