خبرگزاری کار ایران

گذر مردگان از رودخانه «لِته»

عاطفه تهرانی و گروهش این روزها برای اجرای نمایشی با تکنیک فرم و حرکت بدون دیالوگ در تئاتر شهر خود را آماده می‌کنند؛ گروه «بخوان» به سرپرستی عاطفه تهرانی به زودی نمایش «لِته» که برداشتی مدرن از داستان‌های اساطیری یونان باستان است را به تهیه‌کنندگی نورالدین حیدری ماهر در تئاتر شهر به روی صحنه خواهد برد.

به گزارش ایلنا، عاطفه تهرانی که پیش از این با اجرای نمایش «برف نیمه‌ی مرداد» پس از ٥ سال دوری به صحنه تئاتر برگشته بود در پلاتوی یک تئاتر شهر در حال تمرین و تدارک برای ارائه جدیدترن نمایش خود است. استفاده از قالب نمایشی خاص و  به‌کارگیری تکنیک‌های بدن در اجرا چالش بزرگی است که تهرانی برای روایت داستانش انتخاب کرده است؛ چالشی که او در موردش می‌گوید: در روش اجرای ما حرکت حرف اول را می‌زند و در مکانیزمی که برای طراحی حرکت درنظر گرفته‌ایم به منظور توصیف هر کاراکتر و هر صحنه به نمایشگران مواردی مانند خطوط حرکتی، دلیل حرکت و جنس حرکت داده می‌شود و نمایشگران بر همین اساس حرکات را خلق می‌کنند.

این چالش در روند تمرین‌های گروه کاملا سایه انداخته و شاید به همین دلیل تهرانی در مورد روش کاری خود گفت: در دنیای حرفه‌ای حرف‌های زیادی در مورد نوع تمرین‌هایم شنیده‌ام عده‌ای معتقدند سختگیری می‌کنم، اخلاق بدی دارم و بازیگر را در تمرین تحت فشار قرار می‌دهم. البته شاید همه این حرف‌ها درست باشد اما برای من تنها یک چیز اهمیت دارد و آن یک چیز این است که اثری را خلق کنم که اولین تماشاگرش برای ٣٠ شب خودم باشم و بتوانم از تماشای آن لذت ببرم.

وی ادامه داد: کاری را دوست دارم که از همه لحاظ بدیع و خلاقانه باشه و شبیه به آن را در اینترنت و یا هرجای دیگر ندیده باشم.

وی در تشریح اولویت‌های خود برای هدایت بازیگران گفت: تمرین را طوری برنامه‌ریزی می‌کنم که اول خودم و بعد بازیگران را به برخی بایدها و نبایدها محدود کنم تا اسیر کلیشه و تکرار نشویم. از سوی دیگر تحریک بازیگر برای شروع نوعی چالش با نقش را از  مهمترین وظایف خود می‌دانم.

عاطفه تهرانی در مورد ایده اولیه شکل‌گیری نمایش « لِته» گفت: از همان ابتدای تمرین‌  قصد داشتم روی نمایشی مرتبط با دنیای زیرزمین در اساطیر یونان کار کنم و نام « لِته» به معنای رود فراموشی نیز از همین اساطیر گرفته شده است.

وی افزود: در اساطیر یونان « لِته» نام رودی است که مردگان از آن عبور می‌کنند تا زندگی گذشته خود را رها و فراموش کنند و این مضمون در کل نمایش ما نیز جریان دارد به طوریکه این رود تبدیل به کافه‌ای شده که انسانها به همین قصد وارد آن شده‌اند.

کارگردان نمایش «لِته» در مورد علت گرایش به فرم فیزیکال گفت: اصراری به پرهیز از دیالوگ‌گویی در تئاتر ندارم و دلیل اینکه این قالب نمایشی را انتخاب کرده‌ام این است که پیچیده، پرانرژی و شعرگونه است و اینکه بتوانم از طریق زبان بدن داستانی را برای مخاطب روایت کنم چالش بیشتری برای من دارد.

تهرانی با اشاره به ترکیب گروه بازیگری این نمایش گفت: سابقه همکاری من با نوید هدایت پور به زمان شکل‌گیری گروه «نرگس سیاه» برمی‌گردد و بقیه بازیگران نیز دو دسته‌اند؛ با برخی از آنها بیش از دو سال است در حال همکاری برای طراحی حرکات هستیم و برخی دیگر نیز حدود چندماه است که به گروه اضافه شده‌اند.

نمایش « لِته» پیش از این برای جشنواره فجر تمرین شده بود و در حال حاضر اعضای گروه بخوان تلاش می‌کنند نتیجه دو سال تمرین خود را از اواخر آذرماه در تالار سایه مجموعه تاتر شهر روی صحنه ببرند.

عاطفه تهرانی پیش از این نمایش‌هایی چون «برف نیمه مرداد»، «اتلو» و «بخوان» را روی صحنه برده است.

نوید هدایت‌پور، مریم باقری، ئه ستیره مرتضایی، سینا صابری، اویس محمدحسنی، نازنین میهن، سپهر غازی و پدارم مهری گروه بازیگران و نورالدین حیدری ماهر تهیه‌کننده، اشکان نظام آبادی دستیار کارگردان، علی کیانیان موسیقی، نسرین خرمی طراحی لباس و صبا کسمایی طراح نور، دیگر عوامل این نمایش را تشکیل می دهند.

کد خبر : ۴۳۰۸۳۰