خبرگزاری کار ایران

مهدی شفیعی:

نگرانی از مدیریت تماشاخانه‌های دولتی انحرافی‌ست/نظارت با اتاق فکر است

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: ما باید نگاه ساختاری هم به حوزه تئاتر داشته باشیم. تشکیل موسسات تخصصی حوزه تئاتر و به نوعی تعریف درستی برای سازوکار تولید و عرضه و تبلیغ تئاتر و جلب مخاطب که به نوعی دغدغه مدیریت فرهنگی در همه کشورهاست، لازمه این کار است.

مهدی شفیعی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به مبحث مالی و بودجه‌ای در حوزه تئاتر، آن را نه فقط در کشور ما، بلکه در جهان، موضوعی دقیق و علمی خواند و گفت: اینکه موارد حمایتی از گروه‌های نمایشی و فعالیت‌های تئاتری به چه نحوی تعریف شود و در ساختار قوانین دولتی چه جایگاهی داشته باشد همیشه از مطالبات جامعه هنری بوده و من فکر می‌کنم یکی از اولویت‌هایی است که باید به آن توجه شود و بسیار مهم است.

او با بیان اینکه «خوشبختانه در حوزه اعتبارات تئاتری اتفاقات خوبی در بودجه دولت افتاده است» گفت: این باید گره بخورد به یک نگاه برنامه‌ریزی در حوزه وزارتی و نگاه درستی که این اتفاقات باعث توسعه بیش از پیش حوزه تئاتر شود. من مطمئنم با حضور آقای صالحی‌امیری و نگاه برنامه‌ریزی و تسلطی که به این حوزه دارد قطعا اتفاقات شکل اجرایی‌تری به خود می‌گیرد.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: ما علاوه بر این باید نگاه ساختاری هم به حوزه تئاتر داشته باشیم. تشکیل موسسات تخصصی حوزه تئاتر و به نوعی تعریف درستی برای سازوکار تولید و عرضه و تبلیغ تئاتر و جلب مخاطب که به نوعی دغدغه مدیریت فرهنگی در همه کشورهاست.

شفیعی ادامه داد: اگر این درست شکل بگیرد و تخصصی هم در حوزه دانشگاه و هم در حوزه جریان حرفه‌ای به یک تعریف درست برسیم قطعا اتفاقات خوب بودجه‌ای و اعتباری می‌تواند بسیار در حوزه توسعه هنر ارزشمند و تاثیرگذار تئاتر بسیار موثر باشد. از طرفی آن انتظاراتی که از جامعه تئاتری و هنر تئاتر می‌رود برای ارتقای فرهنگ جامعه بیشتر تحقق خواهد یافت.

او در پاسخ به این سوال که سازوکار رسیدن به این هدف چیست؟ گفت: اول باید به یک تعریف مشترک براساس همین گفتگوها و دیالوگ‌هایی که در یک جامعه فرهنگی که از جامعه تئاتری انتظار می‌رود، می‌توانیم به یک تعریف واحد برسیم برای آن غایتی که مدنظر همه است.

شفیعی ادامه داد: وقتی به آن تعریف برسیم جریان دانشگاهی ما تخصصی‌تر رشته‌های حوزه تئاتر را می‌بینید چه در حوزه تبلیغ، تولید و تئاتر و چه تمام تخصص‌هایی که برای یک ساختار منسجم ضرورت دارد. حوزه حرفه‌ای ما با همان تعریف به سمت تولید می‌رود؛ گروه‌های نمایشی و موسسات با همان تعریف می‌رود و می‌توانیم شاهد یک ساختار منسجم، یک‌دست و فعال و پویا باشیم.

خیلی از تماشاخانه‌های دولتی هم استانداردهای ایده‌آل را ندارند

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی با بیان اینکه «اتفاقی که در حوزه تماشاخانه‌های خصوصی یا همان موسسات تک‌منظوره داریم شروع خوبی است برای اتفاقی که پیش رو داریم» گفت: قطعا تا ایده‌آل‌ها فاصله دارد اما وظیفه همه ماست که این جریان را از ابتدا درست تعریف کنیم هدف‌ها را درست مشخص کنیم و با همان هدف حرکت کنیم که به یک اتفاق خوب دست پیدا کنیم.

شفیعی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است استانداردهایی برای این تماشاخانه‌ها تعریف شود؟ گفت: طبیعی است وقتی اتفاقی را به شکل مبنایی به سمتش بخواهید بروید و اتفاقی است که باید مسیرش را با برنامه‌ریزی تعیین کند و رو به جلو حرکت کنید نیاز به ساختاری دارد، اتاق فکری دارد و نیاز به جریانی دارد که بتواند از بحران‌هایش به عنوان فرصت استفاده کند و رو به جلو حرکت کند و مباحث کوچک و خردش را حل کند.

او ادامه داد: انجمن صنفی تماشاخانه‌ها با این ایده تشکیل شد و اتفاقا از آن تشکل‌هایی است که سازوکار قانونی‌اش را  خیلی خوب و درست طی کرده است. این اتفاق شاید ظرف این سه، چهار سال افتاده و شما رشد را در روند تشکیل تماشاخانه‌ها می‌بینید؛ از تماشاخانه‌هایی که ابتدا مجوز گرفتند تا آنها که اخیرا فعال شدند، این روند رو به رشد را طی کردند و عرصه هم عرصه رقابت است و باید شرایط‌شان را بهتر از قبل کنند و دولت هم نگاه حمایتی خودش را تعریف و عملی کند.

شفیعی خاطرنشان کرد: قطعا استانداردهایی برای مجوز موسسه تک‌منظوره هست که در قوانین دیده شده و رعایت می‌شود و برای راه‌اندازی فضای اجرا هم باز استانداردهای مشخصی تعریف شده. اما گاهی ما واژه استاندارد را واژه غریبی می‌کنیم که دست یافتن به آن خیلی سخت است. اتفاقا خیلی از آن تماشاخانه‌ها که مشغول کارند این استانداردها را برای اجرا دارند. خیلی از تماشاخانه‌های دولتی‌مان هم شاید آن استانداردهایی که ایده‌آل همه است را نداشته باشد اما مسیر رو به رشد و جلو است و من بسیار به آینده اتفاق خوب بسیار امیدوارم.

او با تاکید بر اینکه «در حوزه تشکیل صنف، غالب تماشاخانه‌های فعال ما در تشکیل صنف به‌نوعی فعال بودند» گفت: صنفی هم که تشکیل می‌شود قایم به فرد و افراد تشکیل‌دهنده نیست قطعا جریان خودش را خیلی دموکرات پی می‌گیرد و مطابق قانون این جریان چرخشی عمل می‌کند.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی با اشاره به برخی نگرانی‌ها مبنی بر اینکه مدیریت انجمن به دست تماشاخانه‌های دولتی بیفتد، گفت: این نگرانی درستی نیست. اول باید ببینیم با چه هدفی این تشکل ایجاد شده است. قطعا برای همه آن تعاریفی که حتی در حوزه تولید، تکریم تماشاگر، تبلیغ و عرضه تئاتر تعریف شده این تشکل باید برنامه داشته باشد. به لحاظ کمی هم غالب تشکیل‌دهنده‌ها هم تماشاخانه‌هایی هستند که ارتباط مستقیمی با دولت ندارند.

شفیعی تصریح کرد: این مبحث انحرافی و سطحی است؛ چون وقتی تشکل شکل بگیرد و اهدافش مشخص باشد این مباحث خیلی دم دستی و غیرقابل اعتناست. خود صنف تصمیم‌گیرنده است و بعد از تشکیل آن به‌هیچ نحوی دخالتی در موضوعات صنف نخواهد بود و قطعا اتاق فکر درستی برای این اتفاق خوب وجود دارد.

مدیریت صالحی‌امیری ادامه اتفاقات گذشته در تئاتر و فرهنگ است

مهدی شفیعی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حضور صالحی‌امیری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: آقای صالحی‌امیری از چهره‌های فرهنگی و با سابقه درخشان در حوزه فرهنگ است. همانطور که آقای جنتی در حوزه فرهنگ و هنر با برنامه پیش می‌رفتند و صاحب ایده بودند امیدواریم این روند با سرعت بیشتر پیگیری شود.

شفیعی در پاسخ به ان سوال که چقدر آقای صالحی امیری با تئاتر میانه دارد، گفت: ایشان از صاحبنظران در حوزه مدیریت فرهنگی است و شناخت خیلی خوبی هم از مجموعه دارد و حوزه کاری‌اش هم در این سال‌ها مرتبط بوده. همانطور که خودشان گفته‌اند، مدیریت او ادامه اتفاقاتی است که در گذشته افتاده و به نوعی سرعت بخشیدن به اتفاقات است. من خیلی امیدوارم با نگاه برنامه‌ریزی که در سابقه کاری صالحی‌امیری وجود دارد قطعا شاهد اتفاقات خیلی خوب خواهیم بود.

تاریخ دقیقی برای پایان بازسازی تئاترشهر وجود ندارد

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی همچنین با اشاره به موضوع بازسازی تئاتر شهر گفت: ظرف یکی دو سال گذشته، اتفاقات خوبی در مجموعه تالارهای قشقایی، سایه و پلاتوها افتاده و به نوعی ایمن‌سازی تالارهای مجموعه که دغدغه همیشگی بود و برگرداندن به فضایی مناسب برای اجرای تئاتر، شروع شده و اتفاقات خوبی هم افتاده است.

شفیعی تصریح کرد: قطعا این بازسازی ضرورت دارد ادامه پیدا کند با اولویت ادامه بازسازی زیرزمین مجموعه تئاترشهر، کریدورها، فضای تاسیساتی‌اش و بازسازی مجموعه تالار چهارسو. اما آنچه اولویتش از همه بیشتر است بازسازی ماشینری تالار اصلی مجموعه تئاترشهر است که خوشبختانه از طرف دفتر طرح‌های عمرانی پیگیری می‌شود.

او یادآور شد: تاریخ دقیقی را برای پایان بازسازی، مرمت و نگهداری مجموعه تئاترشهر نمی‌شود مشخص کرد؛ این ساختمان مجموعه‌ای است که مرمت آن باید مرتب در دستور کار باشد.

شفیعی با اشاره به بودجه بازسازی تئاتر شهر گفت: ردیفی که برای بازسازی مجموعه تئاترشهر مشخص کرده‌اند ردیف مشخصی است که بر مبنای اعتبار و تخصیصی که دفتر طرح‌های عمرانی می‌گیرد معمولا اعتباری را اختصاص می‌دهد. خیلی نگاه ویژه و اهتمام جدی داشتند و خوشبختانه اتفاقات خوبی ظرف این سال‌ها انجام شده است؛. البته حوزه اجرایی و کارفرمایی آن در اختیار معاونت مدیریت و منابع انسانی وزارتخانه است و دفتر طرح‌های عمرانی؛ در آن حوزه ما بیشتر نقش بهره‌بردار را داریم.

کد خبر : ۴۲۹۰۳۶