خبرگزاری کار ایران

در جشن امضای کتاب «مجموعه قطعات اردوان کامکار» مطرح شد؛

گنجینه‌ سنتورنوازی نوین ایران وارد بازار شد

مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «مجموعه قطعات اردوان کامکار» جمعه (14 آبان‌ماه) از ساعت با حضور هنرمندانی همچون بهروز غریب‌پور، فضل‌الله توکل، حمیدرضا نوربخش، هوشنگ کامکار، میلاد کیایی، کامبیز گنجه‌ای، محمد سریر، ارودان کامکار نویسنده کتاب و مجید وطنیان مدیر مسئول نشر نای و نی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز غریب پور درابتدای این مراسم با بیان اینکه اهمیت حضور حسن کامکار به عنوان پایه‌گذار گروه کامکارها در ایران نادیده گرفته شده؛ گفت: این بی‌توجهی درحالی است که او دائما می‌نواخت و دائم در حال آموختن بود. نکته جالب درباره این هنرمند ارزشمند آن که زمانی که هوشنگ به  لحاظ تئوری موسیقی بالاتر از او قرار گرفت، شاگرد پسرش شد.

او با اشاره به اینکه کتاب «مجموعه قطعات اردوان کامکار» بسیار خوب و نفیس چاپ شده اظهارکرد: باید به انتشارات نای و نی بابت انتشار این کتاب با کیفیت تبریک گفت. در شرایطی که همیشه در کشور ما کتابها تیراژ پایینی دارند و مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند، چاپ چنین کتابی با این درجه از کیفیت و با بهره‌مندی از عکس‌های خوب و نت‌نویسی صحیح جای تقدیر و تشکر دارد. نکته جالب بعد تجدیدچاپ زودهنگام این کتاب است.

کارگردان اپرای عاشورا بیان کرد: تجدیدچاپ این کتاب در این مدت کوتاه، نشان می‌دهد که برخلاف تصور بسیاری کتاب خوب و هنرمند خوب در کشور ما هنوز خریدار دارد. امیدوارم که اردوان گام‌های بلندتری را در آینده بردارد.

در ادامه این مراسم مجید وطنیان با بیان اینکه امشب گرد هم جمع شده‌ایم تا شاهد یک اتفاق خوب موسیقایی باشیم؛ اظهارکرد: جامعه موسیقی به خصوص جامعه سنتورنوازی ایران سال‌های سال در انتظار این اتفاق بودیم. اهالی موسیقی در سطوح مختلف برای تهیه این کتاب، بسیار علاقه‌مند هستند.

وطنیان با اشاره به کتاب «مجموعه قطعات اردوان کامکار» گفت: ارائه این کتاب از سوی اردوان کامکار چنان شور و شعفی در جامعه سنتورنوازی ایران ایجاد کرده که همه نوازندگان این ساز در سراسر کشور به دنبال تهیه آن هستند. این کتاب گنجینه‌ای گرامی از سنتورنوازی نوین ایران است و از ظرافت‌ها، زیبایی‌ها و تکنیک‌های فراوانی سرشار است.

سپس در ادامه برنامه فیلم گفتگو با اردوان کامکار برای حاضران در فرهنگسرای نیاوران پخش شد همچنین پس از پخش این کلیپ، امیرحسین رئوفی و حمیدرضا فروزان که از شاگردان اردوان کامکار هستند، به اجرای قطعاتی با آهنگسازی کامکار پرداختند.

هوشنگ کامکار (نوازنده) در ادامه این مراسم، با اشاره به کتاب «مجموعه قطعات اردوان کامکار» اظهارکرد: تا امروز کتاب‌های معدودی برای سازهای سنتی ایرانی نوشته شده است، این آثار معمولا دربرمجموعه آثار استادان این موسیقی بوده است و با هدف ثبت و ضبط این آثار منتشر شده است.

او درباره دغدغه انتشار آثار مکتوب از جانب اردوان کامکار، توضیح داد: من از نزدیک شاهد فعالیت‌های اردوان در این زمینه بوده‌ام. مجموعه کارهایی که ارودان در این اثر گردآوری کرده، در حقیقت مربوط به یکی از دغدغه‌های همیشگی او یعنی سنتورنوازی نوین است که طی دو دهه گذشته صورتی کامل‌تر و توسعه یافته پیدا کرده است.

سرپرست گروه کامکارها، با بیان اینکه اردوان سال‌ها قبل با انتشار آلبوم دریا نخستین گام‌های خود برای معرفی سنتورنوازی نوین برداشت خاطرنشان کرد: او امروز با انتشار این کتاب اثری مکتوب در حوزه نوازندگی امروزی این ساز ارائه کرد. بکارگیری تمامی امکانات صوتی ساز سنتور، نوآوری در مضراب زدن، همگونی قدرت دست چپ و راست و عملکرد مستقل هر دست در اجرای ملودی‌های مختلف از ویژگی‌های ساز ارودان است که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است.

پس از سخنان هوشنگ کامکار سیاوش کامکار فرزند پشنگ کامکار و شاگرد اردوان به اجرای تکنوازی پرداخت و در پایان نیز علاقه‌مندانی که کتاب «مجموعه قطعات اردوان کامکار»را در نیاوران با 10درصد تخفیف خریداری کرده بودند، در جشن امضا شرکت کردند.

کد خبر : ۴۲۵۷۶۹