خبرگزاری کار ایران

کیوان نخعی:

هنرمند تئاتر خیابانی باید جامعه‌اش را بشناسد/ استقبال از نمایش خیابانی مشترک ایران و ارمنستان

کیوان نخعی گفت: هنرمندی که تئاتر خیابانی کار می‌کند باید جامعه‌اش را بشناسد و بتواند براساس مقتضیات آن تئاترش را پیش ببرد.

کیوان نخعی، کارگردان نمایش «پسماندگان» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، خاطرنشان کرد: تئاتر خیابانی انواع مختلفی دارد اما برای اجرای هرکدام از آنها باید بدانیم در چه شرایطی زندگی می‌کنیم.

نخعی با بیان اینکه «هر کشوری یک نوع تئاتر خیابانی دارد و باید برای هر کشوری شرایط خاصی را مدنظر داشت» گفت: معتقدم برای هر کشور و شرایط اجتماعی، تئاتر خیابانی را باید جور خاصی اجرا کنم نه اینکه صرفا تقلیدی از کشور دیگر باشد؛ چون ممکن است اصلا آن نوع تئاتر خیابانی اینجا جواب ندهد.

این نویسنده و کارگردان تاکید کرد: کسی که تئاتر خیابانی کار می‌کند باید جامعه‌اش و محیطی که در آن زندگی می‌کند را کاملا بشناسد و بداند چه موضوعی الان برای جامعه‌اش مهم‌تر است. گاهی یک تئاتر خیابانی در 5 دقیقه اجرا می‌شود، مثلا یک مساله سیاسی مطرح شود و مردم متفرق می‌شوند. یا در ارمنستان تئاتر خیابانی کمی امنیتی‌تر بود به طوری که وقتی بیرون می‌رفتیم پلیس ایستاده بود.

نخعی با اشاره به حضور چشمگیر گروه‌های تئاتر ایرانی در جشنواره هایفست ارمنستان گفت: هشت گروه از ایران در این جشنواره حضور داشتند که استقبال خوبی هم از آثارشان شد؛ در جشنواره هایفست 55 اثر از 20 کشور شرکت داشتند که کارهای ایرانی در میان آنها خوب و استقبال از این آثار چشمگیر بود و معتقدم این جشنواره موقعیت خوبی برای آثار ایرانی فراهم کرد.

او با اشاره به برگزاری ورک‌شاپی برای تئاتر خیابانی که تدریس در آن را به عهده داشت، گفت: 27 نفر در این ورک‌شاپ حضور داشتند و با آنها راجع به تئاتر خیابانی صحبت کردم؛ ابتدا بحث‌های تئوری مطرح شد و بعد رفتیم روی کار عملی. خیلی خوب تئاتر خیابانی را نمی‌شناسند و برایشان خیلی جالب بود.

نخعی ادامه داد: دبیر جشنواره گفت ورک شاپ انعکاس خوبی داشته و گفت آیا می‌توانید از تعدادی از بچه‌ها برای کار عملی استفاده کنید؟ وقتی موافقت کردم، کمی از دیالوگ‌های نمایش خیابانی «پسماندگان» را کم کردم و حرکت بیشتر شد و هنرجویان هم خیلی بچه‌های آماده و پیگیری بودند. بنابراین خیلی راحت توانستیم در سه جلسه آنها را همراه با گروه کنیم و کاری مشارکتی با بچه‌های ارمنستان و ایران را اجرا کنیم که بازخورد خوبی هم داشت.

کد خبر : ۴۲۵۰۱۰