خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با یک هنرمند مطرح شد؛

یک لانگ‌شات از آنچه تجسمی‌کاران برای یک دهه ارایه دادند

یک لانگ‌شات از آنچه تجسمی‌کاران برای یک دهه ارایه دادند

آکوچکیان با بیان اینکه به دنبال ایجاد فضای نقد و بررسی در هنرهای تجسمی هستیم، گفت: بخش علمی پژوهشی و شناخت ریشه‌ها بخشی است که در هنرهای تجسمی مغفول مانده و قصد داریم چرایی فاصله گرفتن هنرمندان جوان از ریشه‌ها را بررسی کنیم. اساسا معتقدیم ایجاد تصویر آینده و یک مسیر درست برای آینده بدون شناخت گذشته و درک حال امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تجربه‌های نوظهور هنر در ایران مسیر پرپیچ و خمی را پشت سرگذاشته و امروز آثار هنری معاصر فارغ‌ از اینکه محصول چه نگرشی هستند یا چه هدف و غایتی را دنبال می‌کنند، بخش انکارناپذیری از هویت ملی شده‌اند البته پیش‌بینی سیر تکوینی هنر و زمان‌بندی آن غیرممکن است اما می‌شود از الگوی ذهنی‌ـ ریختی مورد مشاهده‌ی یک جامعه‌ی آماری، به رویکردهای پیش‌روی هنر یک جامعه نزدیک شد.

گالری آ با برگزاری امکان رخداد 1، تلاش کرده اشکال متفاوت و متاخر دستاوردهای نوجویانه گردهم آورد از همین‌رو امکان رخداد 1 نمایش معرفی چهره‌های هنری به وسیله معرفی آثار آن‌ها نیست بلکه تصویری عینی از تخیل مبهم و نامعین از فضای پیش‌روی هنر معاصر ایران است.

مرتضی آکوچکیان با بیان اینکه رویکرد گالری آ یک رویکرد پژوهشی است، اظهار کرد: در این نمایشگاه تصمیم گرفتیم آثاری از هنرمندان معاصر که تقریبا همگی زیر 40 سال هستند و حدود بیش از یک دهه است که در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت می‌کنند و نمایشگاه‌‌های انفرادی متعددی برگزار کرده‌اند را به نمایش بگذاریم.

او ادامه داد: ما در این‌جا لانگ‌شاتی از مسیری که هنرهای تجسمی در این یک دهه طی کرده را نشان دادیم و برآنیم که تصویر کمی واضح‌تر از مسیری که هنرهای تجسمی در حال طی کردن است را بدست آوریم.

آکوچکیان با بیان اینکه آثار بدون هیچ قضاوت سخت‌گیرانه‌ای جمع‌آوری شد، گفت: با توجه به اینکه نمی‌توانستیم  همه هنرمندان جوان معاصر را گردهم آوریم از همین رو با توجه به فضایی که  در اختیار داشتیم از سی و چهار هنرمند آثاری به نمایش درآمده تا تلاشی باشد برای فهمیدن اینکه در این سال‌ها چه مسیری را طی کرده ایم چراکه فضای هنرهای تجسمی فضای وسیعی است و ما در "امکان رخداد" سعی کردیم بخشی از این گستره را زیر نور قرار دهیم.

این هنرمند با تاکید براینکه به دنبال ایجاد فضای نقد و بررسی در هنرهای تجسمی هستیم، گفت: قصد داریم با هنرمندان این نمایشگاه گفتگو کنیم و با ایجاد یک فضای چالشی،به بررسی مسیر و دغدغه‌ی هنرمندان تجسمی بپردازیم و ببینیم به چه سمت و سویی می‌روند.

آکوچکیان درباره انتخاب آثار توضیح داد: از چند نفر از دوستانی که کار کیوریت انجام می‌دهند خواستیم افرادی را پیشنهاد دهند و از میان لیستی که تهیه شد افرادی را انتخاب کردیم و آثاری که انتخاب شد تقریبا گستره و پراکندگی خوبی را دربرمی‌گرفت و تقریبا کارهای متنوعی در مدیاها و مدیوم‌های مختلف جمع‌آوری شد.

او درباره ادامه‌دار بودن این پروژه گفت: قطعا این حرکت اول ما در زمینه این نوع پژوهش است اما اینکه در هفته‌های آینده نیز امکان رخداد 2 و 3 را نیز شاهد باشیم اینطور نیست اما این برنامه را داریم که در ادامه کارهای مختلف دیگری را جمع‌آوری کنیم و بتوانیم فضای پژوهشی واقعی را ایجاد کنیم. همچنین در تلاشیم با ساختن مستندهایی از هنرمندانی که نمایشگاه آثارشان را برگزار می‌کنیم؛ تصویر دقیقتر و پژوهش ماندگارتری را برای هنرهای تجسمی‌مان به وجود آوریم. قطعا این تلاش، برگی بر تاریخ شفاهی هنرهای تجسمی ایران خواهد بود و در واقع منبعی است برای اینکه در آینده به آن رجوع شود.

آکوچکیان در پاسخ به چگونگی مارکت و تداوم روند فعالیت گالری‌ها گفت: ماجرای مارکت مانند هر فضای فرهنگی دیگری در بعضی مواقع‌ برای بعضی از گالری‌ها نیز پررنگ و مهم می‌شود مانند اتفاقی که در سینما یا فضای نشر می‌افتد و در حقیقت در همه فضاهای فرهنگی نگاه‌های سودجویانه نیز ممکن است وجود داشته باشد. این بخش سخت ماجراست و ما به شدت به دنبال آن هستیم که هدف‌های جدی‌تر و عمیق‌تری را دنبال کنیم هرچند بخش مارکت هم مدنظرمان خواهد بود.

او خاطرنشان کرد: در حقیقت ما احساس کردیم کمبودهایی در فضای هنرهای تجسمی وجود دارد که گالری‌ها یا علاقه ندارند یا امکان ورود به آن را ندارند و در نتیجه جاهایی خالی در این پازل گسترده فضای تجسمی ایجاد شده است.

این هنرمند ادامه داد: بخش علمی پژوهشی و شناخت ریشه‌ها بخشی است که در هنرهای تجسمی مغفول مانده و قصد داریم چرایی فاصله گرفتن هنرمندان جوان از ریشه‌ها را بررسی کنیم. اساسا معتقدیم ایجاد تصویر آینده و یک مسیر درست برای آینده بدون شناخت گذشته و درک حال امکان‌پذیر نیست.

آکوچکیان تصریح کرد: معتقدم کار فرهنگی و هنری اساسا کاری است که نیازمند صبر، حوصله و ته‌نشین شدن دارد. با موج‌ها می‌شود آمد و رفت اما آن چیزی که می‌ماند موج سواری نیست. در طول این‌ سال‌ها در همه عرصه‌های هنری افرادی موج سوارانه آمدند و رفتند، چند روزی بر قله بودند اما امروز دیگر یاد و نامی از آن‌ها نیست.

او با تاکید براینکه اگر هنرمندان رویای رد کارپت و طی کردن یک شبه‌ی ره صدساله را از خود دور کنند می‌توان امیدوار بود اتفاقات خوبی روی دهد، اظهار کرد: گالری آ به دنبال این است که در کنار معرفی و کشف هنرمندان جوان به هنرمندان پیشگام نیز بپردازد چراکه با تامل بر مسیر هنرمندان پیشگام و حتی درگذشتگان، بررسی دلایل توفیق و عدم توفیقشان، می‌توان تجربه آموخت بی‌آنکه تجربه کرده باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز