خبرگزاری کار ایران

ارسال 2650 داستان برای پانزدهین دوره جایزه صادق هدایت/فرهنگسراها همچنان همکاری نمی‌کنند

جهانگیر هدایت گفت: توی این شهر صدها مرکز فرهنگی و فرهنگسرا و از این قبیل هستند. ما سالی یکبار می‌خواهیم ما را به یکی از این سراهای مردم راه بدهند و مراسم جایزه صادق هدایت را اجرا کنیم ولی متاسفانه همکاری نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جهانگیر هدایت (دبیر جایزه ادبی هدایت) درباره روند اجرای پانزدهمین دوره مسابقه ادبی داستان کوتاه صادق هدایت گفت: در پانزدهمین دوره مسابقه ادبی داستان کوتاه صادق هدایت امسال 2650 داستان کوتاه واصل شده که بیشترین تعدادی است که تا به حال در یک دوره داشته‌ایم. اگرچه ما از خرداد ماه 1395 برگزاری مسابقه را اعلام داشتیم ولی در دو روز آخر مهلت یعنی 29 و30 مهر ماه تعداد کسانی که داستان ارسال داشته‌اند بالغ بر 600 نفر است. عده‌ای نویسندگان جوان مقیم خارج هم ارتباط ادبی فرهنگی خود را با ادبیات سرزمین مادری حفظ کرده و با ارسال داستان در این مسابقه حضور یافته که شرکت‌کنندگان از کشورهای فنلاند، فرانسه، استرالیا، هلند، ترکیه، آلمان، انگلیس، کانادا، ارمنستان، امریکا و امارات متحده بوده‌اند. قبلا دو نفر از افغانستان و یک نفر از ونکوور کانادا برنده مسابقه داشته‌ایم.

او ادامه داد: حدود 53 درصد شرکت کنندگان را آقایان و 47 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند. در ایران شرکت کنندگان از شهرهای کوچک وحتی روستاها چشمگیر است و شاید شهر شیراز و اصفهان هم از این دیدگاه جای خاصی دارند. اکثر شرکت کنندگان در مسابقه از نویسندگان جوان هستند؛ یکی از نکات قابل توجه شرکت نوجوانانی از 9تا 17 ساله در مسابقه است که شهادت می‌دهد نوجوانان هم به ادبیات این مرز و بوم بسیار توجه دارند و شهامت و اعتماد به نفس آنها بی‌نظیر است که دراین مسابقه حضور می‌یابند.

دبیر جایزه ادبی صادق هدایت در توضیح سبک‌های داستانی آثار رسیده به پانزدهمین دوره این جایزه نیز اظهار داشت: اطلاعات درباره ژانر داستان‌ها بعدا داده می‌شود. اوایل بهمن ماه حدود 20 داستان که به مرحله برتر رسیده اعلام می‌شوند و بعد 10 داستان گزیده شده از میان آنها چهار نفر برنده نهایی توسط داورها انتخاب می‌شوند. ما مسابقه صادق هدایت را از مادیات دور نگاه داشته‌ایم که یکی از مهمترین علل شفافیت و سلامت آن است. به نفر اول تندیس صادق هدایت و به سه نفر دیگر لوح تقدیر اهدا می‌شود. تمام هزینه‌های این مسابقه را دفتر هدایت به عهده داشته و هیچ‌گونه کمک مالی از داخل یا خارج از کشور را نپذیرفته‌ایم.

هدایت در پایان از عدم همکاری مراکز فرهنگی برای برگزاری مراسم جایزه صادق هدایت انتقاد کرد و گفت: یک پیامی برای نویسندگان جوان دارم. توی این شهر صدها مرکز فرهنگی و فرهنگسرا و از این قبیل هستند. ما سالی یکبار می خواهیم ما را به یکی از این سراهای مردم راه بدهند و مراسم جایزه صادق هدایت را اجرا کنیم ولی متاسفانه همکاری نمی‌شود.

کد خبر : ۴۲۴۶۸۷