خبرگزاری کار ایران

صحبت‌های صالحی درباره رفتن جنتی و احتمال آمدن صالحی امیری به ارشاد

سرپرست وزارت ارشاد در حاشیه بازدید از دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به بیان نظر خود درباره تغییر علی جنتی و احتمال آمدن صالحی امیری به این وزارتخانه پرداخت.

به گزارش ایلنا، سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازدید از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را با گزیده گویی به پایان برد و در بازدید از تعدادی از غرفه‌های این نمایشگاه، عمدتاً شنونده بود.

سیدعباس صالحی که از این نمایشگاه بازدید می‌کرد، تنها دو بار به هجوم سولات خبرنگاران پاسخ داد اول یک خبر خوش برای فضای دیجیتال داد و دیگر در باره سینما سخن کوتاهی بیان کرد؛ وی در پاسخ به سوالی برنامه این وزارتخانه برای مالکیت معنوی چیست؟ گفت: دولت برنامه جدی برای احقای حق مالکیت معنوی در فضای مجازی دارد. فرهنگسازی ضرورتی است که باید مردم و نهادهای دولتی در کنار هم انجام دهند.

سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به یک پرسش سینمایی مبنی بر اینکه آخرین فیلمی که دیده‌اید چه بوده است؟، گفت: با وجود مشکلات بسیاری که برای سینما رفتن دارم، آخرین فیلمی که دیدم، «فروشنده» بود.

صالحی در حاشیه حضور در دهمین نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال، همچنین در جمع خبرنگاران به مسائل مختلفی اشاره کرد و از سرعت گرفتن برنامه‌های وزارت ارشاد در سایه انتصاب وزیر جدید سخن گفت.

وی در ابتدا درباره تهدیدات بازار نشر و کتاب اعلام کرد: در حوزه کتاب با قالب‌های متنوع روبه‌رو هستیم و یکی از مسائلی که در مجموعه وزارت ارشاد توجه دقیقی به آن می‌کنیم، همگام شدن با فاصله گرفتن از فرم کاغذی است. کتاب در فرمت جدید بازار‌ها و تنوعات زیادی پیدا کردیم که نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم. رویکرد ما بر این است که مصرف کنندگان کتاب را محروم نکنیم و در دسترسی آن‌ها به محصولات جدید محدودیتی ایجاد نکنیم. این مسئله برای کتاب تحول تازه‌ای است.

صالحی افزود: به ظرفیت‌های رو به رشد امنیت محتوا توجه ویژه‌ای داریم. در قالب‌های جدید به تولیدکنندگان هشدار دادیم که توجه مضاعفی بر این حوزه داشته باشند. در حوزه امنیت کاغذی امکان تولید نشر غیرقانونی وجود دارد و در حوزه الکترونیک کمتر از آن نیست. مجموعه وزارت ارشاد در تلاش است تا با محدود کردن دسترسی‌ها امکان فعالیت مجرمانه را به حداقل برساند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود کاستی‌هایی در بدنه وزارت ارشاد و فراهم شدن شرایط برای کنار رفتن علی جنتی همچنین برنامه‌هایی که وزیر بعدی باید در اولویت اجرایی قرار دهد؛ گفت: همیشه جابجایی به معنای وجود ضعف و کاستی در یک سیستم نیست. به عنوان مثال در بازی اخیر تیم ملی فوتبال ایران، گلزن بازی جابه‌جا شد. گاهی اوقات نیاز به نیروهای تازه نفس هست تا کارهای بعدی با انرژی و انگیزه مضاعف انجام شود. حوزه فرهنگ هم از این قاعده مستثنی نیست. با ورود نیروی تازه و حاشیه‌های کمتر این امکان وجود دارد که کارهای مهم‌تر انجام شوند و سرعت گیرند.

صالحی درباره وجود حاشیه‌های اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حاشیه همیشه وجود دارد و راه رهایی از حاشیه سازان پرداختن و در اولویت قرار دادن متن است. در غیر این صورت حتی زندگی فردی ما هم از حرکت بازمی‌ایستد. البته در حال حاضر حاشیه‌ها مسلط بر متن شده‌اند. هدف اصلی همواره رقیق شدن حاشیه‌ها و پرداختن به مسائل اساسی است.

سرپرست وزارت ارشاد درباره رای مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی دولت گفت: امیدوارم که صالحی امیری که فرد شایسته، انقلابی و فرهیخته‌ای است بتواند اعتماد نمایندگان مردم را به دست بیاورد و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خدمت کند. برنامه‌های ایشان خارج از برنامه کلی دولت نیست. دولت تدبیر و امید از ابتدای حضورش در رأس کار برنامه‌های مشخصی برای فرهنگ کشور داشته است و هر وزیری که روی کار آید مبنای اصلی کارش بر ادامه همین برنامه‌های مدون است.

وی تاکید کرد: آقای صالحی امیری در گفتگویی اعلام کردند که اولویت‌شان ادامه برنامه‌های آقای جنتی است و حتی امکان دارد در صورت به وجود آمدن شرایطی بر سرعت اجرای آن‌ها نیز افزوده شود. انرژی جدید خواهند داشت و قطعاً با جدیت بیشتری به کار ادامه دهند. فاصله زمانی کمی تا پایان دولت داریم و هر چقدر این فاصله‌ها را کم کنیم فرصت خدمت رسانی بیشتری خواهیم داشت.

دهمین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال تا هفتم آبان ماه سال جاری در ۹ بخش از ساعت تا ۲۰ در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) میزبان علاقمندان به حوزه رسانه‌های دیجیتال است.

کد خبر : ۴۲۲۷۸۳