خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری هیات مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران مطرح شد؛

انجمن صنفی پیگیر مسائل مالی، حقوقی و معنوی تماشاخانه‌هاست

شاهین چگینی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران گفت: انجمن صنفی در نخستین گام خود پیگیر مسائل مالی حقوقی و معنوی تماشاخانه‌های عضو خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اولین نشست خبری انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران با حضور شاهین چگینی (رئیس هیئت مدیره)، خیام وقارکاشانی (دبیر) و داود نامور (خزانه‌دار انجمن صنفی) در تماشاخانه باران برگزار شد.

شاهین چگینی تصریح کرد: حمایت و همگرایی تماشاخانه‌های خصوصی اصلی‌ترین هدف شکل‌گیری انجمن صنفی تماشاخانه‌ها بود.

وی با اشاره به اهداف شکل‌گیری انجمن صنفی تماشاخانه‌ها گفت: انجمن صنفی در نخستین گام خود پیگیر مسائل مالی حقوقی و معنوی تماشاخانه‌های عضو خواهد بود بر این اساس انجمن موظف به انجام فعالیت‌هایی است که در اساسنامه دیده شده و به زودی آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هایی نیز به آن اضافه خواهد شد.

چگینی با بیان اینکه پیگیری بسیاری از خواسته‌های تماشاخانه‌ها به تنهایی کاری سخت و زمان‌بر بود، گفت: انجمن در قالب یک صنف خواسته‌های تماشاخانه‌ها را به صورت حقوقی دنبال می‌کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌ها با تاکید بر اینکه سیاست‌گزاری فعالیت تماشاخانه‌های عضو انجمن کماکان با مدیریت خود تماشاخانه‌ها انجام می‌گیرد، گفت: اینکه انجمن بخواهد به صورت مجزا جدا از مدیریت تماشاخانه‌ها کاری انجام دهد امری بعید است. برای اینکه انجمن بتواند خود را به تعریف جهانی کمپانی‌های تئا‌تر نزدیک کند پیش از هر چیز باید اراده مدیران تماشاخانه‌ها برای این امر متمرکز شود.

انجمن، کار تماشاخانه‌ها را برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی تسهیل می‌کند

چگینی ادامه داد: انجمن با حمایت خود امور تماشاخانه‌ها را برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی تسهیل می‌کند. اولین حمایت در این زمینه بحث مالی است زیرا در هیچ کجا کمپانی‌های تئا‌تر به صورت مستقل و با درآمد شخصی نمی‌تواند هزینه و درآمد خود را همسان کند و برای پوشش هزینه‌هایش نیاز به حمایت دارد.

او خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا که سالانه ۶۰ تا ۶۵ میلیون دلار هزینه دارند یک سوم هزینه‌هایشان را از طریق کمک‌های دولتی، نیمه دولتی و ارگان‌های حامی فرهنگ و هنر تامین می‌کند. اگر ما هم بخواهیم این رویه را در کشورمان اجرایی کنیم به انجمن صنفی نیاز داریم تا حمایت ۳۰ درصدی دولت شامل حال تماشاخانه‌های خصوصی شود.

چگینی یادآور شد: انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران با صندوق کارآفرینی امید وارد مذاکره شده تا تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به تماشاخانه‌های دارای پروانه پرداخت شود و کمکی در راستای رسیدن به اشل بین المللی کمپانی‌های خصوصی تئا‌تر باشد.

چگینی با اشاره به اعضای انجمن گفت: هم اکنون ۲۳ تماشاخانه از سوی مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عضویت ابتدایی در انجمن به وزارت کار معرفی شده‌اند که سه مورد از آن‌ها مربوط به شهرستان‌های ساری، قم و کرمان هستند.

او با بیان اینکه همه این ۲۳ تماشاخانه خصوصی هستند، گفت: طبق اساسنامه تماشاخانه‌های دولتی نیز می‌توانند عضویت انجمن صنفی دربیایند.

کسی را به زور عضو انجمن نمی‌کنیم

خیام وقار کاشانی دبیر انجمن نیز با بیان اینکه انجمن بنا نیست کسی را با زور و معرفی‌هایی آنچنانی عضو خود کند، گفت: هر چند تعداد اعضای بیشتر برای انجمن قدرت حقوقی بیشتری دارد اما با توجه به اینکه اعضا دارای تسهیلات ویژه‌ای هستند پس بهتر است مدیران تماشاخانه‌ها با پذیرش شرایط خودشان اقدام به عضویت در انجمن کنند.

وقار کاشانی ادامه داد: انجمن صنفی فضایی در اختیار تماشاخانه‌ها قرار خواهد داد که از شکل اجاره‌ای خارج شده و مالک شوند. در واقع صنف باید امتیازاتی را برای اعضا در نظر بگیرد در غیر اینصورت کل تشکیلات زیر سوال می‌رود.

عملکرد صنف در افزایش تعداد اعضا تعیین‌کننده است

 چگینی نیز با بیان اینکه عملکرد صنف در افزایش تعداد اعضا تعیین‌کننده است، گفت: در دور اول هیئت مدیره انجمن صنفی به مدت ۲ سال مدیریت با تماشاخانه‌های خصوصی است معتقدم اگر عملکرد ما در انتهای این دوره ۲ ساله به از دست دادن مدیریت انجمن ختم شود و به دست بخش دولتی بیفتد پس بهتر است همین اتفاق بیفتد.

چگینی ادامه داد: اگر هیئت مدیره درست عمل کند و با محوریت تماشاخانه‌های خصوصی به دور از حاشیه جلو برود قدرت تماشاخانه‌های خصوصی را نشان خواهد داد در غیر اینصورت موجودیت این انجمن زیر سوال خواهد رفت.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌ها با اشاره به شرایط عضویت در انجمن گفت: پیش از هر چیز هیئت مدیره باید شرایط متقاضیان را بررسی کند که آیا ماهیت یک تماشاخانه‌ را دارند یا خیر؟ سالن‌های زیادی وجود دارد که نمی‌توان نام آن‌ها را تماشاخانه گذاشت در این راستا مجموعه‌های دولتی نیز می‌توانند عضو انجمن شوند البته مجموعه‌هایی مثل تالار و تئا‌تر شهر که همگی زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد هستند تنها دارای یک رأی خواهند بود.

 تامین مالی از طریق حق عضویت و کمک‌های بیرونی

چگینی؛ پیگیری حقوقی و تشکیل شوراهای داوری را از دیگر تسهیلاتی دانست که انجمن در اختیار اعضا قرار می‌دهد و گفت: انجمن به اختلافات تماشاخانه‌ها با یکدیگر یا با گروه‌های تئاتری در صورت درخواست ورود کرده و با تشکیل شورای داوری رأی صادر خواهد کرد.

او ادامه داد: مشاوران حقوقی انجمن در این گونه اختلافات نظر کار‌شناسی مطرح می‌کنند و این قدرت نیز در اختیار انجمن صنفی قرار گرفته است که رأی آن ضمانت اجرایی داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌ها یادآور شد: ۲۳ عضو فعلی انجمن در واقع اعضای بالقوه محسوب می‌شوند و پس از پرداخت حق عضویت که شامل یک میلیون تومان ورودی و سپس ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان است به عضویت رسمی درمی‌آیند. از این ۲۳ تماشاخانه ۱۱ مورد آن پروانه قطعی دارند و مابقی در شرف دریافت پروانه هستند.

چگینی با اشاره به سازوکار انجمن گفت: اساسنامه انجمن با ۴۶ بند تصویب و تایید شده است. انجمن نهادی غیرانتفاعی است و اجازه فعالیت‌هایی برای درآمدزایی ندارد و درآمد خود را تنها از طریق حق عضویت و کمک‌های مالی بیرونی تامین خواهد کرد.

 خانه‌تئاتر برای همکاری اعلام آمادگی نکرد

وی همچنین با اشاره به اظهارنظرهایی که از سوی خانه تئا‌تر در رابطه با تشکیل انجمن صنفی شده است، گفت: پیش از تشکیل انجمن در سال ۹۴ هیئت موسس جلسه‌ای با ایرج راد، رئیس وقت خانه تئا‌تر داشت که در آن جلسه ما اعلام آمادگی برای همکاری دوطرفه کردیم.

چگینی ادامه داد: اما هیچ اعلام آمادگی و اقدامی ازسوی خانه تئا‌تر انجمن نشد تا اینکه انجمن صنفی تاسیس شد و حالا صحبت‌هایی می‌شنویم که می‌گویند این صنف چیست و معلوم نیست قرار است چه کار کند.

کد خبر : ۴۲۱۶۸۹