خبرگزاری کار ایران

رییس ارشاد کاشان:

آرامگاه سهراب سپهری جابجا شود/ خانواده سپهری نظر بدهند

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان به حذف عکس سهراب سپهری از مزار این هنرمند واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی جوادی‌مقدم درباره حذف عکس سهراب سپهری از مزار این هنرمند گفت: اولین سنگ قبری که برای سهراب ساخته شد با خط رضا مافی بود و شعر «به سراغ من اگر می‌آیید ...» روی آن نوشته شده بود این سنگ در حالی‌که بسیار ساده بود اما به دلیل اینکه زنده‌یاد رضا مافی آن را خوشنویسی کرده بود ارزش هنری داشت.

او با اشاره به اینکه تاکنون سه یا چهار سنگ بر مزار سهراب نصب شده، ادامه داد: متاسفانه در تعمیرات حرم و تعریض فضا، سنگ قبر مزین به خط رضا مافی شکسته و مفقود شد؛ در حال حاضر نیز سنگ قبری مشابه سنگ قبر اولیه با که به دستخط رضا مافی نوشته شده بود دفتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان آماده شده و قرار است روی مزار سهراب نصب شود.

او درباره حذف عکس سهراب از روی سنگ مزارش گفت: چند سال پیش شهرداری کاشان سنگی را بر مزار سهراب گذاشت که عکس او روی آن حک شده بود که ظاهرا این عکس از روی سنگ حذف شده است البته وزارت ارشاد کاشان نیز با سادگی مزار موافق است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان اضافه کرد: بود یا نبود عکس بستگی به سلیقه افراد دارد البته معتقدم نباید عکسی روی سنگ مزار باشد و ترجیح می‌دهیم سنگ قبری مشابه سنگ قبر اولیه بر مزار سهراب نصب کنیم، از همین رو از آقای اعرابی یکی از خوشنویسان استان قم اعلام آمادگی کرده بودند تا روی سنگ را بنویسند.

جوادی‌مقدم در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: سال‌ها پیش بحثی در محافل هنری کاشان مطرح بود مبنی برجابجایی مزار سهراب است چراکه مکانی که در حال حاضر سهراب در آنجا مدفون شده فضایی مذهبی است و نگاه‌های مختلفی به آنجا وجود دارد از طرفی متولیان امامزاده نیز هر دوره تغییر کرده و افرادی که در آنجا مشغول به فعالیت می‌شوند دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به حضور دوستداران سهراب بر مزار او دارند.

او افزود: بعضی از ادب‌دوستان و فرهیختگان کاشان معتقدند پیکر سهراب در این مکان به امانت گذاشته شده و بر این عقیده‌اند که سهراب را به باغش در مزرعه چنار یا باتوجه به علاقه‌ای که به گلستانه داشته به آنجا منتقل شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با اشاره به حاشیه‌هایی که درباره مزار سهراب و حضور دوستداران او وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه با وجود اینکه سهراب یکی از مفاخر کشورماست که شهرت جهانی دارد اما دستخوش مسائلی است که برخی از آن‌ها جنبه کوته‌فکرانه دارد و معتقدم اگر قرار است این حواشی برای همیشه پایان یابد راه‌حل آن‌‌ همان اقدامی است که برای نیما یوشیج انجام شد.

جوادی‌مقدم افزود: معتقدم سهراب را نیز مانند نیما باید به جای دیگری منتقل کنیم و این اتفاق نیز به فتوای برخی از علما شامل نبش قبر نمی‌شود چراکه اطراف قبر به‌گونه‌ای جابجا می‌کنند که قبر تکان نمی‌‌خورد و این تنش‌های ناشی از حضور برخی دوستداران را کم می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا این پیشنهاد عملی خواهد شد یا خیر، گفت: خانواده سهراب نیز باید درباره این جابجایی نظر بدهند ممکن است آن‌ها مخالف این قضیه باشند اما فرهیختگان استان کاشان براین عقیده‌اند که این جابجایی صورت بگیرد همچنین اوقاف، هیات‌ امنای امامزاده و مسئولان شهری نیز باید نظر مساعد دراین‌باره داشته باشند چراکه برخی از آن‌ها معتقدند سهراب به عنوان یک جاذبه گردشگری باید در امامزاده باشد البته اختلاف سلیقه در این باره بسیار است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان خاطر‌نشان کرد: سهراب شاعر بزرگی است و باید یادمانی برایش درست کرد و باز هم تاکید می‌کنم برای پایان‌دادن به این مناقشات بهتر است قبر سهراب را مانند نیما جابجا کنیم البته این نیاز به دستور مقام‌های بالا‌تر دارد تا دوستداران سهراب نیز بتوانند به راحتی بر مزار این شاعر و نقاش حاضر شوند.

کد خبر : ۴۱۷۵۵۴