خبرگزاری کار ایران

احمدرضا درویش:

دولت تدبیر و امید سرنوشت سینمای ایران را زیر سوال برد/گفتند به‌دلیل جشن هسته‌ای سکوت کنید...

درویش معتقد است که بعد از پائین کشیده شدن فیلم رستاخیز ماجراهای فرامتنی بسیاری برای این فیلم پیش آمد که بسیاری از آنها ربطی به اصل اثر ندارد.

 به گزارش خبرنگار  ایلنا، احمدرضا درویش (کارگردان فیلم دوئل) با اشاره به وضعیت  فیلم‌های جنگی در ایران و جهان گفت: هر فیلم جنگی خوبی در جهان ساخته شود حتماً استقبال می‌شود. اینکه در سینمای ما چرا ادامه نیافت و دنبال نشد باید از زوایای مختلف پیگیری شود. یکی از دلایلش این است که ساخت فیلم جنگی باید در میدان و صحنه جنگ ساحته شود که این نیاز به اراده‌ای دارد و این اراده باید در درون این سینما باشد.

وی ادامه داد: وقتی سینمای ایران از نظر شخصی من ملی نیست و طبق آمار رسمی ۴۰ میلیون تماشاگر از دسترسی به سینما محروم  هستند، دیگر ملی نیست. این یعنی بنیه سینما نحیف است و با این بدنه نحیف نمی‌توان وارد سینمای پرهزینه‌ای مثل سینمای جنگی، کودک، انیمیشن و... شد.

درویش که در برنامه هفت سینمایی جمعه ۲۶ شهریور حضور پیدا کرده بود، افزود: من دو آرزو داشتم بعد از دوئل؛ یکی ساخت رستاخیز بود و یکی فیلم فتح خرمشهر. ولی الان فکر می‌کنم غیرممکن است برای فتح خرمشهر یک فیلم بزرگ بیگ پروداکشن و با عظمت برای آن اتفاق بزرگ تولید کرد. کلا ساحت سینما آنقدر کوچک و فقیر شده که در چنین سینمایی به لحاظ نیروی انسانی و سرمایه نمی‌توان تولید کرد.

 کار گردان کیمیا با اشاره به اینکه جنگ تنها بین ایران و عراق نبوده است، گفت: این جنگ می‌توانند بسط پیدا کند. اما امروز محدود شده است به نگاه‌های ضدجنگ. این به دلیل رویکرد سینماست. ما وقتی که مخاطبمان محدود به عده‌ای خاص شده که امکان دیدن فیلم‌ها دارند یا رسانه‌هایی که منعکس کننده هستند یا جشنواره‌هایی که محل حضور فیلم‌ها هستند، این توقع هم می‌رود.

درویش با اشاره به اینکه سینمای ایران با دنیا ارتباط ندارد، افزود: امروز ما چند تهیه‌کننده داریم که با تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینمایی در جهان غیر از جشنواره‌ها رابطه تناتنگ دارند که فیلم اکران کنند و به تلویزیون آنها بدهند؟

کارگردان فیلم رستاخیز با گلایه از نمایش داده نشدن این فیلم گفت: رستاخیز شانس و اقبال بزرگ زندگی من بوده است. باید دو مسئله را درباره آن تفکیک کرد: اولاً همین که ساخته شده، اتفاق خوبی بوده است. این فیلم تجربه بزرگی برای مدیریت منابع مالی و انسانی برای سینما بوده است. برای خود من دانشگاه بزرگی بوده است.

وی ادامه داد:  مسائلی هم که برای بعد از ساخت فیلم و در حین نمایش آن پیش آمده، فرامتنی است که به دلیل همین نحیف و کوچک بودن سینمای ایران رخ می‌دهد و اگر مسئولین تمام آرمان سینما را در جشنواره‌اش نمی‌دیدند، این اتفاق برایش پیش نمی‌آمد.

وی افزود: ماجرای بعد از پائین کشیده شدن فیلم رستاخیز؛ ماجرای فرامتنی است و بسیاری از مسائل آن ربطی به اصل ماجرا ندارد. رستاخیز  طی ۱۰ سال پروانه ساخت گرفته است و نهایتاً با پروانه نمایش اکران شد. آنهم درباره موضوعی به مهمی عاشورا.

 درویش با اشاره به اینکه با اتفاقی که برای فیلم رستاخیز افتاده است؛ شان قوانین سینما  و سازمان سینمایی زیر سؤال رفته است، گفت: آقایان گفتند به دلیل جشن هسته‌ای سکوت کنید. مقطع اکران این فیلم با توافق هسته‌ای همزمان شد. چون جشن هسته‌ای در پیش بود. آقایان گفتند ما نمی‌خواستیم حواشی‌ای که برای این فیلم پیش آمده این جشن را تحت‌الشعاع قرار دهد اما بالاخره رأی دادگاه صادر شد و دولت را مقصر اعلام کرد.

وی ادامه داد: در دو ساحت ماجرا در حال پیگیری است: در بحث مالی ارشاد زیر بار نمی‌رفت اما با وجود رأی دادگاه مجبور شد دولت بپذیرد و آقای ایوبی هم با تدبیر و درایت خودشان بالاخره به قوانین تمکین کردند. اما در باب اکران و نمایش فیلم به تهیه‌کننده فیلم مرتبط است و من آرزو دارم بالاخره این فیلم یک روز دیده شود. اما قراردادهای اکران بین‌المللی فیلم ضربه سنگینی خورده است و احیای آن سخت است. من امیدوارم این فیلم اکران شود و به قول آقای ایوبی محرم عاشورایی‌تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید با این همه قول و تعهد در حوزه فرهنگ اینگونه با فیلم برخورد کرد. بالاخره سرنوشت سینمای ایران را که نباید در حوزه شان قوانین و هویتی با رفتار غلط خود زیر سوال برد؛ زیر سوال برد. در دولت تدبیر و امید رستاخیز از پرده سینماها پائین کشیده شد و من امیدوارم در انتهای دولت تدبیر و امید هم رستاخیز به پرده بازگردد و مرهمی باشد بر این زخم بسیار.

کد خبر : ۴۱۱۳۱۱