خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن خوشنویسان در گفت‌وگو با ایلنا:

زمینه‌های لازم برای برگزاری حراج در کشور فراهم نیست

رئیس انجمن خوشنویسان با بیان اینکه آثار هنری هم مانند کتاب در سبد خانوار جایی ندارند، گفت: موفقیت در امر برگزاری حراج نیاز به زمینه‌هایی دارد که این زمینه‌ها هنوز ایجاد نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محبوبه کاظمی؛ مدیر نگارخانه «ترانه باران» چند روز گذشته در گفت‌وگو با مهر به برگزاری حراج «ترانه باران» با ارائه آثار خوشنویسی و نقاشی‌خط در نیمه اول مهرماه اشاره کرده و گفته بود؛ نیمه اول مهرماه در یکی از هتل‌های تهران حراج آثار خوشنویسی و نقاشی‌خط برگزار می‌شود.

به گفته او؛ در این حراج آثار کلاسیک ارائه می‌شود به گونه‌ای که ۲۵ درصد آثاری که ارائه می‌شود مربوط به قدمایی چون میرعماد و میرزا غلامرضا درویش است و از ۷۵ درصد آثار باقیمانده سهم عمده به خطوط کلاسیک اختصاص دارد و آثار نقاشی‌خط درصد کمی را شامل می‌شود.

غلامحسین امیرخانی(رئیس انجمن خوشنویسان) در رابطه با نظر انجمن خوشنویسان درباره برگزاری این حراج به خبرنگار ایلنا، گفت: شیوه برخورد با آثار هنری در کشور ما یک رویه جدیدی را شروع کرده و ما تجربه کافی در این زمینه نداریم اما این موضوع در خارج از کشور متفاوت است و وقتی به تاریخ آن نگاه می‌کنیم؛ می‌بینیم که یک برنامه کاملا جا افتاده و حساب شده است.

او ادامه داد: در خارج از کشور عواملی که در امر حراج آثار هنری دخالت دارند با دقت فراوان و با شایستگی مراتب این برنامه را اجرا کنند تا از یکسو به جامعه علاقه‌مند به آثار هنری معلومات مناسب و اطلاعات کارشناسانه و فنی را ارائه کند و از سوی دیگر کسانی که این حراج را مدیریت می‌کنند باید مورد اعتماد علاقه‌مندان مسائل هنر باشند.

رئیس انجمن خوشنویسان با بیان اینکه اعتماد اساس یک برنامه موفق خواهد بود, گفت: در کشور ما حراج در آغاز راه است اما شاید قبل از اینکه اقدام به برگزاری حراج شود باید در جامعه نسبت به این موضوع شناخت ایجاد شده باشد و این شناخت مقدمات خود را طی کرده باشد.

امیرخانی افزود: با ایجاد شناخت افراد می‌دانند آثاری که در این حراج وجود دارد بخشی از نیاز درونی خود که شامل نیاز فرهنگی، هنری، عاطفی و به طور کل چیزی که ما در زندگی روزمره با آن سر و کاری نداریم؛ اما آن بخش در ذات و ذهن ما بخش قابل توجهی است را شامل می‌شود. از طرفی جامعه باید به نوعی زندگی خود را تنظیم کرده باشد که آن احساس نیاز محسوس باشد و محصولات فرهنگی در سبد خانواده جایگاهی پیدا کند اما این اتفاق نیفتاده است.

او تصریح کرد: اگر بخواهیم صادقانه و بدون تعارف نسبت به موضوعی صحبت کنیم باید به این موارد نیز اشاره کنیم که برای این شناخت باید بستر مساعد در جامعه از طریق رسانه‌ها بوجود آید و نیازمند تمرین اجتماعی هستیم. یعنی همانطور که نسبت به نیازهای طبیعی خانواده مانند خوراک و پوشاک حساس هستیم باید کتاب را نیز جزئی از این نیازها در نظر بگیریم. کتاب که می‌تواند شخصیت یک جوان و نوجوان را عمیق کند و با افق‌های بلندتری آشنا کرده و معرفت به او منتقل کند تا بتواند جنبه انسانی خود را تقویت کند تا بتوانیم از او به عنوان یک موجود متفکر نام ببریم، آیا در سبد خانوار ما جایی دارد؟

رئیس انجمن خوشنویسان با بیان اینکه آثار هنری هم مانند کتاب در سبد خانوار جایی ندارند, گفت: کسانی که در جامعه هنری فعالیت می‌کنند بایستی با تلاش بسیار جامعه را با این موارد آشنا کنند.

امیرخانی در پاسخ به این سوال که آیا در نهایت با برگزاری حراج آثار خوشنویسی مانند آنچه در حراج بزرگ اتفاق می‌افتد موافق هستید یا مخالف، گفت: موفقیت در این امر نیاز به زمینه‌هایی دارد که این زمینه‌ها هنوز ایجاد نشده و باتوجه به اینکه نسبت به حراج بزرگ تهران اطلاعات خاصی ندارم نمی‌توانم نظر خاصی ارائه دهم اما در نهایت امیدوارم دوستان موفق باشند.

کد خبر : ۴۱۰۶۱۱