خبرگزاری کار ایران

امیر غفارمنش:

مردم به خنده نیاز دارند/ نمایش ایرانی و سنتی دِمُدِه نشده

امیرغفارمنش (کارگردان نمایش «پری») گفت: در مترو و اتوبوس هر روز آدم‌هایی را می‌بینیم که مثل یک لشگر شکست‌خورده افسرده و غمگین‌اند و من دغدغه اجتماعی حس می‌کنم، که این مردم نیاز به لبخند دارند بنابراین طنز را رها نمی‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «پری» در سبک نمایش‌های سنتی و تخت‌حوضی براساس متنی از خیرالله تقیانی‌پور و با کارگردانی امیر غفارمنش در تالار وحدت روی صحنه رفته است.

غفارمنش در پاسخ به این سوال که برای انتخاب نمایش پری به عنوان اولین تجربه کارگردانی خود در تئاتر سبک تخت حوضی نمایشنامه اولویت داشته است یا خیر، گفت: اگر پری را انتخاب نمی‌کردم سراغ متن‌های «نیل سایمون» می‌رفتم. درواقع مدل نوشتاری‌اش برایم مهم بود که بتوانم داخلش دست ببرم و طنزش را بیشتر کنم. متن‌هایی مثل کار نیل سایمون و «پری» خیرالله تقیانی‌پور هستند که می‌شود در آنها دست برد و اتفاقات طنزش را بیشتر کرد که در عین حال همچنان پیام‌شان را هم انتقال دهند؛ این از خصوصیات کار بود.

او در پاسخ به این سوال که چرا مؤلفه طنز بودن متن آنقدر اهمیت داشت، گفت: این سوال عجیبی است؛ در کشوری که به اعتقاد من نود درصد مردم افسرده‌اند؛ نباید کار تلخ ساخت.

غفارمنش بهترین برنامه تلویزیونی این روزها را «خندوانه» دانست که با صداقت و بدون طنزی پیچیده؛ مردم را می‌خنداند و به دلیل خنده‌محور بودنش موفق است.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سوال که به عقیده او چقدر نویسندگان به نیاز مخاطب به خنده پاسخ می‌دهند، گفت: متن‌های طنز در تئاتر نوشته می‌شود اما اغلب آنها حاوی پیام و محتوا نیست و تماشاگر مجبور است برای خندیدن به تماشای تئاتر آزاد برود. 

غفارمنش «پری» را نمایشی خواند که در کنار جنبه طنز بودنش، برای تماشاگر قصه تعریف می‌کند که بسیار مساله مهمی است.

او با بیان اینکه «پری» یک نمایش ایرانی و تخت حوضی است که محتوا دارد و مخاطب را هم می‌خنداند، در پاسخ به این سوال که آیا به عقیده او نمایش سنتی ایرانی علیرغم دارا بودن این مؤلفه‌ها، طرفدارانش را از دست نداده؟ گفت: معتقدم نمایش ایرانی و سنتی دِمُده نشده است و اگر پرداخت خوبی داشته باشد؛ طرفداران و تماشاگران خودش را دارد.

این بازیگر طنز تلویزیون با اشاره به اتفاقاتی که برای نمایش ایرانی سنتی افتاده است، گفت: به دلیل حذف شخصیت سیاه، در یک دوره نیمی از نمایشنامه‌های سنتی دور ریخته شد و تخت حوضی ماند که به این شکلی است که ما هم آن را اجرا می‌کنیم.

غفارمنش یادآور شد: متن ایرانی آقای تقیانی‌پور را که دیدم به نظرم رسید روی کاغذ اتفاق کمدی چندانی ندارد اما خیلی جا دارد رویش کار کنیم. از آنجا که بیست و پنج روز قبل از اجرا به من اعلام شد اگر می‌توانم نمایشی را برای اجرا آماده کنم مجبور بودم در این مدت کوتاه روی بداهه خودم کار کنم و سعی کردم جاهایی که از نظر ریتم و نوع نوشتار خسته‌کننده است را حذف کنم که خوشبختانه نویسنده دستم را در این زمینه بازگذاشت.

او با بیان اینکه برای پیدا کردن بازیگر در نمایش پری خیلی دچار مشکل شدم، گفت: به هر بازیگری که زنگ می‌زدم یا از تئاتر گریزان بود یا حوصله نداشت یا نمی‌دانست این نمایش چطور خواهد شد و اعتماد نمی‌کرد اما در نهایت کار خوب شد و بازیگران حرفه‌ای به ما پیوستند که معتقدم حمایت حمید علی‌نژاد به عنوان تهیه‌کننده باعث شد بازیگران اعتماد کنند و بیایند.

غفارمنش با اشاره به اولین تجربه خود در کارگردانی نمایش صحنه‌ای گفت: از نظر روحی روانی خیلی حال خوبی پیدا کردم در کار تئاتر. و به فکر این هستم که کار دیگری را همراه یزدان فتوحی بنویسیم و کار کنیم. نمایش بعدی هم قطعا طنز خواهد بود اما فرمت کلاسیک یا سنتی‌اش بعدا مشخص خواهد شد.

امیر کربلایی‌زاده (در نقش پیروز)، آزاده زارعی (در نقش پری)، سامان دارابی، کامبیز امینی، مجید یاسر،‌ علیرضا مهران، یزدان فتوحی، مهدی زمین‌پرواز، فرزاد حاتمیان، امیر حشمی و آرش دولتیان بازیگران نمایش «پری» هستند؛

نمایش «پری» داستان گروهی معلم و میرزای مکتب‌خانه است که پس از بسته شدن مکتب‌خانه رو به مطربی و اجرای نمایش‌های دوره‌گردی می‌آورند و پس از مدتی بر حسب اتفاق گذرشان به دربار می‌افتد.

«پری» از 21 مرداد در سالن حافظ روی صحنه رفته است و تا 19 شهریور ساعت 21 ادامه داشته و تمدید نیز خواهد شد.

کد خبر : ۴۰۷۹۶۶