خبرگزاری کار ایران

پیام مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی؛

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان مصداق تمرکززدایی است

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیست‌وسومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان پیام داد.

به گزارش ایلنا، مجید ملانوروزی‌(مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی) در پیامی برای جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان نوشته است: تداوم و تقویت موقعیت‌ها و دوره‌های فرهنگی، هنری، ضرورتی است که از تأخر و نابسامانی فرهنگی، هنری ممانعت می‌کند و با پیوند ریشه‌های فرهنگی و همنشینی جریان‌های هنری در هر دوره‌ای انباشت فرهنگی را به‌دنبال دارد. در مسیر تداوم و در نتیجه، انباشت فرهنگی و هنری، نسل جوان اهمیت بسیاری پیدا می‌کند تا این نسل با شناخت ریشه‌ها و داشته‌های بومی و ملی و از سوی دیگر جریان‌ها و تحولات بین‌المللی و جهانی هنر، آثاری خلاقانه و مرتبط با فرهنگ و هنر ایران اسلامی تولید کند.

در ادامه پیام ملانوروزی آمده است: اقتضای زمانه، شرایط، ضرورت‌ها و نیازهای هر دوره برای برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های حوزه جوانان اصلی اساسی است و بی‌تردید امروزه که تحولات سریع و گسترده ارتباطی، امکان تعامل هنرمندان و جوانان در هر نقطه جهان و نمایش و ارائه آثار از طریق رسانه‌ها جهان را دگرگون کرده، برنامه‌ریزی برای جوانان و هنر جوان بدون نگاه دقیق به مشخصات دنیای معاصر چندان راهگشا و رهنمون به مقصود و منظور نخواهد بود.

دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی از یک طرف و نهادهای فرهنگی و هنری دولتی و غیردولتی از سوی دیگر و البته در تعامل با هم  با زمینه‌سازی مناسب برای کشف استعدادها، حفظ و اشاعه فرهنگ و هنر و توسعه هنری بوده‌اند.

مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به اهداف و کارکرد این جشنواره، نوشته است: جشنواره‌های هنری گرچه در مواردی ممکن است کارکرد متناسب با اهداف را چنان‌که باید محقق نکنند، اما در حوزه جوانان جشنواره‌ها و رویدادهای هنری با نگاه همه‌جانبه به ضرورت‌ها و توانمندی‌ها امکان توسعه هنر کشور را دارند. جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان کشور که خوشبختانه مستمر و با کم‌ترین وقفه و تأخیر تا کنون برگزار شده و تعدادی از برگزیدگان این رویداد در دوره‌های ابتدایی، امروز از هنرمندان و استادان تأثیرگذارند، با توجه به شیوه برگزاری و ایجاد فضای تعامل بین هنرمندان و استادان با جوانان، فرصتی برای شناسایی و بروز استعدادها و ارتباط جوانان با ریشه‌های فرهنگی بومی و جریان های جهانی هنر است.

جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان کشور در دنیای معاصر که تحولات ارتباطی بر انتقال سریع و گسترده جریان‌های هنری تأثیر گذاشته و مفهوم هنر را متحول کرده است، می‌تواند فرصتی برای ارزیابی وضعیت هنر جوان و نسبت آن با فرهنگ و هنر بومی و جریان جهانی شدن و تأمل درباره آینده هنرمندان جوان باشد. اما تردیدی نیست که وضعیت اجتماعی، فرهنگی و هنر جوان نزدیک به ۳۰ سال پیش و ضرورت‌های آن دوره که جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را موجب شد، در حال حاضر بسیار متفاوت است و همین تفاوت اجتماعی، فرهنگی جوانان در ارتباط با تحولات جامعه و جهان است، که بازنگری اهداف و کارکردهای جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان را یادآوری می‌کند تا حضور موثر این رویداد در شرایط جشنواره‌ها و بی‌ینال‌های متعدد و در جامعه معاصر فراهم شود.

در پایان این پیام نیز افزوده شده است: جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان کشور، مصداقی از تمرکززدایی فعالیت‌ها و برنامه‌های هنری است که از آغاز تا کنون در استان‌ها برگزار شده و اکنون بیست‌وسومین دوره این جشنواره در استان کردستان که از ظرفیت‌های مهم و هنرمندان ارزشمندی در هنرهای تجسمی برخوردار است، برگزار می‌شود.

تلاش همکاران جشنواره، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و هنرمندان را در برگزاری این جشنواره پاس می‌دارم و برای جوانان ایران اسلامی در تمام عرصه‌ها، بویژه در هنر آرزوی روزها و سال های موفق و درخشان را دارم.

بیست‌وسومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان امروز در سنندج آغاز می‌شود و ۱۷ شهریورماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

آغاز جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با ادای احترام به شهدای سنندج

افتتاحیه بیست‌وسومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان کشور ساعت ۱۸ امروز (یکشنبه ۱۴ شهریورماه) با ادای احترام به شهدای سنندج در این شهر برگزار می‌شود.

جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان عصر امروز با حضور هنرمندان و داوران جشنواره، هنرمندان جوان شرکت‌کننده و مسوولان استان کردستان در گلزار شهدای سنندج و ادای احترام به شهدا و با سخنرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان آغاز می‌شود.

این جشنواره به‌صورت کارگاهی برگزار می‌شود و حدود ۱۷۰ هنرمند جوان از ۳۱ استان کشور در کارگاه‌های دو روزه جشنواره در رشته‌های نقاشی، طراحی، نگارگری، خوشنویسی، حجم، ارتباط تصویری، تصویرسازی، کاریکاتور و عکاسی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

۲۷ هنرمند نیز به‌عنوان استاد کارگاه و داور در جشنواره حضور دارند که در پایان، آثار تولیدشده توسط جوانان را داوری می‌کنند.

کد خبر : ۴۰۷۸۱۷