خبرگزاری کار ایران

بازدید معاون فرهنگی از غرفه کالاهای فرهنگی؛

صالحی: کالای فرهنگی ایرانی باید با تهاجم فرهنگی مقابله کند

صالحی با حضور در غرفه کالاهای فرهنگی در نمایشگاه نمایشگاه نوشت‌افزار گفت: باید قبل از تولید کالاهای فرهنگی پژوهش‌های لازم صورت گیرد تا مصرف کالا به حداکثر برسد چراکه پژوهش ذائقه مصرف‌کننده را تعریف می‌کند.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی (معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در هفتمین روز از نمایشگاه نوشت افزار از غرفه دومین جایزه کالاهای فرهنگی بازدید کرد و در این خصوص گفت: کالای فرهنگی وارداتی به دلیل انیمیشن‌های ساخته شده به همراه تولیدشان که برای کالای فرهنگی نقش پشتیبان دارد و در حوزه های مختلف مورد مصرف قرار می‌گیرند بیشتر دیده می‌شوند. به دلیل همین پشتیبانی و یکپاچگی ،تولیدات کالاهای فرهنگی داخلی در شرایط رقابتی سخت قرار دارد. در بسیاری مواقع کالاهای فرهنگی با ذائقه و مصرف محدود مواجه است ،یعنی قشرهایی که از کالاهای فرهنگی استفاده می‌کنند گسترده نیستند وکالاهای تولید شده فقط برخی افراد را راضی می‌کند و با سلایقشان جور درمی‌آید و قشرهای دیگر را پوشش نمی‌دهد که دلیل مهم آن را می‌توان درست نشناختن ذائقه مخاطب دانست.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: باید قبل از تولید کالاهای مصرفی پژوهش صورت گیرد تا مصرف کالا با استقبال مخاطب همراه شود. پژوهش است که ذائقه های مصرف کننده را تعریف می کند و درصد قابل توجهی از بازار تولید را تحت تاثیر خود قرار می دهد. ما برای تولید کالاهای فرهنگی پژوهش کافی انجام نمی دهیم که بخواهد ذائقه های متنوع را پوشش دهد .به طور مثال درصد کمی بالا و پایین شدن رنگ در محصول بر جاذبه‌های مصرف آن تاثیر می‌گذارد .

وی افزود: عدم انجام پژوهش های کافی وذائقه شناسی اجتماعی باعث می شود کالاهایی که تولید می کنیم فقط برای قشری جذاب باشد و فراگیری برای عموم نداشته باشد. این نوع تولید باعث است که مصرف و تولید با هم تطابقی نداشته باشد در حالی که کالای فرهنگی باید مورد توجه و استقبال عموم جامعه قرار بگیرد.

صالحی از جریان تهاجم فرهنگی یاد کرد و گفت: در این جریان سرمایه گذاری کلانی صورت می گیرد که در زمینه کالاهای فرهنگی انجام می شود و ارزش ها را تحت تاثیر قرار می دهد .اگر بخواهیم ارزش‌ها را تغییر دهیم ابتدا باید نمادها و کالاها را تغییر دهیم. نمادها و کالاها تاثیر زیادی در تغییر عقاید، باورها وارزش ها دارد و به طور طبیعی جریانی که به نفوذ فرهنگی و تهاجم فرهنگی می اندیشد و سرمایه‌گذاری می‌کند نمی‌خواهد کالای فرهنگی ایرانی به صورت فراگیر جایگاه خودش را پیدا کند  و ما باید با آن جریان که همان تهاجم فرهنگی است مقابله کنیم.

به گفته علی فریدونی دبیر دومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم پایانی این جایزه همراه با نمایشگاهی از کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی-اسلامی در آذرماه سال جاری برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۰۶۵۴۳