خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک مطرح شد؛

فضای کارمندی را بهم زدیم/ اعطای جایزه ویژه به دستاوردهای خلاق

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک گفت: در جشنواره شانزدهم فضای کارمندی را به هم ریخته‌ایم و سعی کردیم همگی با دل و جان محدودیت‌ها و بی‌پولی‌ها را جبران کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک با حضور مرضیه برومند (دبیر جشنواره) و پیمان شریعتی (مدیر اجرایی) در تئاتر شهر برگزار شد.

مرضیه برومند در پاسخ به این سوال که بعد از رفتن او جشنواره عروسکی چه سرنوشتی پیدا می‌کند، گفت: معتقدم همه کسانی که امروز در ستاد شانزدهمین دوره جشنواره کار می‌کنند به تنهایی توانایی گرداندن یک جشنواره را دارند و با رفتن من مشکلی به وجود نخواهد آمد.

برومند با اشاره به تقویم جشنواره گفت:  آبان‌ماه امسال حکم من زده شد و توانستیم خیلی سریع فراخوان جشنواره را آماده کرده و در سه مرحله گروه‌ها را انتخاب کنیم.

او با بیان اینکه تلاش کردیم تا مشکلات قابل برطرف شدن را رفع کنیم، گفت: متاسفانه یک سری مشکلات غیرقابل حل شدن هستند و متاسفم که جشنواره و مرکز هنرهای نمایشی توانایی رفع این مسائل را نداشته‌اند که به حل مشکل جوانان بپردازد. جشنواره باید یک تنه وظایف سازمان جوانان و وزارت علوم را انجام دهد.

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی یادآور شد: خصوصی‌سازی مشکلات تئاتر عروسکی چند برابر کرده است برای تمرین گروه‌ها سالن در اختیار کارگردان‌ها نبود خصوصی سازی خوب است اما باید شرایط بچه‌های تئاتر عروسکی هم در آن لحاظ شود.

برومند با اشاره به انتخاب 28 گروه نهایی در بخش صحنه از 270 متن رسیده به دبیرخانه جشنواره گفت: 16 گروه در این دوره از جشنواره اجرای فضای باز خواهند داشت و در کنار حضور 9 کشور در بخش بین‌الملل چند گروه مهمان‌ هم خواهیم داشت که اپرای سعدی بهروز غریب‌پور مهمان ویژه خواهد بود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جشنواره شانزدهم چه تمهیداتی اندیشیده تا تکرار دوره‌های پیش نباشد، گفت: کسانی که در جشنواره شرکت می‌کنند می‌توانند تفاوت را ایجاد کنند ما تلاش کردیم هیچ اتفاقی از روی عادت و به شکل فرمالیته نباشد اما بعضی از حرکات بعد از مدتی به یک کار روتین و روزمره می‌شود که دیگر جذابیتی برای مخاطب ندارد.

برومند ادامه داد: من هر روز موقع رانندگی هم سعی می‌کنم یک مسیر جدید را انتخاب کنم تا دچار تکرار نشوم انتخاب راه جدید تخیل را به کار می‌اندازد البته این طور نیست که بگوییم هر چیز خوبی را باید تغییر داد اما خیلی از موارد هستند که با تکرار از مفهوم خالی می‌شود. ما در طول جشنواره شانزدهم سعی کردیم نگاه دوباره‌ای به جشنواره داشته و ایجاد فکر و خلاقیت کنیم.

دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی با اشاره به تفاوت‌های این دوره نسبت به گذشته گفت: در این دوره از گروه‌های شهرستانی دعوت کردیم تا برای بازبینی کارشان در تهران حضور پیدا کنند که این اتفاق باعث شد من با گروه‌ها نزدیک‌تر شوم. درواقع مهم‌ترین تفاوت این دوره با گذشته در این بود که برگزارکنندگان با گروه‌های تئاتر عروسکی رابطه نزدیک‌تر و دوستانه‌تری دارند.

برومند با اشاره به شعار «آسمان کودکان آبی است» به عنوان شعار شانزدهمین دوره گفت: این شعار در واقع تمثیلی از آرزوی ما برای کودکان است که آسمان همه کودکان از نظر فیزیکی و محتوایی آبی باشد.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی استفاده از عروسک‌هایی با چهره زشت گفت: عروسک‌های نمایشی در واقع نقش آدم‌ها را بازی می‌کنند و پرسوناژهایی هستند که باید حس شخصیت را نمایش دهند و این نقش‌ها بستگی به درام نمایش دارد.

برومند با اشاره به در نظر گرفتن بخش جنبی جشنواره در فضای باز گفت: دنبال این بودیم که فضای شادی پیرامون جشنواره شانزدهم ایجاد کنیم تا بچه‌ها از صبح تا غروب در این فضا اجراهای کوتاه تئاتر عروسکی ببینند و با نحوه ساخت عروسک‌ها آشنا شوند.

این کارگردان عروسکی تاکید کرد: در این دوره از جشنواره و حرکاتی که انجام دادیم به تاریخ هویت ادبیات و اصالت کشورمان فکر کردیم و همه بخش‌های این دوره از جشنواره در واقع اشاره‌ای از این شاخص‌ها است.

برومند همچنین با اشاره به حذف بخش نمایشنامه‌نویسی از شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی گفت: نمایشنامه‌نویسی یکی از آن بخش‌های روتین و تکراری جشنواره بود که تصمیم گرفتیم آن را حذف کنیم اما به جای آن تصمیم گرفتم در این دوره به بعضی از دستاوردها جایزه ویژه بدهم اینکه مثلا یک عروسک ویژه‌ای ساخته شده یا نمایشنامه خلاق و بدیعی نوشته شده بدون هیچ محدودیتی در این دوره انتخاب شده و جایزه می‌گیرد.

او همچنین با اشاره به سرنوشت موزه عروسک گفت: راه‌اندازی موزه عروسک جزو آرزوهای‌مان است که تا امروز محقق نشده اما در فکر راه‌اندازی آن هستیم.

برومند با اشاره به کم بودن بودجه جشنواره تئاتر عروسکی گفت: مشکل زیادی از نظر بودجه نداریم هر چند که با همان بودجه سال گذشته کار می‌کنیم اما خلاقیت‌ به خرج داده‌ایم. من چندان به ریخت و پاش معتقد نیستم هر چند که فکر می‌کنم بدون پول نمی‌شود کاری کرد اما هزینه‌ها باید مدیریت شود.

دبیر دوره شانزدهم جشنواره تئاتر عروسکی با اشاره به حضور کشورهای خارجی در این دوره از جشنواره با توجه به کمبود بودجه گفت: معتقدم وقتی گروه‌های خودمان معطل 2 میلیون تومان هستند روا نیست که 200 میلیون تومان خرج گروهی خارجی کنیم بر همین اساس دنبال گروه‌هایی رفتیم که شرایط مان را درک کنند و البته از اسپانسرهای خصوصی هم استفاده کردیم.

برومند شکل اجرای جشنواره را یکی دیگر از تفاوت‌های دوره شانزدهم خواند و گفت: من به زیبایی، نظم و پاکیزگی در هر کاری معتقدم و فکر می‌کنم اینها عواملی است که روی عملکرد و درون جشنواره هم تاثیر می‌گذارد.

پیمان شریعتی مدیر اجرایی شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک نیز گفت: هدف این دوره تولید آثار خوب و با کیفیت بود و با پیگیری‌های خانم مرضیه برومند سعی کردیم جشنواره‌ای موفق از نظر کیفیت تولید برگزار کنیم.

شریعتی با بیان اینکه مشاوره و مراقبت از گروه‌های تئاتر عروسکی که به جشنواره راه پیدا نکرده‌اند، ادامه دارد: گفت: حمایت از گروه‌های شرکت‌کننده در شانزدهمین دوره جشنواره محدود به جدول جشنواره نمی‌شود بلکه از همه این گروه‌ها برای اجرای عمومی حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر عروسکی تنها جشنواره‌ای است که برای برگزاری جشنواره‌ها نیروی متخصص تربیت کرده است، گفت: در عین دولتی بودن این جشنواره خود فعالان نمایش عروسکی گرداننده آن هستند و نظراتشان را روی تولیدات ارائه می‌دهند. باید برای تربیت صحیح این نیروها از خانم برومند تشکر کرد.

دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی با اشاره به بخش‌های جنبی این دوره گفت: نمایشگاهی از آثار زنده یاد جواد ذوالفقاری در لابی سالن اصلی تئاتر شهر برگزار می‌شود همچنین با تفاهم‌نامه‌ای که خانم برومند با کانون پرورش کودکان و نوجوانان داشته‌اند پلاتوی تئاتر شهر آثار نوجوانان فعال تئاتر عروسکی را اجرا می‌کند.

شریعتی ادامه داد: همچنین پاتوق عروسکی کودک در پارک دانشجو برگزار می‌شود که شامل ورک شاپ زنده ساخت عروسک در اجرای محیطی برای کودکان خواهد بود. تور اجرای تئاتر عروسکی حامد زحمت‌کش از تهران تا خوزستان هم دیگر بخش جنبی در نظر گرفته شده شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی به‌شمار می‌رود.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک اول تا هفتم شهریور برگزار می‌شود.

کد خبر : ۴۰۱۲۸۳