خبرگزاری کار ایران

مرور زندگی برادر امام رضا در «صالح شمیران»/ چرا نذر امامزاده صالح «نمک» است؟

مستند «صالح شمیران» با پخش از شبکه مستند، زندگی نامه‌ای از برادر امام رضا (ع) و تاریخچه امامزاده صالح را بازگو می‌کند.

به گزارش ایلنا، بابک مینایی تهیه کننده و کارگردان مستند «صالح شمیران» درباره ویژگی‌های این اثر توضیح داد: «صالح شمیران» به نحوه شهادت و نسب حضرت، مدفونین در امامزاده، آیین‌ها و نذری‌ها و مراسم ایام خاص در حرم صالح بن موسی کاظم (ع) به عنوان نگین شمیرانات و منطقه تجریش می‌پردازد و به مناسبت فرا رسیدن ایام مبارک ماه ذیقعده و پنجم این ماه به نام روز بزرگداشت امامزادگان و امامزاده صالح (ع) پخش می‌شود.

وی افزود: در این مستند با حجت الاسلام عبدالعلی گواهی تولیت امامزاده صالح گفتگو کرده‌ایم. همچنین به ورود و نحوه شهادت امامزاده و مراسم ها و آیین های خاصی که در ایام مختلف همچون اعیاد مذهب و نوروز برقرار است از جمله نقاره‌زنی پرداخته‌ایم.

مینایی یادآور شد: امامزاده صالح (ع) برادر امام رضا (ع) است و ما نذر نمک را که در این امامزاده ریشه‌ای کهن دارد، مورد بررسی قرار داده‌ایم؛ به دلیل صعب العبور بودن مسیر امامزاده، زائران نمک نذر می‌کردند تا یخ و برف مسیر ذوب شود و تردد سهل شود.

این مستندساز ادامه داد: در «صالح شمیران» سراغ چنار هزار ساله امامزاده رفته‌ایم که در سفرنامه ها به آن اشاره شده و اکنون خشکیده است. همچنین به مزار افرادی چون فاتح تهران سپهسالار اعظم و شهدای هسته‌ای کشورمان دکتر مجید شهریاری و داریوش رضایی‌نژاد در صحن امامزاده پرداخته‌ایم.

وی تأکید کرد: در این مستند برای نخستین بار به صورت کامل و دقیق تصاویری از سرداب مطهر امامزاده صالح داریم. ایشان که برادر امام رضا (ع) است به قصد همراهی برادر وارد ایران شد و در مسیر توسط دشمنان به شهادت رسید. آرامگاه او از دیر باز در ایام خاص همچون لحظه تحویل سال، محرم، رمضان و شبهای قدر میزبان خیل عظیمی از زایران حتی از کشورهای مسلمان همسایه است.

مینایی با اشاره به اینکه ساخت این کار حدود 4 ماه به طول انجامیده، گفت: اغلب تصاویر مستند بکر هستند اما برای سکانس چنار کهنسال امامزاده از تصاویر قدیم تجریش و عکس‌های ترسیم شده از چنار در سفرنامه‌ها و آنچه اهالی شمیران داشته‌اند استفاده کرده‌ایم.

کارگردان «صالح شمیران» پیش از این فیلم های «آسید مهدی»، «حاج مرزوق»، «شیخ رضا» و «گلبانگ محمدی» را ساخته است.

دیگر عوامل این مستند عبارتند از تهیه کننده و کارگردان: بابک مینایی، دستیار کارگردان و هماهنگی: ساتیا آهدوخش، فیلمبردار و تدوین: پدرام بهرامی، نویسنده گفتار متن: بابک مینایی، گوینده گفتار متن: استاد پرویز بهرام.

«صالح شمیران» دوشنبه 18 مرداد ساعت 21:30 برای نخستین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و سه شنبه 19 مرداد ساعت 12:30 بازپخش می‌شود.

کد خبر : ۳۹۸۲۴۵