خبرگزاری کار ایران

مجید غلامی جلیسه مطرح کرد:

جزئیات طرح تابستانه کتاب تشریح شد/ ثبت‌نام 452 کتابفروشی

تاکنون استان تهران با ۸۸ کتابفروشی، استان اصفهان با ۶۱ کتابفروشی و قم با ۵۹ کتابفروشی رتبه اول تا سوم طرح «تابستانه کتاب» را از آن خود کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری طرح «تابستانه کتاب» صبح امروز (اول تیرماه) با حضور مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب و مجتبی تبریز نیا، معاونت فناوری و اطلاعات خانه کتاب در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مجید غلامی جلیسه گفت: اتفاق خوبی در حوزه کتاب شکل گرفت که در آن از کتابفروشی‌ها از طریق طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» حمایت شد. این طرح از برنامه‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که برای اولین بار بعد از ۳۷ سال اجرا شد. تا پیش از این، هیچ برنامه‌ای برای حمایت از کتابفروشی‌ها نداشتیم.

وی اضافه کرد: شنیدن خبر تعطیلی کتابفروشی‌ها برای همه ما ناراحت کنند و ناامید کننده بود. درتولید کتاب طی سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشتیم. در باب تولید اتفاقات خوبی در حوزه نشر افتاد اما از باب توزیع و پخش روند نزولی و کاهش را شاهد بودیم.

جلیسه یکی از دلایل کاهش شمارگان کتاب را کاهش کتابفروشی‌ها و وی‌ترین کتاب عنوان کرد و گفت: حمایت از کتابفروشی‌ها در سال گذشته با طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» آغاز شد. یکی از اهداف این طرح توزیع عادلانه یارانه بود که در طرح «عیدانه کتاب» به این مقوله نزدیک شدیم تا یارانه به نحو عادلانه توزیع شود. طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» طرحی گنگ و بسته نبود بلکه به جهت زیر ساخت خوبی که برای این طرح در نظر گرفته شده بود همه کار‌ها به صورت آنلاین انجام شد.

این مدیر فرهنگی سپس به مقایسه آماری طرح‌های «کتابفروشی به وسعت ایران» و «عیدانه کتاب» پرداخت و گفت: ۲۳۹ کتابفروشی در «کتابفروشی به وسعت ایران» عضو بودند که از این تعداد ۱۰۴ کتابفروشی فعال بودند. اما در «عیدانه کتاب» ۳۷۶ کتابفروشی عضو بودند که از این تعداد ۳۲۷ کتابفروشی فعال شدند. تعداد خریداران در «کتابفروشی به وسعت ایران» ۱۴ هزار و ۴۳۶ نفر بودند. اما در «عیدانه کتاب» این تعداد به ۱۰۳ هزار و ۸۶ نفر رسید. یارانه ارائه شده در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» یک میلیارد و ۲۴ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۶۴ ریال و در «عیدانه کتاب» ۸ میلیارد و ۷۴۹ میلیون و سه هزار و ۵۶۰ ریال بوده است. در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» ۲۴ هزار و ۵۶۲ جلد کتاب فروخته شد و در «عیدانه کتاب» این تعداد به ۲۸۶ هزار و ۵۸۰ نسخه رسیده است.

مدیر عامل خانه کتاب گفت: طبق نظر سنجی صورت گرفته از کتابفروشی‌ها، شاهد رشد ۲۵ تا ۱۰۰ درصدی فروش کتاب در این بازه زمانی بودیم. یکی از ضعف‌های «کتابفروشی به وسعت ایران» تعداد کم کتابفروشی‌ها بود اما با اطلاع رسانی صورت گرفته، شاهد افزایش تعداد عضویت بودیم. به طوری که از ۳۱ استان، ۳۰ استان مشارکت داشتند. اما استان هرمزگان نتوانست به جمع استان‌های فعال بپیوند. فعال سازی استان‌ها علاوه بر یپگیری ما منوط به شرایطی است که استان‌ها باید پیگیر آن باشند.

او همچنین با بیان اینکه در طرح «تابستانه کتاب» به دنبال پوشش سراسری یارانه حمایتی از کتابفروش‌ها هستیم، عنوان کرد: در طرح‌های قبلی میزان مشارکت شهرستان‌ها بیشتر از پایتخت بود. از نظر موضوع کتاب‌هایی که به فروش رفته‌اند کتاب‌های عمومی ۷۴ درصد و کتاب‌های کودک ۲۱ درصد بودند. همچنین به لحاظ موضوعات پر فروش در طرح «عیدانه کتاب» موضوع ادبیات و داستان‌های خارجی ۲۲ درصد میزان فروش را به خود اختصاص داده‌اند. حوزه دین در رتبه دوم قرار گرفت و حوزه شعر فارسی رتبه سوم را به لحاظ موضوع پرفروش از آن خود کرد.

جلیسه در ادامه با اشاره به اینکه در طرح «عیدانه کتاب» میزان مشارکت کتابفروشی‌های شهرستان بیشتر از کتابفروشی‌های تهران بود، گفت: سه کتابفروشی بر‌تر ما از جهت تعداد خریدار به کتابفروشی‌های مهرگان در اصفهان و خانه کتاب در کرمانشاه و فرازمند رشت اختصاص پیدا کرد. خوشبختانه توزیع عادلانه یارانه با توجه به آمار تا حد قابل توجهی محقق شده است.

جلیسه به طرح «تابستانه کتاب» نیز گریزی زد و گفت: ثبت نام در این طرح از دو هفته پیش آغاز شده است که تاکنون ۴۵۲ کتابفروشی در ۳۰ استان موفق به ثبت نام شدند. تعداد کتابفروشی‌های فعال تاکنون به ۳۸۶ کتابفروشی رسیده است. حضور کتابفروشی‌ها در این طرح در مقایسه با طرح‌های قبلی قابل توجه است. امیدواریم این آمار تا روز اجرای طرح که ۱۶ تیر ماه است، افزایش پیدا کند.

مدیر عامل خانه کتاب افزود: تاکنون استان تهران با ۸۸ کتابفروشی، استان اصفهان با ۶۱ کتابفروشی و قم با ۵۹ کتابفروشی رتبه اول تا سوم این طرح را از آن خود کرده‌اند. استان قم در «عیدانه کتاب» تنها دارای ۱۴ کتابفروشی فعال بود اما در تابستانه کتاب این تعداد افزایش چشم گیری داشته است. همچنین استان بوشهر نیز در این دوره از طرح حضور پررنگی دارد. از همه ظرفیت اطلاع رسانی، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و صدا و سیما برای حضور حداکثری کتابفروش‌ها برای ثبت نام، استفاده می‌کنیم. با توجه به رویکرد اطلاع رسانی که در این دوره نسبت به دوره قبل داریم امیدواریم ۳۱ استان کشور را برای حضور در طرح «تابستانه کتاب» فعال کنیم تا تعداد کتابفروشی‌های عضو به ۵۰۰ کتابفروشی برسد.

جلیسه ادامه داد: با توجه به نظر سنجی و برنامه ریزی‌های انجام شده، بسیاری از مشکلات طرح‌های قبلی را به جهت سخت افزاری و نرم افزاری حل کرده‌ایم. کل بودجه‌ای که برای این طرح در نظر گرفته شده است به مبلغ ۲ میلیارد تومان است که پیش بینی می‌کنیم کل این مبلغ مورد استفاده قرار بگیرد. ما ظرفیت اصلی طرح تابستانه را برای کودک و نوجوان و اوقات فراغت گذاشتیم. به گونه‌ای که شعار ما «فراغتی و کتابی» است. ما در تابستانه برای کتاب‌های عمومی ۲۰ درصد و کتاب‌های کودک و نوجوان ۲۵ درصد یارانه در نظر گرفتیم تا خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان برای کتاب و کتابخوانی در ایام تابستان تشویق شوند.

او همچنین با تاکید بر نظارت کامل بر روند اجرای سالم این طرح گفت: کنترل وضعیت فروش همه کتابفروشی‌ها دست ما است. ما کنترل کردیم فروش کتاب دانشگاهی بالا نرود. یکی از امتیاز‌ها این است که فروش کتابهای عمومی و کودکان افزایش پیدا کند. اگر کتابفروشی نسبت فروش کتاب‌های کودک و نوجوان آن نسبت به کتاب‌های عمومی بالا‌تر باشد یارانه آن کتابفروشی را افزایش می‌دهیم.

جلیسه درباره نحوه نظارت بر فروش کتابفروشی‌ها نیز یادآور شد: سامانه نظارتی ما فیلتر‌هایی دارد که امکان بروز اشتباه در آن وجود ندارد. ضریب خطای این طرح کمتر از ۵ درصد است و ما نسبت به دو مرحله قبل این سامانه را قوی‌تر کردیم و سخت گیرانه‌تر عمل می‌کنیم. عملا در سطح کشور در این زمینه اشتباهی رخ نمی‌دهد در صورت بروز مشکل، کتابفروشی شناسایی و از سیستم حذف می‌شود. این نظارت به صورت حضوری، خود اظهاری کتابفروشان، نظارت آنلاین و نظارت مردم صورت می‌گیرد.

جلیسه درباره میزان استقبال از طرح تابستانه کتاب گفت: تمام تلاش ما این است که حداکثر استقابل صورت بگیرد اما تلاش کتابفروشی و رسانه‌ها می‌تواند نقش پررنگی در فراخوانی مردم برای استفاده از این فرصت داشته باشد. در عیدانه کتاب، رسانه‌ها حضور خوبی داشتند و با استفاده از این حضور توانستیم اطلاع رسانی بهتری داشته باشیم. بخش قابل توجهی ازموفقیت طرح عیدانه کتاب مدیون رسانه است. در تابستانه کتاب هم باید این شیوه دنبال شود. در عیدانه کتاب ثابت شد، کتابفروشانی موفق هستند که نقشه راهی برای توسعه کار خود داشته باشند. کتابفروشان بر‌تر عیدانه کتاب تبلیغات خوبی را تدارک دیدند. بنابراین با کمک کتابفروشی می‌توانیم امیدوار باشیم استقبال خوبی از تابستانه کتاب انجام شود.

مدبرعامل خانه کتاب در پایان از اجرای طرح «پاییزه کتاب» همزمان با هفته کتاب سال جاری خبر داد.

در پایان این نشست از پوس‌تر طرح «تابستانه کتاب» نیز رونمایی شد.

کد خبر : ۳۸۳۰۹۱