خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن عکاسان خانه سینما در گفت‌وگو با ایلنا:

عکاسی سینمای ایران وامدار اصغر بیچاره است

بازرس انجمن عکاسان خانه سینما گفت: در دوره‌ای که شاید عکاسی فیلم آنچنان رنگ و بویی در کشور ما نداشت اصغر بیچاره از آن صیانت کرد و عکاسی سینمای ایران وامدار اوست.

بهرنگ دزفولی‌زاده بازرس انجمن عکاسان خانه سینما با بیان اینکه اتفاق نادری که برای افراد کمی رخ می‌دهد فوت یک نفر در روز تولد اوست اظهار کرد: شاید این آرزوی اصغر بیچاره بوده است که در روز تولدش از دنیا برود و می‌توان گفت این آرزوی کسانی که کار هنری می‌کند و اثری را ثبت می‌کند و از این طریق ماندگار می‌شوند که برخی اوقات به آن می‌رسند.

او درباره گنجینه عکاسی که اصغر بیچاره آن را جمع‌آوری می‌کرد گفت: تمام دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری‌ را که در دوره‌های مختلف وجود داشته و اغلب با آن‌ها نیز کار کرده بود در آرشیو خود داشت و هر دوره که دوربین‌ها تغییر می‌کرد او حتما نمونه‌ای از آن دوربین‌ها را نگهداری می‌کرد.

بازرس انجمن عکاسان خانه سینما ادامه داد: لنزهای مختلفی که عکس واضح گرفتن با آن خیلی سخت بود ولی او با آنها کار می‌کرد و عکاس آثار مهمی که در سینما بود مانند آثار مسعود کیمیایی و کارگردان‌های مطرح دیگری که در آن دوره بود.

دزفولی‌زاده تصریح کرد: در همین اواخر با وجود سن بالا و در شرایط سخت دوربین دیجیتال کامپکت داشت و مشغول عکاسی بود و تا زمانی که توان داشت همیشه در حال تکاپو بود.

او ادامه داد: اصغر بیچاره در دوره جوانی خود با دوربین‌هایی کار کرده که عکاسان در حال حاضر توانایی کار کردن با آن را ندارند. البته او توانایی کار کردن با هر دوربینی را داشتند و بسیار خوش‌برخورد وخوش‌مشرب بود.

بازرس انجمن عکاسان خانه سینما درباره روزهای آخر کار اصغر بیچاره گفت: سر صحنه فیلم‌برداری یکی از آخرین فیلم‌هایش وقتی می‌خواستم از او عکس بگیرم فردی جلوی دوربین بود که احساس می‌کردم از همه جهات در زمینه کار سینما از جمله عکاسی، فیلمبرداری و ... تبحر دارد.

دزفولی‌زاده با بیان اینکه اصغر بیچاره از عکاسی سینمای ایران صیانت کرده است، خاطرنشان کرد: عکاسی سینمای ایران وامدار اوست. در دوره‌ای که شاید عکاسی فیلم آنچنان رنگ و بویی در کشور ما نداشت او با کارگردان‌های بسیار مهم عکاسی می‌کرد.

او با اشاره به پوستر تبلیغاتی فیلم‌ها گفت: اصغر بیچاره یکسری بدعت‌هایی را در پوسترسازی عکس فیلم و بیلبورد را در آن دوره بوجود آورد و بسیار خلاقانه کار می‌کرد و امروز این اتفاق به نسل ما رسیده است.

 بازرس انجمن عکاسان خانه سینما با بیان اینکه عکاسی فیلم شناسنامه فیلم محسوب می‌شود، گفت: امیدوارم آنچه را که اصغر بیچاره پایه‌گذاری کرده و به ما رسیده به نسل آینده منتقل شود چراکه مهمترین اتفاقات فیلم قبل از اکران توسط عکس ثبت می‌شود.

کد خبر : ۳۷۹۸۹۱