خبرگزاری کار ایران

علیرضا سمیع‌آذر در جمع‌بندی حراج تهران مطرح کرد:

پول قابل ملاحظه‌ای که می‌توانست صرف تجملات شود در هنر تزریق شد

مدیر حراج تهران گفت: در این پنج دوره که از حراج تهران قیمت هنر توجه پیدا کرده و پول قابل ملاحظه‌ای که می‌توانست صرف تجملات شود؛ در عرصه هنر تزریق شد و باعث بالا رفتن کیفیت آثار هنری شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری پنجمین حراج بزرگ تهران با حضور علیرضا سمیع‌آذر (مدیر حراج تهران) و حسین پاکدل؛ امروز (سه‌شنبه 18 خرداد) در خانه هنرمندان برگزارشد.

در ابتدای این نشست حسین پاکدل (مجری پنجمین حراج تهران) با بیان اینکه پس از یک سال تلاش حراج تهران در هفتم خرداد ماه برگزار شد، گفت: معتقدم حراج تهران در این دوره بیش از حد تصور بود و حرکت موفقی را رقم زد و امیدوارم در سال‌های آتی شتاب خوبی را باتوجه به نتایج مثبتی که در این دوره رقم خورد، شاهد باشیم.

در ادامه سمیع‌آذر درباره اهداف و دستاوردهای حراج تهران اظهارکرد: حراج تهران بر مبنای تحلیلی از وضعیت هنر شکل گرفت و مبتنی بر توسعه فرهنگ و هنر در کشور است.

او ادامه داد: مهمترین هدف حراج تهران که از همان ابتدا در پی آن بودیم؛ ارتقای ارزش مادی و معنوی هنر است. نمی‌شود به توسعه هنر و گسترش دستاوردهای هنری فکر کرد درحالیکه هنر ارزش ناچیزی دارد و درحد یک تفنن و فعالیت حاشیه‌ای برای گروه معدودی از هنرمندان و جوانان باشد.

مدیر پنجمین دوره حراج تهران با بیان اینکه با ارتقای ارزش هنر کیفیت کار هنرمند، خلاقیت و زیبایی منزلت پیدا می‌کند، افزود: فعالیت هنری بیشتر و با کیفیت بهتر را می‌توان در سایه ارتقای ارزش هنر انتظار داشت. ارتقای هنر تنها از بعد مادی نیست بلکه از لحاظ معنوی هم برای ما ارزشمند است که هنر مورد توجه قرار گیرد و در فرصت‌های مختلف مورد نقد و تحلیل قرار گیرد و به یک مسئله عمومی جامعه تبدیل شود نه دغدغه گروه خاصی از افراد.

سمیع‌آذر با اشاره به اینکه هنرمندان از ارتقای ارزش مادی و معنوی هنر بهره‌ می‌گیرند، گفت: تقویت ارزش هنر هم دربرگیرنده هنرمندانی است که در داخل حراج هستند و هم هنرمندانی که در حراج شرکت نمی‌کنند. به میمنت افزایش ارزش آثار هنری کار آنها هم ارزشمندتر می‌شود. و این افزایش ارزشی دربرگیرنده هنر در داخل کشور و  در سطح بین‌المللی است.

او با بیان اینکه نمی‌شود انتظار داشت هنر ما در سطح بین‌المللی ارزش بالایی داشته باشد اما در سطح داخلی از ارزش نازلی برخوردار باشد، تصریح کرد: اگر در نظر داشته باشیم بزرگترین بخش کنش‌گران جامعه هنری، هنرهای تجسمی هستند و هم از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان بیشتر است. ما نمی‌توانیم به این جمعیت وسیع دست پیداکنیم اما از حیث نیازمندی‌های معیشتی، فرصت‌های اشتغال یا خوداشتغالی فکر نکنیم و در مقابل نیز انتظار ارتقای هنر را داشته باشیم. وقتی هنر ارزش پیدا می‌کند؛ فعالیت‌های جانبی و برنامه‌های مرتبط با هنر هم ارزش پیدا می‌کنند.

مدیر پنجمین دوره حراج تهران درباره دومین هدف حراج توضیح داد: هدف دوم حراج تهران تقویت مخاطب مسئول و حامی هنر است. پیش از این هنرمندان اثری را خلق می‌کردند و در نهایت یکسری افراد معدود این هنر را می‌دیدند و گه‌گاه افراد محدودی این آثار را خریداری می‌کردند. درحالی‌که در کنار حراج تهران در این چند سال اخیر تعداد زیادی از مجموعه‌داران مجموعه‌های زیادی را جمع‌آوری کردند. معتقدم نباید عده‌ای تماشاگر هنر باشند بلکه باید صرف هزینه به یک حامی هنر و مخاطب مسئول تبدیل شوند.

او هدف سوم حراج تهران را تقویت رویکرد حرفه‌ای در هنر دانست و افزود: اینکه هنر نتیجه فعالیت‌های تفننی و دغدغه فردی هنرمند نیست بلکه بخشی از تحرک یک جامعه پویاست و بایستی به اسباب توسعه آن فکر شود و ما نمی‌توانیم انتظار توسعه هنر را داشته باشیم درحالی‌که فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در حد بسیار محدودی انجام می‌شود. از سویی دیگر گالری‌های مناسبی برای ارائه هنر نداریم.

مدیر پنجمین دوره حراج تهران گفت: برای اینکه بتوانیم هنر را یک فعالیت پویا و پیشه والامقام تبدیل کنیم باید به هنر را به مثابه نوعی صنعت دید و اسباب معرفی و ارائه آن را فراهم کنیم و این مهم تحقق نمی‌یابد مگر اینکه به اقتصاد هنر توجه کنیم و بتوانیم معیشت نه تنها هنرمند بلکه کسانی که در نقد و تحلیل هنر هم فعالیت می‌کنند فراهم کنیم.

سمیع‌آذر ادامه داد: در این پنج دوره که از حراج تهران قیمت هنر توجه پیدا کرده و پول قابل ملاحظه‌ای که می‌توانست صرف تجملات شود؛ در عرصه هنر تزریق شد و باعث بالا رفتن کیفیت آثار هنری شد. باتوجه به این مسئله هنرمندان جوان هم که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار باشند.

او با اشاره به اینکه در پنجمین دوره حراج 200 هنرمند از 5 نسل معرفی شده‌اند، تصریح کرد: امیدواریم در آینده جمع بیشتری از هنرمندان را وارد چرخه آثار هنری کنیم. اگرچه این راه با آنچه مدنظر ما است فاصله دارد و هنوز آثار سهراب سپهری به رقم یک میلیون دلار نرسیده و مانند آثار محمودسعید هنرمند مصری 2.5 میلیون دلار فروخته نشده است و با این رقم فاصله داریم. حجم فروش ما در مقایسه منطقه و بین‌المللی بسیار ناچیز است.

کد خبر : ۳۷۸۵۶۳