خبرگزاری کار ایران

در حاشیه برگزاری یک مراسم در موزه هنرهای معاصر؛

رویدادی که می‌خواست مچ مخاطبان را بگیرد/ خیلی هم ناگهانی نبود

عصر روز گذشته ۱۷ خرداد ماه در محل موزه هنرهای معاصر از رویداد «هنر ناگهانی» رونمایی شد تا در ادامه این رویداد سفرهای خود به ۷ شهر ایران را آغاز کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ موزه هنرهای معاصر تهران عصر روز گذشته (17 خرداد) میزبان رویداد «هنر ناگهانی» بود که به دبیری مهدی نادری برگزار می‌شد. اصل این رویداد قرار است در هفت شهر شیراز، تبریز، مشهد، اهواز، رشت، اصفهان و یزد هرکدام به مدت سه روز برگزار شود.

در ابتدای این رویداد پرفورمنسی توسط حمید افشار و گروهش در دالان موزه هنرهای معاصر اجرا شد سپس شاگردان نادر مشایخی بخشی از ارکستر فلوتشان را اجرا کردند که این اجرا در بخش های دیگری از برنامه مجدد تکمیل شد. بخش دیگر برنامه برنامه دیگری توسط مهدی بهبودی و محمد آزرم بود.

در این برنامه قرار بود هیچ چیز از پیش تعیین نشود اما شاید تنها بخشی که واقعا در آن رویدادی ناگهانی در حال رخ دادن بود؛ توسط کامبیز درمبخش، کاریکاتوریست پیشکسوت اتفاق افتاد. او پشت میز ساده‌ای نشسته بود و سه ماژیک در اختیار داشت. هر کدام از مخاطبین روی کاغذهای بزرگی خطوطی را می‌کشیدند و این هنرمند با تکمیل بداهه این خطوط اثری خلق می‌کرد و با امضای خودش به مخاطب هدیه می‌داد.

درمبخش در این مراسم از چاپ کتابی خبر داد که حدود ۳۰۰ تصویر از بستنی گرفته تا صندلی و چتر و .... را با توجه به حروف انگلیسی ساده‌سازی کرده است.

 در استیتمنت این نمایش یک روزه نیز آمده بود: «آنجا که فریدریش ویلهلم نیچه گفت: همچون هنرمندان باشید که هر روز، خود را از ‏نو می آغازند، بی شک به درک اهمیت «آن» از سوی هنرمندان اشاره کرده و امروز «ناگه، آن» اشاره به قدرت جادویی و خالقانه  یک هنرمند برای انقیاد زمین و زمان و ‏تسلط بر هستی برساخته و مخلقوش است.

هنرمندانی که در این رویداد دعوت شده اند همچون ضرورت نفس کشیدن در هر «آن» ‏به خلق و ساخت و تأثیر بر جهان اطراف خود هستند، گاه برای امروز و همین حالا و ‏گاه، برای آینده ها و نیامده ها، این هنرمندان تنها کوشندگان راه پر سنگلاخ خلق در ‏دنیای ما نیستند، تاریخ کهن و معاصر از خیام تا بامداد و از هدایت تا کیارستمی و ‏همگی جزو مهمترین هنرمندان دوران خود هستند که بر روح زمانه تأثیر مهمی گذاشته ‏اند.

‏«هنرمند ناگهانی» تنها توصیفی است که می توان درباره هنرمندان رویداد به کار برد. آن ها که همچون شطرنج بازان همیشه در اندیشه اند و برخلاف فیلسوفان نه به پرسش ‏و انکار از زمین و زمان که دست به کار ساخت جهانی هستند درون این دنیای پر تضاد ‏و پرسش و هر روز را از نو می آغازند.»

کد خبر : ۳۷۸۴۰۰