خبرگزاری کار ایران

پیدا و پنهان انتخابات مجلس در «یک میخ و چند کت»

«یک میخ و چند کت» ساخته محسن خان‌جهانی تولید جدید شبکه مستند سیما، دوشنبه سوم خرداد با حضور مدیران شبکه مستند رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، در نشست رونمایی از «یک میخ و چند کت» امیر تاجیک مدیر شبکه در سخنانی گفت: شبکه مستند باید به مثابه آیینه جامعه ایران اسلامی باشد و البته تلاش داشته که مسائل مختلف مبتلا به جامعه را در قالب فیلم مستند به تصویر کشد.

وی افزود: انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را شاید بتوان از جمله مهم‌ترین مسائل کشور در سال گذشته دانست. علاوه بر تولید مجموعه «تکیه بر جای مدرس» که از شبکه مستند و شبکه‌های سراسری پخش شد، تولید سه فیلم مستند مستقل نیز در دستور کار ما بود. امروز شاهد رونمایی از فیلم «یک میخ و چند کت» هستیم و ان شاءالله به زودی فیلم «پیروزی نزدیک است» نیز رونمایی خواهد شد.

مدیر شبکه مستند با بیان اینکه «یک میخ و چند کت» به ابعاد مختلف رقابت‌های انتخاباتی در منطقه‌ای از استان زنجان می‌پردازد، تصریح کرد: شور و شوق مردم برای حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی در کنار رقابت نامزدهای مختلف، به خوبی در این مستند به تصویر کشیده شده است.

تاجیک یادآور شد: اصولاً وظیفه رسانه آگاهی بخشی به مردم در خصوص مشارکت در انتخاب سرنوشت خویش است. البته همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرموده‌اند لازم است به خوبی تبیین شود که مردم از یک نماینده مجلس چه توقعاتی باید داشته باشند و حیطه اختیارات و وظایف نماینده مجلس چیست؟

دوربین‌های مستندسازان آماده به تصویر کشیدن حماسه مردم

وی در پایان گفت: از رسانه‌ها و ملت غیور که با حضور خود در انتخابات اخیر حماسه‌ای دیگر برای کشور خلق کردند، تشکر می‌کنم. ان شاء الله این روند در انتخابات‌های آتی نیز به شکلی گسترده‌تر تکرار شود و دوربین‌های مستندسازان بتواند گوشه‌هایی از این حماسه‌ها را به تصویر کشد.

در ادامه خان جهانی نیز در سخنانی بیان کرد: زمانی که تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم، با پیشینه‌ای که از ساخت «صندلی 257» داشتم به شناخت خوبی از انتخابات مجلس رسیده بودم و نتیجه گیری‌ام این بود که مردم بیشتر در رقابت‌ها حضور دارند و همین حضور را نشان داده بودم.

وی افزود: اما در «یک میخ و چند کت» سعی کردم رقابت بین کاندیداها را نشان دهم. رقابتی که اتفاقاً در انتها به رفاقت تبدیل می‌شود. البته این مجموعه نسخه دیگری هم دارد که تا یکی دو هفته دیگر آماده پخش می‌شود. در «پیروزی نزدیک است» افرادی را خواهیم دید که لیدر نامزدها هستند، مردمانی که اطراف نامزدها آنها را می‌بینیم و از شگردهای خاصی برای افزایش رأی آنها استفاده می‌کنند.

کارگردان «آزادراه» هدف خود از ساخت مستند تازه‌اش را اینگونه توصیف کرد: می‌خواهم به مردم نشان دهم و آنها را به این باور برسانم که شما هستید که در نهایت انتخاب کننده هستید و در کنار تبلیغات گسترده‌ای که انجام می‌شود، باید انتخاب اصلح داشته باشید.

خان جهانی تصریح کرد: با گذشت چهار سال از ساخت فیلم «صندلی 257» خوشحالم که «یک میخ و چند کت» را ساختم. این اثر ورژن جدیدی از صحنه انتخابات مجلس شورای اسلامی است. در آن سیاه نمایی نشده و صرفاً می‌خواهیم نشان دهیم چطور می‌توانیم بهترین نماینده را انتخاب کنیم و چطور رقبا به رفقا تبدیل می‌شوند.

وی در پاسخ به اینکه چرا این مستند با این فاصله از انتخابات مجلس روی آنتن می‌رود، یادآور شد: این فیلم برنده ندارد، چون انتخابات به دور دوم کشیده می‌شد و ما فیلمبرداری را ادامه دادیم تا برنده نهایی مشخص شود. اما اصلاً دوره دوم را در فیلم نگنجاندیم. از سوی دیگر در تلاطم بودیم فیلم را در روز خاصی نمایش دهیم. خوشبختانه با پیشنهادی که خود شبکه داشت، روز هفتم خرداد که به نام مجلس نامگذاری شده، این فیلم روی آنتن می‌رود و جالب اینکه مجلس دهم هم فردای همان روز آغاز به کار می‌کند.

«یک میخ و چند کت» جمعه هفتم خرداد ساعت 14 برای اولین بار از شبکه مستند روی آنتن می‌رود.

کد خبر : ۳۷۳۹۸۳