خبرگزاری کار ایران

مشاور توسعهٔ منابع انسانی معاونت فرهنگی خبر داد:

۸ میلیاد بن‌کارت اهل قلم در بانک صادرات مسدود شده است

استفاده از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بن کارت اهال قلم و نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف که مختص به بانک صادرات بودند؛ در نمایشگاه کتاب با مشکل مواجه شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از انتقال محل نمایشگاه از «مصلی» به «شهرآفتاب»؛ خدمات بانکی نمایشگاه کتاب نیز بعد از هشت سال که بانک صادرات ارائهٔ آن‌ها منحصرا برعهده داشت؛ به «بانک شهر» منتقل شد.

این تغییر در حوزهٔ بانک عامل نمایشگاه درحالی اتفاق افتاد که بانک صادرات هشت سال متوالی به عنوان بانک فعال در نمایشگاه کتاب و در زمینهٔ بن‌کارت‌های الکترونیک فعالیت می‌کرد و هنوز هم بخش قابل توجهی از بن‌کارت‌های الکترونیک این بانک کاملا ازسوی دارندگان استفاده نشده‌اند.

نیکنام حسین‌پور (مشاور توسعهٔ منابع انسانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و اراشاد اسلامی) در‌‌ همان روزهای ابتدایی بعد از رسانه‌ای شدن تغییر بانک عامل نمایشگاه دربارهٔ سرنوشت بن‌کارت‌های موجود در دست خریداران کتاب به خبرنگار ایلنا گفته بود: برای حفظ آن دسته از بن‌کارت‌های صادره از بانک صادرات که هنوز توسط متقاضیان مورد استفاده قرار نگرفته؛ طی هماهنگی صورت گرفته با بانک صادرات؛ چند راه‌کار برای حفظ هزینهٔ باقی‌مانده در این بن‌کارت‌ها لحاظ شده تا دارندگان بن‌کارت‌های فعلی با مشکلی برای خرید کتاب مواجه نشوند. البته بن‌کارت‌هایی که قرار است در نمایشگاه کتاب بیست‌ونهم تحویل داده شوند؛ همگی با عاملیت بانک شهر خواهند بود و از این پس تمامی مراودات بانکی مرتبط با معاونت فرهنگی از طریق بانک شهر انجام می‌شود.

با این وجود و به‌رغم تمامی پیش‌بینی‌های صورت گرفته و اقدامات انجام شده توسط بانک شهر و شاپرک، استفاده از بن‌های بانک صادرات در بیست ونهمین نمایشگاه کتاب تهران امکان‌پذیر نیست و ظاهرا بانک صادرات درست یک روز پیش از آغاز نمایشگاه استفاده از این بن کارت‌ها را مسدود کرده است.

مشاور توسعهٔ منابع انسانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و اراشاد اسلامی در همین باره به خبرنگار ایلنا گفت: تمامی پیش‌بینی‌های فنی و تدارک زیرساخت‌های لازم برای استفاده از بن کارت‌های بانک صادرات در نمایشگه کتاب از قبل توسط بانک شهر و شاپرک مهیا شده بود و حتی در تست انجام شده مشکلی برای استفاده از این بن کارت‌ها وجود نداشت. اما دوستان بانک صادرات درست روز قبل از نمایشگاه با تغییرات فنی که صورت دادند؛ امکان استفاده از بن کارت مذکور از طریق کارت خوان‌های بانک شهر را مسدود کردند. برای حل این مسئله مکاتبانی از طرف شخص دکتر صالحی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب) با بانک صادرات صورت گرفته تا دست‌کم در روزهای باقیماندهٔ نمایشگاه فرصت استفاده از این بن کارت‌ها برای دارندگان آن‌ها از بین نرود.

حسین‌پور افزود: براساس آمار و برآوردی که داریم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بن کارت اهل قلم و نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف که مختص به بانک صادرات بودند با این مشکل مواجه شده‌اند. مبلغ تخمیتی شارژ موجود در این تعداد بن کارت‌ها نیز  حدودا بیش از ۷ تا ۸ میلیارد است که یا یارانهٔ معاونت فرهنگی است و یا پول نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف.

او همچنین درباره ِ عدم امکان استفادهٔ دانشجویان مهاجر افغان از یارانهٔ خرید کتاب در بیست ونهمین نمایشگاه کتاب تهران یادآور شد: امسال باتوجه به اینکه برای ثبت‌نام بن کارت ارائهٔ کد ملی نیاز بود؛ اتباع افغان نتوانستند به‌صورت انفرادی از این بن کارت‌ها استفاده کنند. البته یارانه‌های درنظر گرفته معمولا فقط برای شهرواندان داخلی کشور لحاظ می‌شود اما در سال‌های گذشته هم برخی افراد که از طریق برخی نهادهای مرتبط با اتباع اقدام می‌کردند، می‌توانستند از بن کارت استفاده کنند که امسال هم درصورتی‌که درخواستی از طرف این نهادهای مرتبط داده شده باشد، اقدامات لازم انجام می‌شود.

بانک صادرات در بیست وهشتیمن دوره ِ نمایشگاه کتاب و در هشتمین سال متوالی که به‌عنوان تنها بانک حاضر در نمایشگاه، انجام فعالیت‌های بانکی و مالی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به عهده داشت؛ ۳ هزار دستگاه کارت‌خوان، ۴۴ دستگاه خود‌پرداز، ۲۰ باجه‌ بانکی-ارزی به همراه ۳۰۰ نفر از کارکنان خود را در ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب به مصلی آورده بود. باید دید آیا همکاری مناسب بانک صادرات که در هشت سال گذشته قابل توجه بود راه‌حلی برای این مشکل نیز خواهد داشت یا خیر؟

کد خبر : ۳۶۹۳۳۴