خبرگزاری کار ایران

در نقد برنامه ۹۰ مطرح شد؛

فردوسی‌پور: نظری درباره پخش نشدن مصاحبه ظریف ندارم

نشست رسانه‌ای شدن فوتبال با هدف بررسی برنامه 90 عصر امروزشنبه 11 اردیبهشت در دانشگاه علوم اجتماعی تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، عادل فردوسی‌پور (تهیه‌کننده و مجری برنامه ۹۰) با اشاره به اینکه باید از یک برنامهٔ تلویزیونی به اندازه‌‌‌ همان برنامه انتظار داشت؛ گفت: متأسفانه برخی از مشکلات ما و معضلاتی که دچار آن هستیم، فرا‌تر از بحث فوتبال است و ریشه در فرهنگ خودمان دارد و فرهنگ‌سازی هم پروسه‌ای زمان‌بر است که دست همهٔ نهاد‌ها را باید در آن بهم فشرد.

وی دربارهٔ پخش نشدن محمد جواد ظریف در برنامه ۹۰ گفت: نظری ندارم و هر فردی از من می‌پرسد همین را می‌گویم.

 وی با تاکید بر اینکه بسیاری از برنامه‌های می‌خواهند رقیب ۹۰ باشند؛ گفت: حتی چند برنامه با این نیت که برنامه ۹۰ را تخریب کنند راه اندازی شد و اصلا اینگونه نبوده که رقیب نداشته باشیم؛ خود من نیز به رقابت اعتقاد دارم اما این برنامه‌ها تاثیر منفی روی برنامه ما نداشته و همواره ۹۰ مورد اقبال مردم قرار گرفته است.

فردوسی‌پور دست تنها بودن یک برنامه را ضعف آن دانست و افزود: بعد از سال‌ها که از پخش برنامه ۹۰ می‌گذرد خط قرمزهایی بوده است که به آن نزدیک شده‌ایم و شاید یکی از دلایلی که مباحث ما به نتیجه نرسیده است، دست تنها بودن برنامه بوده است زیرا یک برنامه نمی‌تواند دست تنها یک انقلاب رسانه‌ای ایجاد کند.

وی ادامه داد: حل کردن مشکلات مهمی مثل تغییر دادن نتایج المپیک تا خرید خدمت سربازی، از آموزش پرورش و وزارت علوم که متأسفانه فساد فقط بر عهده رسانه نیست و نیاز به عزم ملی دارد و ما به عنوان برنامه‌ساز تا حدی می‌توانیم جلو‌تر برویم.

 فردوسی‌پور افزود: برنامه ۹۰ شروع سختی داشت اما در این اتفاق صداقت برنامه ۹۰ بود که باعث شد پیوستگی مخاطب با این برنامه همچنان حفظ شود و با وجود شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های اجتماعی متعدد مخاطب را پای تلویزیون نگه داشته است.

مهدی منتظر قائم استاد ارتباطات دانشگاه تهران نیز طی سخنانی گفت: یکی از دلایل موفقیت برنامه ۹۰ دانش و توان مجری است به همین دلیل هنوز برنامه‌ای در رقابت با برنامهٔ «۹۰» شکل نگرفته است و این برنامه تبدیل به یک نماد شده است.

وی با اشاره به مجریان دیگر موفق تلویزیون مانند مهران مدیری گفت: نباید اجازه بدهیم که برنامه‌های موفق به شکست دچار شوند مانند مسابقه قوی‌ترین مردان ایران و یا مسابقه تلویزیونی سیمرغ که در مدت زمان با استقبال روبرو شدند اما نتوانستند موفقیت خود را ادامه دهند.

محمد سعید ذکایی استاد جامعه‌شناس دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: برنامه ۹۰ برنامه موفقی است و آنچه که انکارناپذیر است، کاراک‌تر و خصوصیات مجری این برنامه است که غیررسمی است و صمیمیت، مهارت، اشتیاق و تعهد جدی و مثال‌زدنی دارد. این روحیه منعطف وی در برخورد با مه‌مان، مخاطبان و نقدپذیری، یک امتیاز تلقی می‌شود؛ به نوعی که حرفه‌ای گرایی و تخصص رمز پایداری این برنامه بوده است.

وی ادامه داد: برنامه ۹۰ در حال گفتمان سازی در جامعهٔ فوتبال است و ما در فوتبال ایران چنین گفتمانی را نداشته‌ایم و این برنامه است که توانسته است گفتمان سازی فوتبال را ایجاد کند.

ذکایی ادامه داد: برنامهٔ ۹۰ فرصتی را برای گفت‌وگوی جوان‌ها با اجتماع ایجاد کرده است. با وجود اینکه پروژهٔ سختی است و رقبا و شبکه‌های متعددی وجود دارند برنامه ۹۰ نهادی است که باید در این شرایط قدر خودش را بداند و به مردم که پشتیبان برنامه‌ بوده‌اند توجه کند.

 عبداله بیچرانلو، استاد ارتباطات دانشگاه تهران نیز گفت: برنامه ۹۰ فقط به فوتبال نمی‌پردازد، بلکه در آن به بافت‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی نیز پرداخته می‌شود زمانی که به بازی‌های تیم‌های تراکتورسازی، ملوان و تیم‌های خوزستان و همچنین تیم‌های دیگر مربوط می‌شود که از قومیت‌های گوناگون هستند. مدیریت بحث تنوع قومیتی در این شرایط بسیار دشوار است.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از عادل فردوسی‌پور تشکر شد.

کد خبر : ۳۶۶۵۶۹