خبرگزاری کار ایران

تجلیل از محمدعلی کشاورز و ولی‌الله شیراندامی در جشن کارگردان/ مدالیوم خانه تئاتر به کشاورز رسید

جشن کانون کارگردانان خانه تئاتر با تجلیل از محمدعلی کشاورز و ولی‌الله شیراندامی در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این مراسم که هنرمندانی همچون جعفر والی، ایرج راد، بهزاد فراهانی و اسدالله یکتا حضور داشتند از دو هنرمند پیشکسوت تئاتر، محمدعلی کشاورز و ولی‌الله شیراندامی تجلیل شد.

در تقدیر از محمدعلی کشاورز، به دست محمد بنایی، مدالیوم خانه تئاتر به این هنرمند پیشکسوت تقدیم شد. همچنین جعفر والی تقدیرنامه‌ای را به محمدعلی کشاورز اهدا کرد.

محمدعلی کشاورز که در میان تشویق ایستاده حضار وارد سالن شده بود، پس از دریافت تقدیرنامه و مدالیوم، با تشکر و قدردانی از  مهدی فروغ، رئیس دانشکده هنرهای دراماتیک، گفت: این دانشکده به اعتلای هنر ایران کمک زیادی کرد؛ شرافت و انسانیت شعاری بود که در این دانشگاه به ما یاد دادند.

یک دقیقه سکوت به یاد حمید سمندریان
این بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون، همچنین با اشاره به حضور جعفر والی در این مراسم گفت: اولین نمایش من در تلویزیون به کارگردانی جعفر والی بود.

محمدعلی کشاورز با اشاره به مناسبت امروز و تولد استاد حمید سمندریان، از حضار خواست تا یک دقیقه به احترام او و همسر هنرمندش هما روستا سکوت کنند.

پس از ١٥ ماه برای این جشن، از خانه بیرون آمدم
ولی‌الله شیراندامی نیز پس از دریافت هدیه خود، در حالی که میکروفون را برای او در کنار صندلی‌اش آوردند، گفت: از تمام هنرمندان و مدیرانی که باعث شدند پس از ١٥ ماه از خانه بیرون بیایم تشکر می‌کنم.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر ادامه داد: من ١٥ ماه است از ناراحتی پا رنج می‌برم و عاقبت این درد و ناراحتی را نمی‌دانم؛ دعا کنید مجبور به قطع پا نشوم.

شیراندامی خطاب به دوستداران تئاترگفت: هنر تئاتر عشق، تحصیل، گذشت و صبر می خواهد تا فرد به جایی برسد که اکنون محمدعلی کشاورز رسیده است.

او همچنین با گلایه از اشتباه بروشور مراسم جشن در درج محل تولد خود گفت: محل تولد من شهر مرو اتحادیه جماهیر شوروی است نه شاه تپه که در این بروشور از آن اسم برده شده است.

جشن کانون کارگردانان خانه تئاتر بدون کمک دولتی و بدون اسپانسر
رئیس هیأت مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر با اظهار امیدواری برای ایجاد همدلی، آن را نیاز اصلی فضای هنری و تئاتر کشور خواند و گفت: کانون کارگردانان به سمت قانون گرایی و هویت بخشی به صنف حرکت می‌کند.

شکر خدا گودرزی تاکید کرد: کانون کارگردانان خانه تئاتر مطالبات قانونی خود را به عنوان یک صنف از دولت طلب می‌کند.

او ادامه داد: کانون کارگردانان به عنوان مرکزی‌ترین کانون خانه تئاتر ایران مدعی است که تمام اصناف را می‌تواند نظم بخشی کرده و سامان دهد، که این اتفاق با حمایت سایر اصناف تئاتر می‌تواند اتفاق بیفتد.

گودرزی، رسیدن به یک آیین نامه و قرارداد برای خرید خدمات هنری و نظام مند شدن آن را از نتایج این نظم بخشی و تعامل با سایر اصناف تئاتر دانست.

رییس هیأت مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر، برگزاری این جشن را کامل مستقل عنوان کرد و گفت:  جشن کارگردانان هیچ اسپانسری ندارد و به همت کانون کارگردانان خانه تئاتر برگزار شده است.

خبر خوش مدیرعامل خانه هنرمندان برای گروه‌های تئاتری
مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان، در این مراسم خبر داد که از ابتدای امسال، هیچ یک از سالن‌های خانه هنرمندان سهمی از بلیط فروشی گروه‌های تئاتری دریافت نمی‌کند.

رجبی معمار تشریح کرد: خانه هنرمندان همیشه بخشی از هزینه‌های خود را از طریق دریافت سهمی از فروش تئاتر در این سالن‌ها تأمین می‌کرد، اما بنا به درخواست هنرمندان از امسال تمام مبالغ فروش بلیط به خود گروه‌ها تعلق می‌گیرد.

او همچنین از شروع به عملیات بهبود کیفیت نور، کف سازی و خدمات فنی در هر سه سالن خانه هنرمندان خبر داد.

رجبی معمار یادآور شد: خانه هنرمندان همواره اعلام کرده، هنرمندان و کانون‌های صنفی‌شان اولویت برگزاری مراسم بزرگداشت هنرمندان را در این خانه دارند و قدردانی از بزرگانی چون ولی‌الله شیر اندامی و محمد علی کشاورز کار ارزشمندی است.

کشاورز هیچگاه وارد حاشیه‌ها نشد
ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر نیز در این مراسم طی سخنانی از محمدعلی کشاورز و ولی‌الله شیراندامی به عنوان الگوها و ستون‌های استوار تئاتر ایران یاد کرد که تئاتر کشور را پی ریزی کرده‌اند و عظمت بخشیده‌اند.

ایرج راد یادآور شد: هر دو هنرمند، برای تئاتر زحمت زیادی کشیده‌اند و هر دو از تحصیل کرده های این رشته  هستند.

او با اشاره به فعالیت‌های محمدعلی کشاورز در تئاتر، تلویزیون و سینما، گفت: کشاورز همواره خدمتگزار مسائل فرهنگی کشور بوده و هیچ وقت در حاشیه‌ها و حاشیه سازی ها قرار نگرفته است.

راد همچنین به بیان خاطره ای از هم درسی خود با ولی‌الله شیراندامی در دانشکده هنرهای زیبا پرداخت و گفت: شیراندامی زمانی شروع به تحصیل در دانشگاه کرد که بسیاری از اساتید از اینکه اتودهای او را در جایگاه استاد تحویل بگیرند خجالت می‌کشیدند اما شیراندامی به دنبال علم آموزی بود.

محمد بنایی، دبیر جشن کارگردان خانه تئاتر، نیز در این مراسم گفت: جشن تئاتر همزمان با فصل بهار و تحول و شکوفایی زمین است و قصد دارد بهار دوباره‌ای را در هنر تئاتر ایران رقم بزند.

بنائی یادآور شد: اگر تئاتر و هنر نمایش کشور امروز حرفی برای گفتن دارد مدیون تلاش اساتیدش همچون محمدعلی کشاورز و ولی‌الله شیراندامی است.

کد خبر : ۳۶۵۹۲۶