خبرگزاری کار ایران

محمد حبیبی:

رشد فکری و فرهنگی به حمایت از خلاقیت‌های ادبی وابسته است

استاد دانشگاه مفید قم، پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق مالکیت ادبی و هنری را مهم ارزیابی کرد و گفت:حمایت از خلاقیت‌های ادبی و هنری باعث رشد فکری و فرهنگی کشورها می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمد حبیبی با اشاره به نبود قانون کپی رایت در ایران، اظهار داشت: امروزه هم تجربه جوامع و هم دلایل منطقی وجود دارد که حمایت از خلاقیت‌های ادبی و هنری باعث رشد فکری و فرهنگی کشورها می‌شود.

وی افزود: آثار ادبی و هنری که جنبه‌ای از تراوشات خلاق ذهن انسان هنرمند است اگر محافظت نشود بدون شک پس از مدتی خلاقیت خود را از دست داده و دچار سرخوردگی می‌شود.  

حبیبی ادامه داد: هنرمندان برای تولید آثار خود از زمان، انرژی و هزینه‌های شخصی استفاده می‌کنند بنابراین طبیعی است که دولت‌ها از حقوق مادی و معنوی آن‌ها در مقابل دست اندازی‌های برخی افراد سود جو جلوگیری کند.

حبیبی همچنین با اشاره به اینکه حمایت از حقوق هنرمندان باعث شکوفایی فرهنگی کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: در شرایط مطلوب حمایتی ما با یک بازارچه‌ای از آفرینش‌های ادبی و هنری که از خلاقیت هنرمندانمان سرچشمه گرفته است روبه رو خواهیم شد و جامعه با حالتی استاندارد از رفتار اجتماعی مواجه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه به تولید آثار فاخری در حوزه‌های مختلف مثل فیلم، تئاتر، موسیقی، مجسمه، کتاب و ... نیاز دارد، گفت: متاسفانه به دلیل عدم حمایت از حقوق این افراد، انگیزه‌ی این هنرمندان برای تولید آثار فاخر تا حدودی کم شده است.

به گفته حبیبی؛ اگر هنرمندان به صورت خودجوش به تولید آثار هنری نپردازند آن وقت دولت مجبور به تولید چنین آثاری می‌شود که آن هم تبعات خود را دارد و اینگونه آثار عموماً با یک نوع نگاه و سلیقه منتشر می‌شود.

این استاد دانشگاه درباره پیوستن ایران به کنوانسیون برن نیز، گفت: پیوستن به این کنوانسیون با تمام مشکلاتی که برای ما خواهد داشت ضروری است چرا که باید یاد بگیریم به حقوق آثاری که در خارج از ایران نیز تولید می شود احترام بگذاریم. رعایت حقوق مالکیت ادبی و هنری باید از بخش ملی آغاز و در ادامه به کالا های فرهنگی که در خارج از کشور تولید می‌شود نیز تعمیم یابد.

حبیبی با اشاره به اینکه پیوستن به کنوانسیون برن هر چند شاید به لحاظ مادی خیلی به نفع مصرف کننده نباشد، ادامه داد: در درازمدت و برای پیوستن ایران به بازار تجارت جهانی ضروری است.

ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ١٣ اردیبهشت ماه سال جاری از ساعت ٨:٣٠ در مرکز همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۶۵۶۱۷