خبرگزاری کار ایران

نگارخانه «سهراب» میزبان شمایل‌هایی از دوران قاجار

هنر دوران قاجار مشتمل بر حدود ۶۹ اثر از یادگاری‌های هنر نقاشی پشت شیشه در نگارخانه «سهراب» به نمایش در می‌آید.

به گزارش ایلنا، در نمایشگاه «شمایل» که در گالری سهراب برپا می شود آثاری از دوران قاجار و نیز آثاری از هنرمندانی که در طول سالیان گذشته به خلق آثاری روی شیشه پرداخته‌اند به نمایش درمی‌آید.

نقاشی پشت شیشه هنری است وارداتی که در دوره صفویه از اروپای شرقی و هندوچین وارد ایران شده است. این نوع نقاشی برخلاف دیگر هنرهای وارداتی، بلافاصله بعد از ورود به کشور رنگ و بویی بومی به خود گرفت. در آثاری که با این تکنیک خلق شده‌اند، کمتر با نمونه‌های تقلیدی از کارهای مشابه غربی برخورد می‌کنیم که متاسفانه در حال حاضر این هنر از رشته‌های منسوخ شده نقاشی است.

محوریت این نمایشگاه شمایل‌سازی است که در توضیح آن آمده است که یکی از شیوه‌های هنری تصویرگری در ایران، شمایل نگاری یا تمثال‌سازی از چهره‌ها و زندگی قهرمانان ایرانی در واقعه‌های اسطوره‌ای، افسانه‌ای و تاریخی بوده است. شمایل نگاری از دیرباز در ایران رواج داشته و در دوران اسلامی نیز با وجود منع مذهبی و سختگیری در پرداختن به صورتگری این سنت همچنان ادامه یافت، لیکن بیشتر صورت دینی ـ مذهبی به خود گرفت. در این نمایشگاه سعی شده است آثاری به نمایش درآید که برآمده از هنر اسلامی دوران قاجار است.

این نمایشگاه در گالری سهراب به آدرس خیابان خرمشهر، خیابان عربعلی، کوچه سوم، فلکه سوم نیلوفر، پلاک ۱۵ واحد ۱ از ساعت ۱۷ تا ۲۱ روز جمعه ۱۰ اردیبهشت‌ماه افتتاح و تا ۲۱ اردیبهشت دایر خواهد بود.

کد خبر : ۳۶۵۴۲۹