خبرگزاری کار ایران

سعید شهلاپور در گفت‌وگو با ایلنا:

تهرانی‌ها چند روزی از هجوم بیلبوردها در امان می‌مانند/ برای دیدن آثار هنری مردم را طبقه‌بندی نکرده‌ایم

عضو شورای سیاست‌گذاری پروژه «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» با بیان اینکه هیچ اتفاقی در تهران مانند نمایش آثار هنری در شهر در خبرگزاری‌های خارجی انعکاس نداشته، گفت: برپایی این نگارخانه‌ مردم را چند روزی از هجوم بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی در امان نگاه می‌دارد.

سعید شهلاپور (مجسمه‌ساز و عضو شورای سیاستگذاری پروژه نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره انتخاب آثار برای دومین سال برگزاری این رویداد هنری - شهری اظهار کرد: به عقیده من؛ آنچه در انتخاب این آثار از همه مهمتر است؛ مخاطب بوده و پس از آن مکان نصب اثر اهمیت دارد. در شهر تهران؛ آدم‌های متفاوتی در لایه‌های مختلف شهر زندگی می‌کنند که می‌توانند هریک به‌نوعی با این آثار ارتباط برقرار کنند.

او با بیان اینکه در انتخاب آثار دقت و وسواس خاصی به‌کار رفته، گفت: سعی شده آثار با مسائل اجتماعی و فرهنگی ما مغایرت و مشکلی نداشته باشد و همه مردم با هر نوع سلیقه‌ای، می‌توانند آثار را در همه جای شهر ببینند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این تابلوها در مسیرهای پر رفت‌وآمد شهر نصب شده تا در معرض دید همگان قرار بگیرد، ادامه داد: در انتخاب مناطق به سایز و اندازه اثر توجه شده تا در میان بیلبوردهای مختلف تبلیغاتی؛ چشم‌انداز خوبی داشته باشند.

شهلاپور با تاکید براینکه در انتخاب و نصب آثار، طبقات اجتماعی و اقتصادی ساکنان تهران طبقه‌بندی نشده‌، افزود: همه مخاطبان در شمال، جنوب، شرق و غرب شهر برای ما یکسان هستند. سعی شده آثار از لحاظ بصری جذاب و زیبا باشند و تنوع در آنها رعایت شود.

او با بیان اینکه آثار انتخاب شده از هنرمندان خارجی و ایرانی است، گفت: سعی شده از تمام گونه‌های مختلف هنر ایران و جهان و البته بیشتر آثار ایرانی استفاده شود. در بخش خارجی هم آثار کشورهایی که صاحب فرهنگ و قدمت تاریخی هستند باتوجه به امکانات ما گزینش شده‌اند. همچنین در انتخاب آثار بخش ایرانی سراغ هنرمندانی رفته‌ایم که در قید حیات نیستند. این آثار مدیوم‌های مختلف شامل نقاشی، خوشنویسی، مجسمه‌سازی و ... را شامل می‌شود.

این هنرمند با اشاره به اینکه هدف اصلی ما این بود که مردم در شهر شلوغی مانند تهران چند روزی مورد هجوم بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی نباشند، تصریح کرد: پیشنهاد من این بود که ده روز در تهران هیچ بیلبوردی نصب نشود و مردم هیچ چیز نبیند که البته این امکان‌پذیر نیست.

شهلاپور با بیان اینکه در ابتدا مقصود ما این بود که مردم تهران چند روزی مورد هجوم تبلیغات نباشند و هرچه پیش رفتیم کار ابعاد متنوع‌تری پیدا کرد، ادامه داد: تصمیم بر این شد، چند روزی آثاری که مردم فرصت دیدن آنها را ندارند به‌جای بنرهای تبلیغاتی نصب شود. البته تبلیغات هم بخشی از اطلاع‌رسانی به مردم است اما می‌توانیم چند روزی مردم را به‌جای دیدن آگهی در خیابان‌ها به تماشای آثار هنری با ارزش و فاخر عادت دهیم.

او با اشاره به اینکه برای این دوره 900 اثر انتخاب شده، اضافه کرد: با توجه به اینکه تهران؛ شهر بزرگی است گاه از یک اثر چند نمونه برای مناطق مختلف تهران انتخاب و استفاده شده است. مطمئنا شما در یک نقطه دو نمونه از یک اثر را نخواهید دید بلکه آثار در نقاط مختلف شهر پراکنده هستند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تاثیر این اتفاق بر مردم چه بوده، بیان کرد: تا آنجا که اطلاع دارم در سازمان زیباسازی نظرسنجی‌هایی صورت گرفته و بازتاب مثبت این اقدام در گروه‌های مختلف اجتماعی و همچنین در خبرگزاری‌های خارجی بسیار خوب بوده و هیچ رویداد هنری در تهران مانند این موضوع در خبرگزاری‌های جهانی انعکاس نداشته است.

شهلاپور با اشاره به اینکه سال گذشته زمان کافی برای انتخاب آثار نداشتیم، خاطرنشان کرد: در این دوره از حدود دوماه قبل از عید؛ جلسات سیاست‌گذاری تشکیل می‌شد و پس از آن مراحل انتخاب، جمع‌آوری و نظارت بر آثار که مغایر با فرهنگ ما نباشد و بازبینی آنها انجام شد. سپس گرافیست‌ها آثار را متناسب با سایز و اندازه مورد نظر تنظیم کرده و مشخصات آثار در آن درج شده تا اطلاعات خلاصه و کوتاهی به ببیندگان داده شود.

او با ابراز تاسف از اینکه چهره‌ی ارایه شده از کشورمان در دنیا بسیار نازیباست، ادامه داد: گاهی اوقات ما مسبب این اتفاق هستیم و بهانه به دست دشمنان می‌دهیم، اما سال گذشته که این اتفاق افتاد؛ بازخوردهایی که داشت نشان می‌داد که افرادی که از کشورهای دیگر به تهران آمده بودند از این اتفاق متعجب بودند.

این هنرمند تاکید کرد: ملت، ما مردم بافرهنگی هستند. این فرهنگ هم یک روز و یک شبه بدست نیامده و مهمتر اینکه این آثار تا امروز به دلایل مختلف دیده نشده‌اند. ما باید فعالیت‌های بین‌المللی داشته باشیم تا مردم جهان بدانند تصوری که از ایران دارند آن چیزی نیست که برای‌شان درست کرده‌اند.

شهلاپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این اتفاق فقط در شهر تهران شکل گرفته یا شهرهای دیگر هم از آن استقبال کرده‌اند، اظهار کرد: با گذشت زمان قطعا این اتفاق در شهرهای دیگر نیز می‌افتد همانطور که دیگر اتفاقات ابتدا در تهران شکل گرفت و به تدریج در شهرهای دیگر شاهد آن بودیم. دیر یا زود مطمئنا این اتفاق در شهرهای دیگر نیز رخ خواهد داد.

او در پایان با اشاره به اینکه هر جریانی با آمدن مدیر بعدی متوقف می‌شود، بیان کرد: یکی از مشکلات جامعه ما عدم استمرار مدیریت است و هر مدیر جدیدی که انتخاب می‌شود اولین کاری که انجام می‌دهد این است که تمام اقدامات انجام شده در گذشته چه خوب و چه بد را ملغی می‌کند و آن را ادامه نمی‌دهد. این فعالیت‌ها خوب است اما استمرار آن نتیجه‌بخش خواهد بود.

کد خبر : ۳۶۵۰۱۴