خبرگزاری کار ایران

سهیل شایسته‌پور در گفتگو با ایلنا:

اجرای دو هنرمند بزرگ «ECM» در تهران/ "ساموئل روهرر" و "نیلز پیتر مولوار" رو در روی یکدیگر

"ساموئل روهرر" و "نیلز پیتر مولوار" که هر دو از بزرگترین هنرمندان کمپانی «ECM» هستند؛ برای اولین بار قرار است با یکدیگر روی صحنه وحدت ساز بزنند.

سهیل شایسته‌پور (نوازنده ویولن و آهنگساز) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره کنسرت مشترک خود با نیلز پیتر مولوار گفت: من مدتهاست که با ایشان دوست هستم اما یک سال و نیم پیش آثار خودم را برایشان فرستادم و خوشبختانه کارم را دوست داشتند و گفتند شاید یک روزی با هم کار کردیم. بعد از این گفتگو هم من مشغول فعالیت‌های دیگرم با انزوفاواتار در گروه قصه گویان و اجرای جشنواره فجر شدم.

او ادامه داد: پیش از جشنواره فجر بود که پیامی از مولوار دریافت کردم که از همکاری با من استقبال کرده بود. در این مدت ما کارهایمان را برای یکدیگر می‌فرستادیم و نهایتا کار به اینجا رسید که طی دو شب در تالار وحدت کنسرتی را برگزار کنیم.

شایسته پور با اشاره به حضور نوازنده درامز در آنسامبل کنسرت مشترک خود با مولوار؛ بیان کرد: سامویل روهرر یک نوازنده بی‌نظیر درامز است و از بهترین آرتیست‌های کمپانی ECM محسوب می‌شود و برای خود من هم جذاب است که با مولوار ساز خواهد زد چراکه این دو نوازنده با وجود فعالیتشان در کمپانی ECM تا به حال با یکدیگر روی صحنه نرفته‌اند.

این آهنگساز درباره نقش ساموئل روهرر در آنسامبل کنسرت گفت: ساموئل روهرر پیشتر هم به ایران آمده و فکر می‌کنم در این کنسرت نیز نقشی مانند اجرای خود در تریو بیورن میر را ایفا می‌کند. البته او این بار با تجهیزات الکترونیکش روی صحنه می‌آید.

این نوازنده ویولن درباره سازبندی خاص کنسرت پیش روی خود توضیح داد: ما در پروژه‌ی جشنواره فجر هم به دنبال سازبندی منحصربه‌فرد بودیم و خیلی سازبندی استاندارد اولویت‌مان نبود. علاوه بر اینکه من در کنار نوازندگی ویولن اصوات الکترونیکی را هم به کار اضافه کرده‌ام که شما صدای یک ویولن معمولی را نمی‌شنوید و گاهی موسیقی Trance, house یا Ambient شنیده می‌شود.

وی افزود: در کنسرت پیش رو ما موسیقی جَز معاصر خواهیم نواخت که طبیعتا به دلیل ملیت مولوار بسیار تحت تاثیر جَز نروژی خواهد بود. به عقیده من؛ حضور مولوار در ایران یکی از بزرگترین اتفاقات موسیقی‌ست و به جرئت می‌توان گفت که کمتر هنرمندی بعد از انقلاب در این سطح به ایران آمده است. کنسرت‌های مولوار در  هرجایی از دنیا که برگزار شده؛ مستقیما از شبکه ملی نیز به نمایش درآمده است و خوشبختانه پروژه ما نیز ادامه‌دار است و فعالیت‌های بیشتری را با نیلز پیتر مولوار خواهیم داشت.

او ادامه داد: موسیقی که در کنسرت پیش رو خواهید شنید؛ خاص خود ماست. الکترونیک جَز، پروگرسیو راک و از طرفی موسیقی کلاب‌های نروژ. به‌طور کلی می‌توان موسیقی ما را بسیار مینیمال دانست. من فکر می‌کنم علاقه‌ی هر دو ما به موسیقی معاصر توانسته فضاهای مشترک زیادی را ایجاد کند.

شایسته‌پور درباره‌ی شیوه همکاری خود با مولوار توضیح داد: من این شیوه همکاری را پیشتر با انزو فاواتا تجربه کردم. ما در طول مدتی که قرار شده همکاری داشته باشیم؛ کارهایمان را برای یکدیگر ارسال می‌کنیم و مولوار قرار است 4 روز پیش از کنسرت به تهران بیاید تا تمرینات حضوری را انجام دهیم. علاوه بر آن حدود 60 درصد از آنچه در اجرا خواهید شنید بر پایه بداهه‌نوازی‌ست که پیشتر در تمرین‌ها چارچوب‌هایش مشخص شده است.

او درباره انتشار آلبوم به همراه نیلز پیتر مولوار و ضبط کنسرت مشترکشان نیز اظهار داشت: این کنسرت حتما به‌صورت زنده ضبط می‌شود و قرار است که با انتشارات موسیقی امروز تهران در انتشار این آلبوم همکاری کنیم. اما اگر قصد ضبط استودیویی داشته باشیم؛ به استودیوی مولوار در نروژ خواهیم رفت که البته این مسئله هنوز مشخص نیست.

سهیل شایسته‌پور در پایان درباره امکان انتشار آلبوم این همکاری با کمپانی ای سی ام گفت: این کمپانی در جریان پروژه ما هست اما صحبتی مبنی بر انتشار آلبوم نشده است. شاید اگر این اثر به گوش آقای مانفرد آیدکر (مدیر کمپانی ای سی ام) برسد؛ پیشنهاد انتشار آن را هم بدهد. اما در نهایت فکر می‌کنم کنسرت پیش رو اتفاق بزرگی‌ست و امیدوارم این موسیقی به گوش مخاطبانش برسد.

13

نیلز پتر مولوار (نوازنده‌ی ترومپت و آهنگساز نروژی) در سبک‌های مختلف ازجمله جَز، اَمبیینت، الکترونیک و هاوس می‏‌نوازد و موسیقیِ او عموما ترکیبی از این سبک‌هاست. قرار است کوارتت او در تهران روی صحنه رود.

اعضای این کوارتت را؛ نیلز پیتر مولوار، سامویل روهرر، سهیل شایسته‌پور و ادیب قربانی تشکیل می‌دهند.

نیلز پیتر مولوار در سال 1997 اولین آلبوم خود را با انتشارات ECM به نام خِمِر (Khmer) منتشر کرد. این آلبوم با استقبال فوق‌العاده‌ای از جانب مخاطبان و رسانه‌ها مواجه شد و پس از انتشار آن مولوار مورد توجه منتقدان، ناشران و اهالی موسیقی قرار گرفت. با توجه به موفقیت‌های آلبوم خِمِر، کمپانی ECM برای اولین بار در تاریخ خود اقدام به انتشار تک‌قطعه‌ای از آلبوم خمِر در قالب یک آلبوم نمود.

وی درحال حاضر یکی از شناخته‌شده‌ترین نوازندگان ترومپت صاحب سبک در اروپا به‌شمار می‌رود. وی اجراهای زنده‌ی منحصربه‌فردی دارد و نوای ساز او نماد موسیقی نوردیک (موسیقی شمال اروپا) است.

ساموئل روهرر، نوازنده‌ی درامز سوییسی، یکی از نوازندگان نوگرا و صاحب‌سبک در عصر حاضر است. تسلط وی بر سبک‌های مختلف موسیقی و سلیقه‌ منحصربه‌فردش، او را به یکی از پیشتازان موسیقیِ جَزِ معاصر تبدیل کرده است. روهرر سابقه‌ی انتشار آلبوم با ناشرانی چون  ECM و Intakt و HatHut و غیره را دارد و خود صاحب انتشارات  arjunamusic records است.

کنسرت کوارتت نیلز پتر مولوار، نهم و دهم اردیبهشت در تالار وحدت برگزار می‌شود. بهای بلیت‌های این کنسرت؛ از 40000 تا 100000 هزار تومان قرار داده شده است و از طریق سایت تیوال به فروش می‌رسد.

کد خبر : ۳۶۲۹۹۲