علی اکبر قاضیزاده:
مسئولان نقش رسانهها را به درستی نمیشناسند

عضو هیات انتخاب جشنواره اعتیاد و رسانه معتقد است که در جشنوارههای موضوعی مانند جشنواره اعتیاد و رسانه باید به جای کمیت بیشتر به کیفیت توجه داشته باشیم.
به گزارش ایلنا، علی اکبر قاضیزاده (عضو هیات انتخاب جشنواره اعتیاد و رسانه) گفت: در مورد این نوع جشنوارهها که به صورت تخصصی برگزار میشوند ابتدا باید دید هدف از برگزاریشان چیست؟ به نظرم برگزاری این نوع جشنوارهها نیاز به هدف گذاری روشنی دارد.
وی ادامه داد: اگر این نوع جشنوارهها با هدف کم کردن استفاده از مواد مخدر برگزار شود میتواند موثر باشد. مهمترین نکتهای که مسئولان جشنواره اعتیاد و رسانه باید به آن توجه داشته باشند این است که فعالان و رسانههای فعالتر در این حوزه را شناسایی کنند و در یک تشکلی دور هم جمع کند و از آنها به درستی استفاده کند.
این عضو هیات انتخاب جشنواره همچنین گفت: اینکه صرفا بخواهیم آثار روزنامه نگاران را در بخشهای مختلف یک جا جمع کنیم و تنها آمار آنها را بالا ببریم کاری از پیش نمیبرد. مهم این است که این تلاش رسانهای را هدفمند کنیم و در مسیر صحیحی آنرا پیش ببریم.
قاضیزاده خاطرنشان کرد: من سالها در رشته گزارش نویسی فعالیت داشتم و گزارش نویسهای با استعدادی در حوزه اعتیاد و راههای درمان آن میشناسم. به دلیل اینکه اعتیاد به نوعی بار روانی واجتماعی دارد و احساسات مخاطب را برمی انگیزد میتواند جای کار زیادی داشته باشد و بسیار حساس است.
وی ادامه داد: افرادی هستند که حدود ۲۰ سال است که در حوزه اعتیاد فعالیت رسانهای میکنند و آثار خوبی را از خود برجای گذاشتهاند. باید این افراد را شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند.
قاضیزاده با بیان اینکه رسانهها نقش بسیار موثری دارند، گفت: متاسفانه یکی از اشتباهات مسئولان این است که نقش رسانهها را به درستی نمیدانند. باید بدانیم که رسانه میتواند آگاهی در افکار عمومی را تقویت کند اما نمیتوان از رسانه توقع داشت که در زمینه کاهش مصرف مواد مخدر اقدامی کنند.
وی با بیان اینکه رسانهها وظیفه اجرایی ندارند، ادامه داد: رسانهها میتوانند اثرگذار باشند و آثار سوء را یادآوری کنند و به نمایش بگذارند اما اینکه انتظار داشته باشیم تا رسانه مشکل ترافیک، زباله شهری و اعتیاد و رفت و آمد را مرتفع کند، ما را به جایی نمیبرد.
این عضو هیات انتخاب یادآور شد: در این جشنواره مهم این است که چه نوع آثاری با چه کیفیتی در حال رشد است. اینکه به کمیت و تعداد و آمار بیشتر از کیفیت توجه داشته باشیم اشتباه است و مارا به جایی نمیرساد.
چهارمین جشنواره سراسری اعتیاد و رسانه شامل آثارهنری و رسانهای با موضوع اعتیاد است که اردیبهشت ماه سال جاری با معرفی برگزیدگان به کارخود پایان خواهد داد.