خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با مشاور هنری و مدیر پروژه چاپ کتاب موزه هنرهای معاصر مطرح شد؛

آمار دقیقی از گنجنیه موزه در دست نیست

مشاور هنری و مدیر پروژه چاپ کتاب موزه هنرهای معاصر با بیان اینکه آمار دقیقی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر ندارم؛ گفت: به‌طور تقریبی می‌توان گفت در حدود سه هزار اثر در گنجینه‌ی موزه هنرهای معاصر قرار دارد که نیمی از آنها خارجی و نیم دیگر ایرانی است.

احسان آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درخصوص گردآوری کتاب گنجنیه موزه هنرهای معاصر، اظهار کرد: این مجموعه‌ی 4 جلدی، تحلیلی و تخصصی نیست و به همین دلیل در این پروژه از هیچ پژوهشگری استفاده نشده. در واقع این مجموعه به صورت کاتالوگ منتشر می‌شود و سعی شده همه داشته‌های گنجینه موزه هنرهای معاصر در بخش خارجی در آن گنجانده شود.

مشاور هنری و مدیر پروژه چاپ کتاب موزه هنرهای معاصر با بیان اینکه آمار دقیقی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر ندارم اما به طور تقریبی می‌توان گفت در حدود سه هزار اثر در موزه هنرهای معاصر قرار دارد، خاطرنشان کرد: نیمی از این آثار خارجی و نیم دیگر داخلی است. البته بعضی از آثار سه لَت‌ بوده یعنی ممکن است در آمار یک اثر؛ سه بار ثبت شده باشد اما همه آنها مربوط به یک کار است به همین دلیل نمی‌شود آمار دقیقی ارایه داد تا اینکه این کتاب چاپ شود و آمار درستی بدست آوریم.

او با بیان اینکه این مجموعه براساس چهار مدیوم نقاشی، عکاسی، چاپ دستی، مجسمه‌سازی و حجم تقسیم‌بندی‌شده؛ گفت: درحال حاضر کتاب نقاشی درحال تدوین است که براساس دوره‌های تاریخی تنظیم می‌شود. به عنوان مثال از دوره‌ی امپرسیونیسم‌ و آثار افرادی مانند پیسارو و کلود مونه آغاز شده تا دوره هایپررئالیست‌ها و پاپ‌آرت و آپ‌آرت. این اثر در یک بازه زمانی 150 الی 160 سال از تاریخ هنر غرب را شامل می‌شود.

معاون موزه‌ هنرهای معاصر تهران در پاسخ به این سوال که چه تعدادی از آثار در این مجلد‌ها به کار برده می‌شود؟ گفت: تا زمانی که کار به انتها نرسد؛ نمی‌‌توان به‌طور دقیق تعداد آثار را اعلام کرد. اما به‌طور تقریبی می‌توان گفت در مجموع این چهار کتاب اطلاعات بیش از 1200 اثر را در خود جای می‌دهند. عکاسی این آثار نیز به‌صورت حرفه‌ای و با کیفیت بسیار عالی خواهد بود.

مشاور هنری و مدیر پروژه چاپ کتاب موزه افزود: همه آثار مربوط به هر دوره‌ای در این کتاب چاپ می‌شود به جز مواردی که به لحاظ فرهنگی در کشور ما قابل نمایش نیست.

آقایی در پاسخ به این سوال که براساس گفته‌های رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، 30 درصد از کار بیشتر باقی‌نمانده، تصریح کرد: از آنجا که این کار فازهای مختلفی دارد منظور آقای ملانوروزی بخش عکاسی کار بوده که قسمت اعظمی از آن انجام شده و همزمان چیدمان کتاب و سیر تاریخی آن نیز صورت گرفته است.

او با بیان اینکه این پروژه در حال حاضر در مرحله دوم قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که تا هفته آینده کتاب نقاشی وارد فاز نهایی آن یعنی لیات و طراحی گرافیک آن به پایان برسد. این مرحله نیز ممکن است به دلیل ظرافت و توزیع در سطح جهان؛ از آنجا که قرار شده کتاب توزیع جهانی داشته باشد؛ تا یکماه زمان نیاز داشته باشد.

مشاور هنری و مدیر پروژه چاپ کتاب موزه در مورد نحوه تامین هزینه‌های این پروژه گفت:‌ ما مشکلی برای تامین هزینه‌ها نداریم و اسپانسر این پروژه بخش‌خصوصی است. اما تا زمانی که تعداد آثار و صفحات آن قطعی نشود، برآورد هزینه‌ها امکان‌پذیر نیست، البته ما قصد داریم این کتاب از 300 صفحه بیشتر نشود.

آقایی در پایان با بیان اینکه در میان آثار ایرانی مکتب خاصی نداریم و اغلب نقاشان؛ پیرو مکتب کمال‌الملک و نقاشی مدرن هستند؛ اضافه کرد: در درون مکتب مدرن گرایشی به نام سقاخانه داریم که در زمان جمع‌آوری این آثار به همه آنها پرداخته خواهد شد.

کد خبر : ۳۶۰۷۴۴