خبرگزاری کار ایران

تشییع پیکر ثریا حکمت با آرزوی حل مشکل معیشتی هنرمندان+تصویر

مراسم تشییع پیکر ثریا حکمت صبح امروز (یکشنبه 22 فروردین) در خانه سینما درحالی برگزار شد که حجت‌اله ایوبی و سایر حاضران آرزو کردند سرانجام یک روز مشکل معیشتی و امنیت شغلی هنرمندان حل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس سازمان سینمایی با تسلیت درگذشت ثریا حکمت گفت: امیدواریم سینمای ایران در سال جدید خوب شروع شود هر چند امروز برای ما روز تلخی است و از درگذشت هنرمندانی مانند خانم حکمت بسیار ناراحت می‌شویم.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی و امنیت شغلی هنرمندان گفت: خود ما از این وضعیت ناراضی هستیم و نباید شکل زندگی هنرمندان به جایی برسد که نیازمند باشد اما از طرف دیگر باید حمایت‌ها قانونمند شود و اقداماتی به کار ببریم که مشکلات زیربنایی حل شود هر چند همه کارها در دست ارشاد نیست.

ایوبی افزود: بیشتر مردم در سینما و تئاتر چهره خوش و زیبای یک اثر را می‌بینند و از مشکلات و کمبودها و سختی‌های پشت‌صحنه اطلاع ندارند اما هنرمندان برای ساخت یک اثر زحمت زیادی می‌کشند.

وی ادامه داد: امیدواریم به زودی قوانینی مصوب شود که اهالی هنر دیگر نگران آینده خود نباشند زیرا این نگرانی روی همه ما و همه آثار تأثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به زحماتی که هنرمندانی همچون حکمت برای سینمای ایران کشیده‌اند؛ گفت: قطعاً تلاش‌های ایشان در راه سینما و هنر یک صدقه جاریه است و امروز اگر از ایران و فرهنگ ایران حرف می‌زنیم آجر به آجر آن را امثال افرادی همچون حکمت بنا کرده‌اند و نتیجه آن شده که امروز در دنیا همه به این بنا باشکوه نگاه می‌کنند.

مهدی فخیم‌زاده (کارگردان سینمای ایران) نیز با اشاره به اینکه در دو فیلم سینمایی با حکمت همکاری داشته؛ گفت: وی بازیگر بسیار حسی بود و انرژی زیادی برای ایفای نقش می‌گذاشت. در زندگی شخصی‌اش نیز مادر فداکاری بود و تلاش بسیاری برای آسایش اطرافیانش انجام می‌داد.

وی ادامه داد: امروز وضعیت معیشتی و شغلی هنرمندان به یک تراژدی تبدیل شده است. بسیار ناراحت کننده است که ما به عنوان فعالان این عرصه نه بازنشستگی داریم و نه حتی بیمه درمانی از طرف دیگر بسیاری از هنرمندان در سکوت با مشکلات خود می‌جنگند و یا در سکوت فوت می‌کنند.

علی دهکردی نیز طی سخنانی گفت: حیاط خانه سینما  باید محلی برای برگزاری جشن و شادی باشد اما متاسفانه برای چندین بار ما پیکر یکی از همکارانمان را از اینجا تشیع می‌کنیم.

وی ادامه داد: ثریا حکمت در دورانی در سینما و تلویوزیون کار و فعالیت می‌کرد که سال‌های سختی بود. وی در زمان هشت‌سال دفاع مقدس با بازی در آثاری خوب تلاش کرد تا زمانی که مردم به سینما می‌آیند بتوانند لحظه‌های خوشی را داشته باشند و بتوانند بخشی از سختی‌ها را تحمل کنند.

دهکردی ادامه داد: تحمل سختی‌ها توسط افرادی همچون حکمت را ه را برای سایر بازیگران باز کرد و امروز ما باید رفتن افرادی این چنین را زنگ خطری برای خود بدانیم و بیشتر به فکر یکدیگر باشیم.

بازیگر فیلم از کرخه تاراین با اشاره به وضعیت معیشتی هنرمندان سینما گفت: باید برای حل مشکلاتی همچون امنیت شغلی تلاش بیشتری کنیم و باید قوانینی تصویب شود که سرانجام بازیگری به عنوان یک شغل در نهادهای مربوطه ثبت شود.

وی ادامه داد: امیدوارم با پیگیری خانه سینما، همکاری مجلس و وزارت  ارشاد قوانین به شکلی تعیین شود که هنرمندان سینما حداقل مشمول حقوق بازنشستگی شوند و دیگر کمتر شاهد فشار معیشتی روی بازیگران باشیم و امیدوارم با پیگیری‌های ایوبی و سازمان سینمایی سایه ناامیدی که امروز بر سر وضعیت معیشتی سینماگران سایه انداخته؛ رخت بر بندد.

خسرو امیرصادقی (کارگردان و بازیگر سینما) نیز گفت: من از سال 56 با حکمت همکاری و فعالیت داشتم و در سال 60 با وی در تئاتر همکار بودیم. وی بازیگر بسیار مهربانی بود و از آن زمان به فکر افراد بی‌بضاعت و فقیر بود و من شاهد بودم که در سال 60 نصف دستمزد ماهیانه خودش که حدود 18 هزار تومان بود را هر ماه به فقرا می‌داد.

وی ادامه داد: ای کاش همه ما مانند حکمت به انسانیت توجه می‌کردیم و افراد مثبت‌نگری بودیم و بیشتر به فکر یکدیگر بودیم زیرا حکمت هنرمندی بود دردمند که درد مردم را حس می‌کرد.

در این مراسم افرادی همچون حبیب ایل‌بیگی، فرامرز روشنایی، مهدی میامی، کامران ملکی، حجت‌اله ایوبی، اصغر همت و جمعی دیگر از اهالی سینما حضور داشتند.

پیکر ثریا حکمت به قطعه هنرمندان منتقل شد تادر کنار مزار مهری ودادیان آرام بگیرد.

مراسم بزرگداشت وی روز سه‌شنبه 23 فروردین ساعت 14 الی 15:30 در مسجد نور میدان فاطمی برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۶۰۰۹۹