خبرگزاری کار ایران

فصل شیدایی هر شب در خرمشهر روی صحنه می‌رود

مایش «فصل شیدایی» که از آن به عنوان نمونه تکامل یافته نمایش های میدانی و چند رسانه‌ای نام برده می‌شود، هر شب در خرمشهر بر ای راهیان نور و مردم به روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایلنا؛ هم ‌زمان با اوج گرفتن مسافرت‌های نوروزی و حضور خیل عظیم راهیان نور در مناطق عملیاتی استان خوزستان، دور جدید نمایش فصل شیدایی از شامگاه ۲۶ اسفند در خرمشهر به‌روی صحنه اجرا رفت.

این نمایش توسط هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی تهیه شده که تا ۶ فروردین ۹۵ به‌مدت ۱۰ روز و به‌صورت رایگان در ابتدای ورودی شهرستان خرمشهر برگزار می‌شود.

در این دور از نمایش فصل شیدایی نقش برخی فرماندهان دفاع مقدس همچون محسن رضایی، احمد کاظمی، علی هاشمی، حمید و مهدی باکری یاد شده است، همچنین آیتم چهره انقلابی شهید سید محمدعلی جهان‌آرا از دیگر بخش‌های مهم این نمایش به شمار می‌آید.

نمایش فصل شیدایی الگوی تکامل یافته نمایش های میدانی و چند رسانه ای است که با استفاده از ابزار تصویر، جلوه های ویژه و نور دیجیتال تلاش شده نمایش در ابعاد حقیقی برای تماشاگر اجرا شود.

این نمایش وقایع تاریخی را به سرعت از خلقت انسان تا ظهور امام زمان(عج) نشان می دهد و دوران انبیا، صدر اسلام و دوران معاصر، بخش های اصلی نمایش را تشکیل داده است.

۱۸۰ بازیگر مطرح تئاتر کشور و هنرمندان بومی هر استان با اجرای نمایش در محیطی بکر و حقیقی، تماشاگر را در دل واقعه قرار می دهند.

در این نمایش مقاطع مهم تاریخی مانند واقعه غدیر خم، حوادث عاشورا، شرح حدیث سلسله الذهب، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و وقایع دوران معاصر به تصویر کشیده شده است.

 استفاده از دکور حقیقی، عنصر غافل گیری و جذاب بودن سبب شده نمایش فصل شیدایی یکی از پر مخاطب ترین نمایش کشور انتخاب شود. در این نمایش تلاش شده از تکنیکال ترین اتفاقات روز دنیا با لحاظ تصویر، نور و افکت استفاده شود تا برای تماشاچی جذاب و غیر قابل انتظار باشد.

در همین زمینه کارگردان «فصل شیدایی» گفته که قرار است سه بخش جدید نیز به این نمایش اضافه شود تا این نمایش تکامل بیشتری در بیان رویدادهای داشته باشد.

«سعید اسماعیلی» در همین زمینه با اشاره به آخرین اجرای این گروه هنری در استان خوزستان گفت: خرمشهر آخرین مقصد گروه ما برای اجرای نمایش فصل شیدایی است؛ که تا شش فروردین ادامه خواهد داشت.

اسماعیلی با اشاره به اضافه شدن سه بخش تازه به نمایش فصل شیدایی تصریح کرد: سه بخش انقلاب، دفاع مقدس و مدافعان حرم برای اولین بار به این نمایش اضافه شده است. همچنین در این نمایش نگاهی به زندگی شهید محمدجهان آرا قبل از انقلاب وجود دارد که معمولا مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: معمولا شهید جهان آرا حین مقاومت مردم خرمشهر و بعد از انقلاب بررسی می شود ولی ما سعی کردیم قصه هایی را روایت کنیم که دیده نشده باشد.

اسماعیلی بیان کرد: بخش آخر این نمایش نگاه ویژه به اتفاقات پیرامون کشورمان از جمله یمن، سوریه، عراق و خصوصاً مدافعان حرم اهل بیت عصمت و طهارت دارد که به آن خواهیم پرداخت. این سه بخش تازه و البته ویژه این دوره از نمایش فصل شیدایی است.

وی گفت: در مجموع حدود یک سوم نمایش به موضوعات معاصر خواهد پرداخت و سایر زمان نمایش مربوط به پیش از این تاریخ است.

کارگردان نمایش فصل شیدایی اظهار کرد: مجموعه تیم سینمایی و دست اندرکاران حرفه ای نمایش هر شب حدود ۳۰ انفجار را در اجراها انجام می دهند که از دیدنی ترین بخش های نمایش است.

اسماعیلی درباره سطح کیفیت این نمایش در استان خوزستان نیز گفت: تفاوت کیفیت این نمایش به دلیل تغییر مکان از تهران به خوزستان کم نشده است. ما سعی می کنیم همه اجراهایمان خوب باشد. کیفیت صدا و تصویر نیز حتماً در این نمایش از گذشته بهتر خواهد بود و استانداردترین اجرای سراسر کشور را به نمایش می گذاریم.

کد خبر : ۳۵۷۲۵۰