خبرگزاری کار ایران

نقاشی‌ها و مجسمه‌های سرامیکیِ حمیدیان در گالری مژده

آخرین نمایشگاه سال 94 گالری مژده، عصر جمعه چهاردهم اسفندماه با نمایش نقاشی ها و مجسمه‌های سرامیکی «مجید حمیدیان » برپا شد.

به گزارش ایلنا، «دیدار» عنوان این نمایشگاه است که مروری بر 20 سال آثار حمیدیان، هنرمند مقیم فرانسه دارد. او در این نمایشگاه تعداد 65 اثر نقاشی و مجسمه سرامیکی ارائه داده که دوره‌های مختلف کاری وی را در بر می‌گیرد. نقاشی‌های او که بر روی بوم و مقوا کار شده‌اند اغلب ملهم از طبیعت هستند.

نقاشی‌ها و مجسمه‌های سرامیکی حمیدیان ریشه‌‌ی ایرانی دارند . او لعاب‌های مجسمه‌های سرامیکی‌اش را شبیه به کارهای اصفهان انجام داده و در بعضی از آثار از رنگ‌های آبی و طلایی بهره گرفته  به همین سبب است که فرهنگ ایرانی به وضوح در آثار این هنرمند به چشم می‌خورد. حمیدیان در برخی از آثارش در این نمایشگاه حفره‌های سرخ و اُکر رنگی را در زمینه تیره به روی بوم آورده که نمایی آتشفشانی را پیش چشمان مخاطب به نمایش می‌گذارد البته او در کنار اینگونه آثار، نماهایی از طبیعت را نیز به تصویر در آورده و سعی داشته در نخستین نمایشگاهش در زادگاهش از تمامی دوره‌های کاری خود آثاری را انتخاب و مخاطب این روزهای کشورش را با ضرب قلم‌ها ،نقطه نظرها و سبک‌هایی که تا کنون در خلق آثارش به کار گرفته، آشنا سازد .

حمیدیان که تاکنون چندین نمایشگاه در فرانسه برپا کرده است، درباره‌ی برگزاری اولین نمایشگاهش در ایران  گفت:« بعد از 28 سال اقامت در فرانسه  این اولین نمایشگاه من در ایران محسوب می‌شود. بسیار علاقمندم که مردم ایران به دیدار آثارم بیایند و از زاویه نگاه آن‌ها در مورد آثارم مطلع شوم. به همین جهت  در این نمایشگاه چکیده‌ای از سال‌ها فعالیتم در زمینه‌ی نقاشی و مجسمه‌های سرامیکی را به نمایش گذاشته‌ام. تعداد آثارم بسیار زیاد است  اما در این نمایشگاه تنها تعداد محدودی از هر دوره کاری ام را ارائه دادم.»

وی افزود:« در این نمایشگاه نقاشی‌هایی از چهار دوره کاریم شامل تابلوهایی از مناظر مختلف  با ابعاد کوچک بر روی مقوا ، کارهای آبستره سیاه و سفید بر روی بوم،  آبستره‌های رنگی ملهم از طبیعت بر روی بوم و چهار اثر از مجموعه‌ای با عنوان «خورشید می‌میرد» را به تماشا گذاشته‌ام. »

اغلب آثار حمیدیان ابعادی کوچک یا متوسط دارند، او در مورد انتخاب این ابعاد برای آثارش گفت:«‌تعمدی در انتخاب ابعاد کوچک برای آثارم نداشتم اما ابعاد کوچک برای آثارم را بیشتر می‌پسندم. البته باید بگویم که آبستره کار کردن در فضایی کوچک کار بسیار مشکلی است و در کارهای بزرگ تر خیلی راحت تر فضای آبستره را می‌توان بوجود آورد. »

او در انتخاب پالت رنگی برای آثارش بسیار حساس است و بر اساس تجربه اش در زمینه نقاشی رنگ ها را در کنار هم قرار می‌دهد و تا وقتی از کارش راضی نباشد آن را ادامه می‌دهد تا جایی که  نظرش جلب شود.

این هنرمند با اشاره به آن که مجسمه‌های سرامیکی‌اش ابعاد متفاوت دارند و در این نمایشگاه بیشتر کارهایی با ابعاد کوچک ارائه داده است، گفت:« این مجسمه‌های سرامیکی حیواناتی هستند که زاییده ذهن من می‌باشند. این آثار را در سبک راکو کار کردم. راکو درواقع سبکی ژاپنی است که وقتی کوره هنوز درجه دمای بالایی دارد کار را از آن درآورده و پایین آمدن یکدفعه و آنی درجه حرارت باعث ایجاد ترک‌هایی بر روی آن می‌شود. »

وی که تاکنون نمایشگاه‌های متعددی در فرانسه برپا کرده است معتقد است:« بازدیدکنندگان خارجی به خصوص در فرانسه که تعداد گالری‌های هنری  بسیار زیاد است و علاقمندان به آثار تجسمی به شکل حرفه‌ای آن را دنبال می‌کنند وقتی به بازدید از نمایشگاهی می‌روند از قبل بر روی کارها شناخت دارند و چشم هایشان آشنا به کار هنری است، آن‌ها در واقع عادت به دیدن اثر هنری کرده‌اند. هدف من از برگزاری این نمایشگاه در ایران این بود که هموطنانم را با آثارم آشنا کنم و بازخورد آن‌ها را نسبت به آثارم بسنجم.»

مجید حمیدیان متولد سال 1340تهران ، زیر نظر استاد گلزاری کار نقاشی را فرا گرفت و در رشته‌های طراحی و گرافیک دوره های متعددی را گذراند، سپس به هنرهای نمایش روی آورد و مدرسه تئاتر آناهیتا را نزد مصطفی اسکویی، مهین اسکویی و مهدی فتحی به پایان رسانید، او در گروه‌های حرفه‌ای خانه نمایش به ایفای نقش هم پرداخت.

سپس برای ادامه تحصیل به کشور فرانسه رفت ودر دانشگاه هنرهای زیبای شهر لیل ( شمال فرانسه) در رشته نقاشی و مجسمه سازی ادامه تحصیل داد که چندین نمایشگاه در پاریس و شهر های مختلف فرانسه را در پی داشت.

در تمام این سال‌ها از هنرهای نمایش دور نشد ، او به ساختن فیلم های کوتاه مستند و تخیلی چون پنجره‌های گمشده  ،  مرثیه‌ای برای یک رویا ، روایتی دیگر از جنگ ،  فرشته‌ای در باد  ،  ایستگاه آخر ،  زخم‌های عشق (فیلم مستندی از استاد قربانعلی سلیمانی) پرداخت که در جشنواره‌هایی چون IDFA امستردام ،مونتکاتینی ایتالیا ، جشنواره سوئیس ، فرانسه وایران به نمایش در آمدند. او سال‌های متمادی را در دانشگاه ESAAT(LILLE) در نزد استادانی چون ARMAND PEBEVE و GUY LE PERSE  که از مجسمه سازان سرشناس شمال فرانسه بودند به کار خلق  آثار هنری مشغول بود . وی به تازگی کارهای  خود را در ایران به نمایش گذاشته که اخیرترین آن‌ها اینک در گالری مژده به تماشا در می‌آید.

 این نمایشگاه تا 17 اسفند ماه در گالری مژده به نشانی :سعادت آباد –خیابان علامه شمالی – خیابان 18 شرقی – پلاک 27 – واحد 1 دایر است.

کد خبر : ۳۵۲۸۶۲