خبرگزاری کار ایران

در همایش اقتصاد هنر مطرح شد:

اقتصاد هنر مهمترین دغدغه اهالی فرهنگ است

همایش اقتصاد هنر در بخش خصوصی و نخستین جشن سالیانه تعاونی هنرمندان معاصر با عنوان ضیافتی برای هنر امشب (۱۱ اسفند) در هتل لاله برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی نادعلی(مدیر تعاونی هنرمندان پارس) در این مراسم با اشاره به اینکه با اقتصاد هنر یکی از مهم‌ترین موضوعات چند سالهٔ اخیر است، گفت: اقتصاد هنر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اهالی فرهنگ است.

وی با اشاره به اینکه نگاه غیرضروری بودن به هنر باعث شده در اولویت قرار نگیرد، افزود: هنر همیشه زینت‌المجالس بوده ولی مفید واقع نشده و این نگاه غیرضروری باعث شده هنر در اولویت قرار نگیرد.

نادعلی ادامه داد: اینکه بتوانیم هنر را به اقتصاد نزدیک کنیم کار سختی است. در این سال‌ها مصادیق بسیار خوبی داشتیم. سینمای خانگی ما یکی از این مصادیق است. اقتصاد هنر اقتصاد خلاق است. اقتصاد فرداست.

فرشاد مومنی نیز طی سخنانی در نخستین همایش اقتصاد هنر بیان کرد: آنچه ما در سطح نظری می‌فهمیم این است که تکنیک وجوه مختلف حیات فردی و جمعی انسان‌ها یک تفکیک قراردادی است. هر فعلی که از انسان سر می‌زند به‌‌ همان اندازه که فرهنگی است، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی هم هست اما مسئلهٔ اساسی این است که در طول تاریخ بشر، به موازات پیشرفت‌های علمی، بر وزن عنصر فرهنگ اضافه می‌شود و شاید بتوان ادعا کرد که نقطهٔ عطف این روند، از ربع پایانی قرن بیستم شروع شده که از آن با نام انقلاب دانایی یاد می‌کنند.

وی ادامه داد: شاید سرآغاز انقلاب دانایی برای اینکه انسان، به انسانی‌ترین جایگاه خود و فرآیند تولید دست پیدا کند. در این روند، فرهنگ و وجه‌فرهنگی انسان به قلهٔ اهمیت خود می‌رسد. از ربع پایانی قرن‌بیستم، دستاوردهای جدید علمی و فرهنگی، کمک حال مغز انسان می‌شود و بهمین دلیل در این شرایط با یک پدیدهٔ انقلابی روبرو می‌شویم که تمام وجوه انسان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. یکی از وجوهی که خیلی مورد توجه قرار گرفت این است که تا دو دههٔ دیگر تعداد روزهای غیرکاری برای انسان بیش از روزهای کاری خواهد شد.

رییس گروه اقتصاد دانشگاه علامه‌ طباطبایی افزود: تصور این پدیده در شرایط کنونی دشوار است اما اگر با یک دید تاریخی به گذشته نگاه کنیم؛ در آثار بزرگانی چون مارک تواین و چارلز دیکنز، مردمی هستند که بیش از 14 ساعت کار می‌کنند اما از نیمه‌های قرن نوزدهم می‌بینیم به تدریج استانداردهای جدیدی می‌آید که به جای 14 ساعت کار 8 ساعت کار می‌کنند. گفته می‌شود هر کشوری که بتواند به شکل اصولی عنصرهای انقلاب‌دانایی را درک کند و آن را به عرصه‌های زندگی خود وارد کند، با پدیده‌ای به نام انقلاب بهره‌وری رو به رو می‌شود.

مومنی با  اشاره به انقلاب بهره‌وری گفت: با این انقلاب بخش یدی انسان در تولید، به صفر می‌رسد و انسان به فراغت بیشتری دست پیدا می‌کند. در شرایطی که رفاه و فراغت زیاد باشد، تاملات فرهنگی انسان‌ها رشد خارق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. با این نگاه زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها به سمت فرهنگی‌تر شدن پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه ما در ایران با آن شرایط فاصلهٔ زیادی داریم، اظهار داشت: وقتی اقتصاد خوب کار نمی‌کند طبیعتا وجوه فرهنگی و اجتماعی هم دچار مشکل می‌شود. باید ریشه‌یابی کنیم که چطور به اینجا رسیدیم و چگونه از این شرایط عبور کنیم. عنصر فرهنگ در اینجا نقش برجسته‌ای ایفا می‌کند. اگر بخواهیم اقتصاد فرهنگ در کشور ما معنادار شود باید فرهنگ مبتنی بر خلاقیت و تولید، جایگزین فرهنگ مبتنی بر خلاق نبودن و توقع مصرف‌های گوناگون شود. در این راه تشکل‌هایی که به عنوان تشکل پیش‌گام پدید می‌آیند می‌توانند جایگاه بزرگ و رفیعی داشته باشند.

مومنی افزود: اگر در تاریخ معاصر ایران تحولات اجتماعی و سیاسی را با دقت نگاه کنید، هر دوره‌ای که به عنصر فرهنگ جدی‌تر و دقیق‌تر توجه شده، چرخه‌های اقتصاد ایران بهتر چرخیده است.

مومنی همچنین مطرح کرد: در یک مقاله دورهٔ محمود احمدی‌نژاد با دوره  اصلاحات مقایسه شده است. در دورهٔ احمدی‌نژاد اقتصاد ایران برای به دست آوردن یک واحد اقتصادی 5 برابر بیشتر از دورهٔ خاتمی، دلار مصرف کرده بود. یعنی ما در این دوره بیشترین سطوح ناکارآمدی و فساد را به نمایش گذاشتیم و در نتیجه وضعیت سایر بخش‌ها نیز به همین صورت بود.

او ادامه داد: از سال 89، آمار طلاق در زمرهٔ آمارهای طبقه‌بندی شده قرار گرفت. ما برای اینکه از گرفتاری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بیرون بیاییم، ابتدا باید به یک بلوغ فرهنگی برسیم.

مومنی با بیان اینکه خوشبختانه در اثر انقلاب انفورماتیکی و الکترونیکی، اعمال سلطهٔ دولتی به وجه زندگی فرهنگی انسان‌ها به حداقل خود رسیده و همان‌طور که این انقلاب باعث شده در عرصهٔ سیاست علی‌رغم تبلیغ‌ها و هجمه‌ها مردم انتخاب درست داشته باشند، در فرهنگ نیز وضعیت به همین صورت است.

رییس گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان مطرح کرد: اگر یک همکاری بین دولت و مردم برای رسیدن به آن بلوغ فرهنگی حاصل شود ما این مسیر را در فرهنگ بسیار کم هزینه‌تر، کم دردسر‌تر و سریع‌تر طی می‌کنیم.

در این مراسم از علی نصیریان تقدیر شد و با حضور ایرج راد و محمود پاک‌نیت از تمبر هنرمندان معاصر رونمایی کردند و اولین هنرکارت به علی ربیعی(وزیر کار) به عنوان سفیر امور رفاهی هنرمندان کل کشور اهدا شد.

جابر انصاری (معاون و سخنگوی وزارت امورخارجه)، کلانتری و مجید ملانوروزی لوح‌های سپاس این مراسم را به همایون غنی به عنوان پول‌ساز‌ترین کارگردان تئا‌تر، هدی گلشنی، هوشنگ مرادی‌کرمانی، سید محمد امامی، حسن فتحی، سعید ملکان و وحید ملک تقدیم کردند.

کد خبر : ۳۵۲۱۱۰