خبرگزاری کار ایران

مصطفی کیایی در نشست فیلم «بارکد» مطرح کرد:

فیلسوف نیستم؛ دنبال سرگرم کردن مخاطب هستم

نشست خبری فیلم «بارکد » صبح امروز (یکشنبه 18 بهمن) در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور عوامل آن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ منتقد حاضر در جلسه نقد و بررسی فیلم بارکد گفت: فیلم مصطفی کیایی اصلی‌ترین ویژگی موردنیاز سینما یعنی سرگرم‌کنندگی را دارد و در بخش بازیگری و دیالوگ‌پردازی کار ویژه‌ای شده است. واقعا کمدی کلامی کار سختی است که مصطفی کیایی از پس آن برآمده است. اما به‌نظر پایان‌بندی کار کمی ساده‌انگارانه شده است.

او ادامه داد: فیلمی که پرلوکیشن است؛ فیلمبرداری در آن زمان کوتاه بسیار سخت می‌شود. شخصیت‌های این فیلم از جنس شخصیت‌های سینمای جهان است و بازیگران به‌خصوص پژمان بازغی و محسن کیایی به خوبی بازی کردند. دیوانگی خیلی خوبی در فیلم وجود دارد؛ همچنین دیالوگ‌های فیلم بسیار روان و عادی است ولی گاهی شوخی‌های خاصی در فیلم می‌بینیم که نیازی به آنها نبود.

مصطفی کیایی (کارگردان) در ادامه این نشست بیان کرد: این فیلم برای خود من کمی ریسک بود و به نظرم ممکن است این جنس شوخی‌ها با سطح سلیقه مردم تفاوت داشته باشد. در این فیلم جهانی پر از دیوانه‌بازی خلق کردیم. البته ما در این فیلم شوخی جنسی نداشتیم.

کیایی با اشاره به شخصیت پلیس در این فیلم سینمایی گفت: شخصیت پلیس در این فیلم با بقیه پلیس‌ها تفاوت داشت. در این فیلم همه بازیگران انتخاب اول من بودند به‌خصوص پژمان بازغی را از اول برای بازی شخصیت پلیس فیلم انتخاب کرده بودیم.

وی افزود: معتقدم نقش مانند یک لیوان است که نصف آن برای کارگردان و نصف دیگر برای بازیگر است، بعد از عصریخبندان تصمیم گرفتم فیلم بعدی را خودم تهیه کنم، چراکه باوجود سخت بودن کار تهیه‌کنندگی؛ هدایت کردن فیلم از زمان پیش‌تولید تا زمان اکران فیلم دست تهیه‌کننده و پخش‌کننده است. برای همین تصمیم گرفتم هدایت فیلم دست خودم باشم و بتوانم کار را به خوبی مدیریت کنم.

او با اشاره به اینکه این جشنواره فقط یک ویترین برای اکران عمومی فیلم‌هایش است‌، گفت: سینمای من جشنواره‌ای نیست چون کلا سینما را اول سرگرمی می‌دانم. ترجیح من این است که فیلمی بسازم تا ارتباط گسترده با مخاطب داشته باشد. اما از آن جهت در جشنواره شرکت می‌کنم که در ایران شرایط به گونه‌ای است که وقتی فیلم در جشنواره فجر شرکت نکند‌، در نوبت اکران به مشکل برمی‌خورد.

این کارگردان در پایان اظهار داشت: نه فیلمساز فیلسوفی هستم و نه دنبال شعار دادن؛ بلکه می‌خواهم مخاطب با فیلمم سرگرم شود و دوست دارم مخاطب از سینمای من لذت ببرد.

محسن کیایی (بازیگر فیلم بارکد) همچنین گفت: مصطفی مرا برای توازن سکانس انتخاب می‌کند چراکه بلد نیست خیلی توازن ایجاد کند. اگر بازی‌ها دیده می‌شود، به خاطر این است که کارگردان درست راهنمایی می‌کند. من دقیقا آنچه که کارگردان می‌خواهد را بازی می‌کنم.

پژمان بازغی، دیگر بازیگر فیلم گفت: من در فیلم، نقش دو بازی می‌کنم ولی نقش دسته دو را بازی نمی‌کنم، وقتی فیلمنامه را خواندم نتوانستم فیلمنامه را کنار بگذارم و چون نقشم را دوست داشتم خودم پیگیر بازی در فیلم بودم.

این بازیگر ادامه داد: البته اول قرار بود نقشم را بازیگر دیگری بازی کند اما آن فرد به خاطر بازی در فیلم دیگری، نتوانست بیاید و درنهایت قسمت من بود که در این فیلم بازی کنم و بسیار از این مسئله خوشحالم.

وی افزود: امسال حدود 6 فیلم بازی کردم که 4 فیلمم، فیلم اولی بودند. ما در کشورمان جشنواره‌های موضوعی کم داریم و به کسانی که تازه وارد سینما می‌شوند خوش آمدگویی خوبی نمی‌گوییم. برای از بین بردن اعتراض‌ها جشنواره‌های موضوعی برگزار کنیم تا فیلم اولی‌ها خودشان را محک بزنند.

بهرام رادان نیز در این نشست مطرح کرد: قرار بود در فیلم سینمایی خط ویژه هم بازی کنم که این اتفاق به دلیل ناهماهنگی‌ها نیفتاد. در این فیلم خیلی راحت با کارگردان به نقطه نظر مشترک می‌رسیدیم، هم من و هم کارگردان به خوبی می‌دانستیم که اگر نظراتی را مطرح می‌کنیم در راستای نقشم و بهتر شدن بازی‌هاست.

او ادامه داد: کاراکتری که آن را بازی کردم به خاطر موقعیت زمانی فیلم شاید تک خطی نشان داده شود اما مخاطب تنها در انتهای فیلم متوجه می‌شود این کاراکتر تک خطی نیست. وقتی بار اول با یک کارگردان کار می‌کنی بسیار برایت سخت است چون هنوز با شیوه کار او آشنا نیستی اما بار دوم این اتفاق فرق می‌کند. ما در فیلم "عصر یخبندان" به دلیل سفر من فرصت نداشتیم خیلی در نقش با هم کلنجار برویم ولی در فیلم "بارکد" این اتفاق به خوبی افتاد. بارکد فیلم کمدی نیست، بلکه فضای متفاوت و فانتزی دارد و لحظات شادی را برای مخاطب رقم می‌زند.

کد خبر : ۳۴۴۸۷۸