خبرگزاری کار ایران

تاکید بر پیوند علم و هنر در یک نشست؛

دانشجویان علوم پزشکی وارد رقابت تئاتری شدند

رحمت امینی گفت: باید تئا‌تر را بیش از پیش به بدنه مدیریتی کشور پیوند بزنیم و دغدغه بهره‌گیری از این هنر در پرورش متخصصان را بوجود بیاوریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای هفتمین جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور صبح امروز، چهارشنبه ۱۴ بهمن ماه، با حضور رحمت امینی (دبیر تخصصی هنرهای نمایشی این جشنواره) در حوزه هنری برگزار شد.

محمدحسین پورفاضلی (مدیر اجرایی جشنواره) در ابتدای این نشست بر ضرورت ایجاد پیوند بین هنر و مباحث سلامت اشاره کرد و گفت: این جشنواره به‌طور رسمی از ١۵ شهریور ماه و با انتشار فراخوان به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور کار خود را آغاز کرد. و از آنجا که قصد ارتقای هنری جشنواره برای ما مطرح بود؛ کار برعهده اساتید هنری آشنا با حوزه‌های چندگانه جشنواره مانند ادبی، موسیقی، تجسمی و نمایشی قرار گرفت. در همین رابطه شرایط را طوری آماده کردیم که موسیقی اصیل ایرانی در جشنواره حضوری پررنگ داشته باشد و برای این منظور از سالار عقیلی به عنوان دبیر بخش موسیقی دعوت شد.

او افزود: پس از اعلام فراخوان ١۴ هزار اثر در بخش‌های گوناگون به دبیرخانه جشنواره رسید که از این میان ۶۵٠ اثر به گونه‌های نمایشی اختصاص داشت. سپس داوری‌ها در دو مرحله انجام شد و در این مقطع تلاش کردیم کیفیتی در حد جشنواره‌های معتبر کشور حاکم باشد.

مدیر اجرایی جشنواره دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی خاطرنشان کرد: به این ترتیب نشان خواهیم داد که در عرصه پزشکی کشور نیز هنرمندان زیادی حاضر هستند که می‌توانند در هر دو عرصه پزشکی و هنری فعالیت کنند و خوشبختانه در این مسیر تالار‌های نمایشی حوزه هنری با جشنواره همراه شد.

رحمت امینی (دبیر تخصصی هنرهای نمایشی جشنواره) ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و آرزوی پیش‌رفت هرچه بیشتر در تمام عرصه‌های فرهنگی اظهار کرد: در تمام نقاط جهان با دو نوع رویکرد در هنرهای نمایشی مواجه هستیم. یک گونه آثار نمایشی هستند که در سالن‌ها روی صحنه می‌روند و مباحث روشنفکری و ارتقای فرهنگی اجتماع را مدنظر قرار می‌دهند و گونه دیگری که از شکل هنری صرف خارج شده و به مسائل کاربردی و آموزشی توجه می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه همواره به زمینه دوم هنر نمایش - رویکرد کاربردی - توجه ویژه داشته بیان کرد: خوشبختانه تلاش شد در هفتیمن دوره جشنواره به این زمینه از اجرای آثار توجه ویژه وجود داشته باشد تا به رابطه‌ای ثمربخش دست پیدا کنیم. استاد ناظرزاده کرمانی نیز همین دو هفته قبل و در مراسم بازگشایی مجدد تالار مولوی به اختصاص بودجه‌های قابل توجه در دوران رکود اقتصادی آمریکا به هنر نمایش اشاره کرد. کشورهای دیگر به این دلیل برای تئاتر هزینه می‌کنند که امکان پرورش متخصصان بهتر ازجمله در پزشکی و علوم مهندسی را فراهم می‌آورد.

امینی خاطرنشان کرد: ما باید تئا‌تر را بیش از پیش به بدنه مدیریتی کشور پیوند بزنیم و دغدغه بهره‌گیری از این هنر در پرورش متخصصان را بوجود بیاوریم.

دبیر تخصصی هنرهای نمایشی جشنواره دانشجویان علوم پزشکی از رایزنی خود با دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی خبر داد و گفت: بعد از رایزنی‌ها موافقت شد بهترین‌های این جشنواره در جدول اجراهای نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی قرار بگیرند و همچنین برای اجرای عمومی این آثار در دانشگاه‌ها تلاش می‌کنیم خدمت هم‌زمان به تئا‌تر و دانشجویان محسوب می‌شود.

او خاطرنشان کرد: همواره معتقد بوده‌ام دو نهاد آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌توانند نقش عمده‌ای در گسترش هنر نمایش در کشور ایفا کنند. البته آموزش و پرورش تا حدودی فعال است اما وزارت علوم همچنان جای کار بیشتری دارد.

امینی اضافه کرد: ما اگر در ورزش بحث حرفه‌ای و آماتور را مطرح می‌کنیم این رویکرد به هنرهای نمایشی نیز قابل تعمیم است. اساتید شناخته شده و هنرمندان مطرح این حوزه به عنوان حرفه‌ای‌های این عرصه تلقی می‌شوند و عزیزانی که در زمینه گسترش تئاتر تلاش می‌کنند؛ در بخش آماتور فعال هستند.

این مدیر تئاتری با بیان اینکه «هنر در خدمت سلامت همان بحث کاربردی است» اظهار کرد: اگر هنرمندانی که خودشان دست‌اندرکارانِ سلامت جامعه هستند قصد اجرای نمایشی با محوریت مسائل مرتبط را داشته باشند؛ بسیار بهتر از افرادی که مطالعه مقطعی در این زمینه‌ها داشته‌اند عمل می‌کنند.

امینی افزود: سعی کردیم در کنار بخش اجرای آثار نمایشی بحث آموزش را فراموش نکنیم و به همین دلیل از هنرمندانی مانند حسن وارسته، برای برگزاری کارگاه «ایده تا اجرا» و ایوب آقاخانی برای برگزاری کارگاه «نمایش‌نامه نویسی» نیز دعوت شده است.

دبیر تخصصی بخش هنرهای نمایشی جشنواره دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی از هنرمندانی چون ایرج راد، آرش دادگر، شهرام کرمی و ایوب اقاخانی به عنوان داوران آثار نمایشی این جشنواره خبر داد.

او در توضیح این تصمیم بیان کرد: سطح داوری‌های جشنواره را با کیفیت کشوری در نظر گرفته‌ایم اما اینجا قطعا نگاهی که به تئا‌تر حرفه‌ای وجود دارد مورد انتظار نیست؛ اما شرایطی بوجود می‌آورد که دانشجویان هنرمند بدانند انتظار از آن‌ها در دوره آینده بسیار زیاد خواهد بود و باید درجهت افزایش کیفیت آثار تلاش کنند.

امینی به تقدیر از رویکرد دانشکده علوم پزشکی در توجه به پیوند هنرهای نمایشی با این علوم پرداخت و گفت: از دیگر دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی و حتی فنی و ریاضی هم تقاضا می‌کنم نگاه بهره‌گیری از هنر را از نظر دور نکنند.

احسان ملکی (دبیر کمیته داوران جشنواره) نیز درباره این بخش توضیح داد: تلاش کردیم در دوره هفتم اتفاق خوبی شکل بگیرد و قضاوت‌ها درباره آثار مانند گذشته نباشد و به سطح جشنواره‌های با کیفیت نزدیک شویم. تلاش کردیم در بخش داوری به متخصصان هر حوزه رجوع شود و جشنواره‌ای پاک برگزار خواهیم کرد.

رحمت امینی در تکمیل این بخش از گفته‌ها خاطرنشان کرد: اتفاق ویژه در دوره هفتم این بود که نمایش‌ها به صورت زنده برای داوری اجرا شد و قضاو‌ت‌ها مانند شش دوره‌ گذشته از طریق فیلم صورت نگرفت.

او ادامه داد: همچنین با مسئولان صحبت کردیم کارگاه‌های آموزشی در طول سال جریان داشته باشد و در ‌‌نهایت حاصل یک سال کار به جشنواره راه پیدا کند. امیدوارم مسئولان به وعده‌های خود عمل کنند و کار ادامه داشته باشد. امروزه در جهان از تمامی هنر‌ها در زمینه ارتقای کیفیت سلامت استفاده می‌شود که در هنرهای نمایشی تئا‌تر کاربردی بسیار اثرگذار خواهد بود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: در سفری که به همراه تعدادی از مدیران و هنرمندان به کشور آلمان داشتم متوجه شدم آنها بودجه هنگفتی اختصاص داده بود که بداند دیگر کشور‌ها چگونه از تئا‌تر در زمینه روحیه بخشی و توانبخشی به بیماران استفاده می‌‌کنند؛ چون تنها جنبه هنری و سرگرمی سازی هنر نمایش برای آنها مهم نیست.

امینی در پاسخ به پرسشی درباره وجود مضامین سلامت در نمایش‌های جشنواره گفت: اگر دوره هفتم را گام نخست در رویکرد جدید بدانیم، فعلا اتفاقی در این رابطه رخ نداده، بلکه تلاش می‌شود در کارگاه‌ها به این سو حرکت کنیم. البته در داوری‌ها به اینکه محتوای یک اثر چگونه به حوزه سلامت ارتباط دارد توجه داشتیم.

او ادامه داد: بحث ارتباط از نظر محتوایی تنها یکی از مسائل است و شیوه‌ اجرای آثار هم مهم است که ما فعلا در این زمینه کشور جوانی محسوب می‌شویم.

پورفاضل (دبیر اجرایی جشنواره) نیز درباره حضور معلولان و بیماران در آثار نمایشی بیان کرد: در تلاش هستیم آثار بعد از جشنواره در آسایشگاه‌ها و موسسه‌های مرتبط با حوزه سلامت روی صحنه بروند. ورود به محل‌های درمانی یکی از برنامه‌های جشنواره است که بعد از اختتامیه پیگیری می‌شود اما در زمینه همکاری افراد مبتلا به بیماری‌های خاص با آثار فعلا بحثی مطرح نیست.

او با گلایه از کم‌کاری دانشگاه‌های صاحب‌نام کشور در عرصه فرهنگ و هنر گفت: آثار دریافتی ما نشان می‌دهد دانشگاه‌های کوچک کشور سهم بیشتری در مشارکت داشتند. مثلا دانشگاه بندرعباس در جشنواره دو نمایش دارد اما از دانشگاه بزرگی مانند دانشگاه تهران خبری نیست که باتوجه به ظرفیت و علاقمندی‌های موجود جای تامل دارد.

رحمت امینی در ادامه این نشست رسانه‌ای عنوان کرد: به وزارت علوم پیشنهاد دادم که فارغ‌التحصیلان رشته هنرهای نمایشی می‌توانند در تمامی دانشگاه‌ها مستقر شوند، گروه تشکیل دهند و آثاری مرتبط با دانشمندان و موضوع‌های مرتبط خلق کنند. وقتی دانشجوی پزشکی زندگی ابن سینا یا دیگر دانشمندان بزرگ رشته تحصیلی خود را روی صحنه ببیند قطعا با دقت نظر متفاوتی با مسائل علمی روبرو می‌شود.

این مدیر بیان کرد: مثلا به آقای سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی که از مسئولان سابق مرکز هنرهای نمایشی نیز محسوب می‌شود پیشنهاد نمایشنامه‌خوانی با محوریت مفاهیم فلسفی و دیگر مباحث را مطرح کردم و امیدوارم از ظرفیت‌ها به درستی استفاده شود.

دبیر جشنواره دانشجویان علوم پزشکی همچنین درباره بودجه جشنواره توضیح داد: باتوجه به مسائل بودجه‌ای کشور و کاستی‌های مالی برنامه‌های تشریفاتی را کنار گذاشتیم اما در بخش جوایز و داوری‌ها توجه ویژه داشتیم که با درایت وزیر بهداشت و همراهی دبیر جشنواره تلاش کردیم مشکل چندانی بوجود نیاید. امیدوارم برای سال آینده قیمت نفت را درنظر نگیریم و با رویکرد اقتصاد مقاومتی و اقتصاد خودبسنده کار را پیش ببریم.

بخش هنرهای نمایشی «هفتمین جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور» از ١۴ بهمن ماه به مدت سه روز - از شنبه تا دوشنبه - در سالن‌های نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۴۳۹۳۹