خبرگزاری کار ایران

گزارش کامل ایلنا از افتتاحیه فیلم فجر؛

تقسیم تندیس‌ها شروع شد/ تشکیل کمیته سینمای پسابرجام/ یادی از بهرام بیضایی

مراسم افتتاحیه سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر تحت تاثیر رفتاری که با فاطمه معتمدآریا در کاشان شده بود و همچنین یادی از بهرام بیضایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این مراسم  که عصر روز یک شنبه 11 بهمن آغاز شد احسان کرمی، مهناز افشار و بهرام رادان به عنوان مجری حضور داشتند و از محمدمهدی دادگو، رضا کیانیان و مهدی فخیم‌زاده تجلیل شد.

تقسیم نخستین تندیس‌های جشنواره سی‌وچهارم

در این مراسم برگزیدگان مواد تبلیغی معرفی شدند.

مراسم افتتاحیه سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر با خوش‌آمدگویی دبیر جشنواره فیلم فجر و اهدای بخش مواد تبلیغی آغاز شد.

در این بخش محمد بدرلو تندیس بهترین عکس را گرفت. بدرلو پس از دریافت این تندیس از برادرش (رضا درمیشیان)، هومن سیدی و انجمن سینمای ایران تشکر کرد.

تندیس سیمرغ بهترین آنونس را محسن امیریوسفی برای آنونس خواب تلخ گرفت. امیریوسفی هنگام حضور روی صحنه با معرفی خود به عنوان معضل امیریوسفی گفت: خواب تلخ بعد از 12 سال اکران شد و من بسیار خوشحالم. هرچند ما تبلیغ تلویزیونی نداشتیم و فقط این مردم و مطبوعات بودند که از ما حمایت کردند.

وی ادامه داد: دوست داشتم امروز من به همراه عوامل فیلم آشغال‌های دوست داشتنی روی سن حاضر می‌شدیم و امیدوار بودم امسال حداقل یکبار فیلم؛ آنهم بعد از سه سال؛ برای موافقان و مخالفان فیلم به نمایش درمی‌آمد.

امید داشتم با رئیس‌جمهور حقوقدان مسایل حقوقی سینما حل شود

وی ادامه داد: من از زمان حضور حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهور امیدوارم بودم. ایشان همانطور که گفتند حقوقدان هستند پس امید داشتیم مسایل حقوقی در سینما جاری شود اما متاسفانه در طی این مدت سازمان سینمایی برای من حکم یک پادگان نظامی داشت و من بیرون از سینما بودم.

وی ادامه داد: من در سال‌های گذشته سکوت کردم و با اینکه فیلمم اجازه نمایش را نداشت آن را حتی به جشنواره‌های خارجی ندادم ولی امروز متاسفم که این اتفاقات در زمان دولت تدبیر و امید افتاده است.

وی؛ تندیس خود را به شهاب حسینی اهدا کرد و گفت: از شهاب حسینی تشکر می‌کنم که پای فیلمش و پای حرفش ایستاد.

در بخش پوستر تندیس جشنواره به علی باقری (طراح پوستر فیلم من می‌خوام شاه بشوم) اهدا شد.

باقری با اشاره به اینکه این اولین سمیرغ در طول کارش است؛ گفت: خوشحالم این جایزه را برای پوستر یک فیلم مستند می‌گیرم و به همه تبریک می‌گوییم.

سی و چهارمین فیلم فجر را به شهدای حرم تقدیم می‌کنم

حجت الله ایوبی در ادامه این مراسم؛ با خیرمقدم به اهالی سینما گفت: این خانه؛ خانه شماست و امروز همه ما آمده‌ایم که به شما خوش‌آمد بگوییم. ایران خانه فرهنگ و هنر است و درود می‌فرستم به همه آنهایی که به جشنواره فیلم فجر آمدند و سلام می‌کنم به همه عاشقان، عاشقان فرهنگ.

وی با تشکر از اهالی رسانه و خبرنگاران سینمایی گفت: خبرنگاران سینمایی تلاش زیادی می‌کنند تا جشنواره بهتر برگزار شود من از تلاش‌های بسیار آنها متشکرم. همچنین از طرف جامعه سینمایی درود می‌فرستم به سرداران رشید و پاسداران حریم و حرم و سی و چهارمین فیلم فجر را به شهدای حرم تقدیم می‌کنم.

تقدیر از یک شهید

در ادامه مراسم با حضور رخشان بنی‌اعتماد، فاطمه معتمدآریا، مهتاب کرامتی و سیده‌زهرا حسینی از خانواده شهید صیاح طاهری تقدیر شد.

سیده‌زهرا حسینی (نویسنده کتاب دا) در این بخش گفت: شهید طاهری؛ ظاهری آرام و درون متلاطم داشت و طاقت نداشت در جایی ظلمی ببیند و به دفاع مظلوم برنخیزد.

وی ادامه داد: طاهری به دنبال وحدت بود زیرا تاکید داشت که برای آبادانی و رشد کشور نیاز به وحدت داریم و شهادت حق طاهری بود و این شهادت تاسف ندارد و باید آن را تبریک گفت و تسلیت برای ماست که ماندیم و دچار چه کنم چه کنم هستیم.

فاطمه معتمدآریا نیز با اشاره به دوستی خود با همسر شهید طاهری گفت:‌ شهید طاهری نماد صلح دوستی بود و من امروز به یاد او می‌گویم که هر جا صلح باشد من برای تبلیغ آن اولین فرد هستم.

مهتاب کرامتی نیز طی سخنان کوتاهی گفت: شهید طاهری نشان داد که می‌شود صبور بود و سکوت کرد و وقت کار؛ کار کرد.

رخشان بنی‌اعتماد کارگردان سینمای ایران نیز در این بخش گفت: شهید طاهری با برگزاری جشنواره‌های بی‌ادعایی همچنین جشنواره فیلم دانش‌آموزی کار فرهنگی بزرگی کرد.

وی ادامه داد: احترام و باوری که شهید طاهری به سینما و سینماگران داشت؛ بسیار بزرگ بود. هرچند همه ما به اندازه پلک‌زدنی دنیا را وداع می‌کنیم اما رفتن افرادی مانند طاهری بسیار دردناک است و جای خالی‌اش هرگز پرنمی‌شود.

وی ادامه داد: ما امروز داغدار کسی هستیم که اگر ذره‌ای از رفتار، منش و اخلاق وی در تک‌تک ما بود؛ جهان ما گلستان می‌شد.

همسر شهید طاهری نیز با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: طاهری با شهادت خود نشان داد که شهادت هنر مردان خداست. ایشان در سینما دغدغه بسیاری داشت و معتقد بود که سینما برای یک قشر خاص نیست و نباید فقط برای تهرانی‌ها باشد به همین دلیل به دورترین مرزهای کشور می‌رفت تا به کودکان فیلم نشان بدهد و امروز به آرزوی خود که همان شهادت بود؛ رسید زیرا هرگز مرگ بر اثر بیماری را دوست نداشت و عاشق مرگ سرخ بود.

تقدیر از کارگردانی با اعتماد به نفس بالا

در ادامه مراسم از مهدی فخیم زاده تقدیر شد. مهناز افشار (مجری این بخش) گفت: به همه سینماگران سلام می‌کنیم و امیدواریم این سلام پایانی برای خودسری‌ها باشد. وی سپس قسمتی از متنی که نوشته ایوب آقاخانی بود را قرائت کرد.

مریلا زارعی؛ یکی از مهمانان این بخش بود که گفت: من با فخیم زاده در اوایل دوره کاریم یکسال همکاری کردم و این همکاری ثمره زیادی برای من داشت. فخیم زاده به ما یاد داد که برای ماندن در سینما باید هم بازیگر خوبی بود و هم اعتماد به نفس داشت.

دولت با همه وجود درکنار سینماگران است

علی جنتی (وزیر ارشاد) نیز در بخش تجلیل فخیم زاده گفت: ما امروز به اینجا آمده‌ایم تا به همه سینماگران خوش‌آمد بگوییم و امروز در کنار من؛ وزیر کار و وزیر ورزش آمده‌اند که بگویند دولت تدبیر امید با همه وجود درکنار سینماگران است و سینمای ایران امروز با همه وجود در حال رشد است. وی سریالهایی همچون خواب و بیدار و ولایت عشق را سریال‌های ماندگار کرد.

فخیم زاده هم در این بخش در سخنانی گفت: من از برگزارکنندگان این مراسم تشکر می‌کنم اما نمی‌دانم این بزرگداشت برای چیست زیرا فکر نمی‌کنم هنوز بزرگ شده باشم و هنوز با شنیدن صدای توپ در کوچه‌ها با کودکان فوتبال بازی می‌کنم.

در ادامه این برنامه از محمدمهدی دادگو (تهیه‌کننده و مدیر باسابقه سینمای ایران) تقدیر شد.

فاطمه معتمدآریا در این بخش گفت: خوشحالم که با دادگو کار کردم زیرا او به من سینمای علمی و عملی را آموزش داد. دادگو جزو نخبگان و خردمندان سینمای ایران است و به ما سینما را به صورت علم و هنر آموزش داد.

رییس سازمان سینمایی نیز دیگر سخنران این بخش بود که گفت: دادگو به استفاده از خرد جمعی مشهور بود و از روز اول حضور من در سازمان سینمایی با یک ژرف‌نگری؛ کمک بسیار خوبی به ما کرد و امروز اگر سازمان سینمایی پادگان نبود؛ من از ایشان می‌خواستم به‌جای من به سازمان سینمایی بیاید.

مهدی دادگو نیز گفت: اهل هنر دل نازک هستند و این بزرگداشت را دوست دارند اما من این بزرگداشت‌ها را از حسن ظن محمد حیدری می‌دانم و از ایشان تشکر می‌کنم.

کسانی به میز اعتبار می‌دهند و میز هم به برخی

وی ادامه داد: در جامعه امروز کسانی به میز اعتبار می‌دهند و میز نیز به برخی افراد اعتبار می‌دهد. حجت الله ایوبی ازجمله کسانی است که پشت هر میزی برود و هر منصبی را قبول کند؛ به آن اعتبار می‌دهد.

وی ادامه داد: باید تشکر کنم از برگزارکنندگان جشنواره امسال که به همسر و خانواده‌های ما توجه کردند و اعتبار دادند زیرا همسران ما نقش بزرگی در زندگی و کار ما دارند و بسیاری از مصائب زندگی و کار ما بر دوش همسران ماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه مراسم گفت: جشنواره فیلم فجر برای کشف استعدادهای جدید است و رویداد مهمی برای سینمای ایران است.

وی ادامه داد: فیلم‌های امسال جشنواره در همین دولت ساخته شده‌اند و سینماگران نیز با ارسال دویست فیلم به جشنواره استقبال خوبی از آن کردند. از این دویست فیلم؛ 30 فیلم از طرف دولت حمایت شده است.

سینمای ایران درحال پوست انداختن است

وی ادامه داد: یکی از آرزوهایمان این است که بخش خصوصی نقش پررنگی در سینما پیدا کند و سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشد زیرا سینمای ایران درحال نوشدن و پوست انداختن است.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم و حوزه سینما گفت: فعال شدن خانه سینما؛ رونق گیشه و فعال شدن گروه کودک و تجربه نشان می‌دهد که امروز دیگر آشتی مردم با سینما یک رویا نیست.

وی با اشاره به آغاز به کار VOD گفت: با راه‌اندازی این سیستم بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های ما حل می‌شود.

جنتی؛ سینمای اجتماعی را بسیار مهم دانست و افزود: ناهنجاری‌های اجتماعی نباید از نگاه تیزبین سینماگران دور بماند و پرداختن به آنها امر لازم است. امسال سینماگران به سینمای اجتماعی فیلم‌های دفاع مقدس انقلاب اسلامی و شهدا توجه ویژه نشان دادند و این امر نشان می‌دهد که سینماگران به آرمان‌های انقلاب پایبند هستند.

کمیته سینمای ایران بعداز پسابرجام تشکیل می‌شود

جنتی از زحمات حجت الله ایوبی و محمد حیدری تقدیر و تشکر کرد و گفت: از جناب آقای ایوبی می‌خواهم که باتوجه به اجرایی شدن برجام؛ کمیته سینمای ایران بعداز پسابرجام را تشکیل بدهد و در بخش بین‌الملل یک وحدتی برسیم و از فعالیت جزیره‌ای در حوزه بین‌الملل خودداری کنیم.

آثار جان اشتان بک را ده‌ها بار خوانده‌ام

در ادامه مراسم با حضور علی ربیعی، فاطمه معتمدآریا و بهرام رادان از رضا کیانیان تجلیل شد.

وزیر کار طی سخنانی گفت: رضا کیانیان آنقدر به نقش‌ها هویت می‌دهد که ما به عنوان ببیننده لذت زیادی می‌بریم و کارهایی که وی بازی کرده؛ همه قابل تماشا و دیدن است.

ربیعی با اشاره به اینکه ده‌بار تاکنون کتاب‌های جان اشتان بک را خوانده است؛ گفت: من کتاب‌های این نویسنده را خوانده‌ام اما زمانی که فیلمی دیدم قبل از انقلاب که براساس این کتاب و با حضور همایون و مهدی فخیم زاده ساخته شده بود؛ لذت من ده برابر شد.

تاثیر زیاد شانس در زندگی ایرانی‌ها

رضا کیانیان نیز گفت: در زندگی یک مسایل شانسی‌ست. به‌خصوص در زندگی ما ایرانیان شانس نقش زیادی دارد و من بسیار خوش شانس بودم که در خانواده خوبی به دنیا آمدم. برادر خوبی مانند داود داشتم و مدرسه خوبی رفتم و همسر و خانواده خوبی دارم و امروز نیز این بزرگداشت نتیجه تمام این سالهاست و بخشی از آن مدیون همکاری با هنرمندان خوب است.

در این بخش؛ داود کیانیان (برادر رضا کیانیان) خاطره‌ای از او نقل کرد و سپس برنامه به نکوداشت رویا تیموریان با حضور محمد حیدری و ویشکا آسایش اختصاص یافت.

رویا تیموریان برای این بخش گفت: من روی صحنه آثار خوبی بازی کردم و در سینما هم همینطور اما امروز حرف زدن برای من بسیار خوب است. امشب یکی از زیباترین شب‌های من است و من از محمد حیدری تشکر می‌کنم که این برنامه را برگزار کرد.

تشکر از راننده تا علی رفیعی و حمید سمندریان

وی ادامه داد: من از مسئولان سینمایی سپاسگزارم که در جشنواره امسال؛ گذشته را به امروز و امروز را به آینده پیوند زدند. من از همه کسانی که در فیلم‌های مختلف کنارم بودند؛ از راننده ماشینی که مرا می‌رساند تا کارگردان فیلم تشکر می‌کنم. از علی رفیعی و حمید سمندریان چیزهایی زیادی آموختم که از آنها تشکر می‌کنم. همچنین از علی جنتی (وزیر ارشاد) که در ماجرای فاطمه معتمدآریا به خوبی از وی و سینماگران حمایت کرد؛ متشکرم.

مسعود رایگان (همسر رویا تیموریان) هم در این بخش به دفاع از همسرش پرداخت و گفت: حرف زدن درباره رویا تیموریان بسیار سخت است زیرا تیموریان عاشق زندگی و ویژگی‌های زیادی دارد.

وی ادامه داد: تیموریان عاشق سینما و مردم است و من بسیار خوشبختم که این رویا در زندگی من تبدیل به حقیقت و واقعیت شده است و حق خودم می‌دانم که دست وی را ببوسم.

افسوس برای جای خالی یک هنرمند بزرگ

رایگان با اشاره به جای خالی بهرام بیضایی در سینمای ایران گفت: دو سال پیش من به وزیر ارشاد گفتم که مهربانی و خوش‌رویی کلید هر دری است از شما م‌ خواهم کاری کنید که سال آینده برای بهرام بیضایی در همین سالن بزرگداشت بگیریم.

چند حاشیه‌ مختصر اما مفید

برنامه راس ساعت 18 با پذیرایی آغاز شد اما مراسم اصلی در ساعت 19 رسمیت یافت. امسال شاید برای اولین در تاریخ جشنواره فیلم فجر بود که مراسم افتتاحیه تاخیر نداشت.

امشب تالار وحدت مملو از جمعیت بود و شمار سینماگران و اهالی رسانه در سالن بیشتر از سال‌های قبل بود تا آنجا که بالکن نیز تکمیل شده و بسیاری؛ ایستاده مراسم را تماشا کردند.

مراسم با کلیپی از خسرو شکیبایی آغاز شد . در ادامه هم نمایشی براساس اشعار مولانا و رقص سما آغاز شد.

نکته جالب مراسم؛ حضور همزمان محسن امیریوسفی روی سن اجرا و علی جنتی در سالن بود.

اجرای مراسم را احسان کرمی برعهده داشت. اجرای طنزپردازانه این مجری جوان؛ شادی حضار را به دنبال داشت. تا آنجا که شوخی‌های خوب او با وزیر ارشاد و سینماگران به شادی فضای حاکم بر سالن کمک می‌کرد.

اجرای حجت اشرف زاده نیز شبی خوب را برای مهمانان رقم زد.

یکی از نکات جالب مراسم؛ دکور بسیار جذاب آن بود. تیم تشریفات نیز با لباس یک شکل و منظم در گوشه گوشه سالن حاضر بودند.

کارگردانی و طراحی برنامه را مجید برزگر برعهده داشت.

افتتاحیه سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر با حضور تعداد زیادی از بازیگران؛ کارگردانانی که آثارشان در بخش‌های مختلف جشنواره ثبت شده است؛ هیات داوران؛ اعضای هیات انتخاب؛ دبیران دوره‌های قبل و وزرای کار؛ ورزش و ارشاد برگزار شد.

این مراسم از ساعت 18 آغاز و تا ساعت 22 ادامه داشت.

کد خبر : ۳۴۳۰۳۶